Work Life Integration, o decizie mai înțeleaptă decât Work Life Balance

16.08.2019

Echilibrul dintre viața profesională și viața personală sau Work Life Balance cum a ajuns să fie cunoscut în prezent nu este un concept nou. A apărut imediat după anii 1980, însă nu a stârnit prea mult interes la vremea aceea. În schimb, după 2007, această abordare a vieții contemporane, care încearcă să rezolve conflictul dintre viața personală și cariera, a început să devină o prioritate în viața oricărui angajat.

 

Bineînțeles că prioritățile fiecaruia diferă în funcție de o serie de factori, printre care vârsta care poate schimba complet viziunea unui angajat. Astfel, angajații cu vârste între 20 și 35 de ani, sunt îndreptați către construirea unei cariere solide, lăsând în plan secund viața de familie. Pe de altă parte, persoanele cu vârste între 35 și 50 de ani, vor pune accent mai mult pe viața de familie și pe activitățile personale, în care nu au fost prezenți în alte etape ale vieții.

 

Una dintre problemele majore care a apărut a fost că pentru a câștiga timp în familie însemna să rezervi timp mai puțin pentru profesie, consecința fiind că jobul trecea pe locul doi. Pe de altă parte, ca jobul să crească, timpul petrecut pentru viața de familie ieșea în pierdere. Acest dezechilibru a creat confuzie, astfel criticii au afirmat că termenul Work Life Balance face o separare artificială între muncă și viață, ca și cum ele nu ar trebui să se întrepătrundă. Alții spun că în mod incorect implică o ecuație eronată în care viața pierde în timp ce lucrezi și vicerversa. Toată această dezbatere a dus către un concept nou Work Life Integration.

 

Cum funcționează Work Life Integration?

 

Integrarea vieții profesionale cu viața personală a apărut ca termen în psihologia aplicată. Potrivit Școlii de afaceri Haas, din cadrul Universității din California, integrarea vieții profesionale cu cea particulară reprezintă o abordare care creează mai multe sinergii între toate domeniile care definesc „viața ”: muncă, casă și familie, relații, bunăstare personală și sănătate.

 

Această abordare subliniază asemănările, mai degrabă decât granițele dure între diferitele zone ale vieții. O persoană care se ghidează după principiile Work Life Integration va alege să ia micul dejun cu familia, apoi să lucreze de la 9 dimineața până la prânz, să mănânce prânzul și să meargă la sală, apoi să participe la o întâlnire de lucru după-amiaza, după care să meargă să ia copiii de la școală și să prepare cina și să răspundă la câteva emailuri, cu câteva ore înainte de culcare.

 

Pentru profesioniștii care au capacitatea de a-și modela propria zi de muncă, flexibilitatea oferită de integrarea vieții profesionale este ideală. Pentru cei care jonglează cu responsabilitățile față de copii, părinți în vârstă și activitățile profesionale, pare cel mai bun mod de a avea și de a face lucrurile să funcționeze bine împreună.

 

 

Cum poți face să meargă pentru tine Work Life Integration?

 

Indiferent de lucrurile pe care trebuie să le faci în viața de zi cu zi, fie cea personală, fie la job, cel mai important lucru de clarificat este viziunea personală. Așa că încearcă să răspunzi cât mai cinstit la o întrebare foarte simplă: încotro te îndrepți? Apoi întreabă-te cine sunt cei mai importanți oameni din viața ta și care este atenția pe care le-o acorzi, după care analizează dacă valorile după care te ghidezi în viață sunt aliniate cu acțiunile. 

Pentru a putea integra viața personală cu viața profesională, este vital să-ți stabilești obiective după care să te ghidezi. Pentru că dacă vrei cu adevărat și nu doar declarativ să schimbi modul tradițional în care făceai lucrurile și să aduci inovația în viața ta ai nevoie de metode practice pentru a face să meargă pentru tine Work Life Integration:

 

1. Crează-ți un program

 

Pentru a te asigura că îți rezervi cu adevărat timp pentru a te concentra asupra priorităților în afara muncii, pune aceste lucruri în calendar. Deși poate părea ciudat să programezi în mod oficial activitățile personale precum „cină în familie” sau „antrenament la sală”, acest lucru va face mult mai probabil ca aceste activități să se întâmple, deoarece ești obișnuit să respecți taskurile programate și stabilite în intervale clare de timp.

 

2. Coordonează-ți programul cu ceilalți membri ai familiei

 

Dacă ai un partener de viață sau o familie cu copii, asigură-te că programul tău se completează cu al lor, astfel încât să dați prioritate nevoilor importante ale familiei și să aveți timp să petreceți împreună. De exemplu, dacă vineri copilul are un program mai scurt la școală, încearcă să compensezi timpul liber cu o activitate școlară, astfel încât weekendul să vă rămână total liber.

Sau dimpotrivă, dacă sâmbătă copilul are o activitate, încearcă să lucrezi atunci 2-3 ore în plus pentru job, pentru ca să nu fii nevoit să rămâi după program la job în timpul săptămânii. Integrarea vieții profesionale ar trebui să-ți facă viața de familie mai bogată și mai lină, nu mai grea.

 

3. Acordă respect timpului liber

 

Mintea și corpul tău au nevoie de odihnă de la muncă în mod regulat pentru a se reîncărca. Mai ales dacă lucrezi într-un domeniul creativ, deconectarea de la ceea ce faci este esențială pentru a da randament. Alocă-ți un timp în fiecare zi din săptămână pentru a bloca gândurile legate de muncă și concentrează-te exclusiv pe oamenii și activitățile care contează cel mai mult pentru tine.

Poate fi vorba de timp petrecut cu copiii în aer liber, de vizitat obiective turistice cu prietenii sau de petrecut momente în doi cu partenerul de cuplu. O persoană care știe să comunice psihologic corect cu partenerul sau copiii, va ști să comunice bine și eficient și cu colegii de serviciu. O persoană care trăiește cu stres acasă, îl va aduce și la lucru și viceversa.

 

De ce un angajator ar trebui să susțină Work Life Integration?

 

Integrarea vieții private și a vieții profesionale poate avea efecte pozitive si asupra companiei, nu doar asupra indivizilor în particular. S-a demonstrat că:

  • Angajații fericiți, asupra cărora nu există presiune constantă sau nu se răsfânge un factor de stres major, sunt mult mai productivi și mai creativi.
  • În cazul în care un angajat părăsește compania din cauza suprasolicitării, există costuri mai mari de recrutare decât dacă i s-ar permite acestuia să aibă mai mult timp liber sau un program de lucru mai lejer.
  • În lupta dintre companii pentru cei mai buni angajați, oferirea unui program de lucru flexibil poate atrage angajați cu potențial ridicat. Potrivit studiilor efectuate de specialiști în resurse umane, tinerii profesionisti și studenții doresc un program de lucru flexibil.

A fost o vreme când viața privată și jobul erau ținute separate și nu se suprapuneau. Odată ce ajungeai acasă la ora 17:00, tot ce se întâmpla la serviciu era pus deoparte și te concentrai asupra vieții tale personale. Dar astăzi nu mai există graniță între muncă și viață. Este mai mult o îmbinare a celor două și va continua să devină din ce în ce mai amestecate în viitor.

 

 

Categorie:

,

Taguri:

,