Un plan de afaceri reușit e cel în care crezi: 6 lucruri de bifat în business plan

08.02.2019

Se spune că succesul unei afaceri nu este o stradă cu sens unic, ci o călătorie continuă. Însă, cum poți ști dacă destinația către care ți-ai luat bilet doar dus este cea corectă și că nu vei fi nevoit să te întorci acasă pe jos? Nu o spunem noi, o spun toți antreprenorii de succes: din păcate, nu ai cum să știi. Este un risc pe care trebuie să ți-l asumi, până la urmă o dovadă de curaj și chiar puțină nebunie de care ai nevoie pentru a face față unui business.

DAR, există un lucru fără de care este imposibil să pleci la drum în această călătorie: o hartă. Iar harta la care ne referim când vine vorba de orice fel de afacere este fără îndoială un business plan coerent și corect făcut.

Plan de afaceri Business Plan Austral Blog

Înainte de a-ți sufleca mânecile și de a te pune realmente pe treab, hai să vorbim despre elementele importante pe care trebuie să le bifezi în planul de afaceri.

 

Componentele planului de afaceri, ca la carte

1. Rezumatul planului de afaceri, scurt și concis. Profesional vorbind, este foarte important ca atunci când realizezi un plan de afaceri sau o strategie să faci un rezumat al acestora, de maximum o pagină, pe care să-l plasezi imediat după pagina cu titlul afacerii. De foarte multe ori, scopul concret al unui business se află îngropat pe la pagina 6 sau 7 după o mulțime de detalii organizatorice, tehnice.

 

Persoana care citește acest plan vrea să înțeleagă de la bun început despre ce este vorba, mai ales dacă nu ești de față să explici verbal ideea de afacere la care te-ai gândit.   

 

2. Conceptul de afacere în care crezi. Ca orice plan de afaceri acesta trebuie să conțină elementul principal, descrierea scopului afacerii tale, produsul sau serviciul pe care vrei să-l vinzi, piața unde vrei să-l lansezi, cui va fi vândut, mediul socio-economic în care va evolua și eventual o predicție de viitor, resursele necesare și punctele forte și slabe ale afacerii.

 

! Atenție, acest concept nu este un act oficial pe care nu-l poți schimba, din contră trebuie privit ca un punct de plecare, deoarece este cunoscut faptul că, într-o piață în continuă dezvoltare, antreprenorii sunt nevoiți să se reinventeze permanent. Revenind la analogia cu harta, acest business plan te ajută să știi pe unde să navighezi și îți arată la ce repere fixe să te raportezi.

Plan de afaceri Business Plan Austral Blog

3. Structura unui business plan: cifre, resurse și previziuni. În funcție de domeniul și specificul fiecărei afaceri și de autoritatea care va evalua planul de afacere, pot exista diferențe de structură, unele aspecte fiind impuse pentru anumite medii, cum sunt planurile de afaceri solicitate de agențiile guvernamentale pentru obținerea de fonduri europene.

 

Însă, în esență orice plan de afaceri trebuie să cuprindă: descrierea ideii de business, piața de desfacere, resurse implicate (echipa, resurse logistice etc), analiza swot (puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări), date financiare (tipuri de produse, prețuri, costuri, parametri care influențează costuri variabile etc), buget de venituri și cheltuieli, descrierea momentului actual, previziuni pentru viitor.  

 

În ce punct al business-ului te afli? Acolo este și planul de afaceri

4. Poziția actuală de business. Dacă vorbim de o afacere nouă, atunci lucrurile se referă strict la previziuni, la date provenite din piață sau la informații provenite din experiența specialiștilor în domeniu. Analizarea concurenței este esențială în momentul în care te decizi că vrei să-ți începi un business, pentru a ști față de cine te raportezi și până la urmă cu cine vei concura pe piață.

 

Dacă ești deja în business de o anumită perioadă și planul de business vine cu schimbări de inovație în afaceri, atunci poziția actuală de business trebuie să se bazeze pe date financiare actuale și date opreaționale curente, pentru a face o prognoză corectă asupra modului în care îți dorești să evoluezi. O analiză corectă și realistă asupra parametrilor operaționali (număr de clienți, cost vânzare per client, volumul echipei, salarii, suprafețe de închiriat, chirie și întreținere, cheltuieli, venituri totale și profit) te va ajuta să știi unde te situezi în prezent și ce schimbări trebuie să faci pentru a crește.

 

5. Factori care pot influența eșecul sau succesul unei afaceri. Poate că ai o idee excelentă, însă nu ai garanția că aceasta va prinde exact în momentul în care tu vrei să o lansezi pe piață. Bill Gross, fondatorul Idealab - un incubator de idei de business, a explicat din vasta sa experiență în domeniul antreprenoriatului, care este cel mai important factor în succesul start-up-urilor: sincronizarea.

 

“Să luam succesul Airbnb, despre care știe toată lumea. Această companie a fost trecută cu vederea de mulți investitori deoarece credeau că „Nimeni nu o să-și închirieze casa unui străin. Evident, oamenii le-au dovedit contrariul. Unul dintre motivele pentru care au reușit, pe lângă modelul afacerii, ideea şi execuția formidabilă, este momentul. Compania a apărut în perioada maximă a recesiunii când oamenii aveau nevoie de bani, și poate asta i-a ajutat pe unii să depăşească teama de a-și închiria casa unui străin. La fel și cu Uber, care a apărut, companie incredibilă, model incredibil, execuție superbă. Dar momentul a fost atât de potrivit pentru introducerea șoferilor în sistem. Șoferii căutau să câştige mai mult; a fost foarte important.”

 

Bill Gross susține că ideea unui business este esențială, execuția de asemenea, dar că momentul contează cel mai mult. Cea mai bună cale de a aprecia momentul este să vezi dacă potențialii consumatori sunt pregătiți pentru ce le oferi.

Plan de afaceri Business Plan Austral Blog

6. O idee / schimbare în care să crezi cu putere. Orice idee ai avea în minte, orice plan de business ai realiza, dacă tu nu crezi cu tărie în ceea ce îți dorești afacerea ta va fi sortită eșecului, deoarece energia bună trebuie să vină în primul rând de la tine, tu vei fi motorul, tu îi vei influența pe ceilalți să creadă și să meargă mai departe.

 

Este ideea mea prea nouă și lumea nu e pregătită pentru ea? Este prea târziu, fiindcă deja există prea mulţi competitori? Ce va însemna pentru lume proiectul meu? Nu te teme de aceste întrebări. Este normal să îți invadeze mintea, deoarece numai după ce vei înțelege aceste lucruri, vei putea scrie orice plan de afaceri care să te ducă cu adevărat acolo unde îți dorești.

 

Categorie:

,

Taguri:

,