Trendul Standing Desk: cât de sănătos e să lucrezi stând în picioare

09.05.2019

Este mai bine să lucrezi stând jos pe scaun sau în picioare? Dacă este să ne ghidăm după faptul că în ultimii ani, în anumite țări din lume, numărul vânzărilor de birouri înalte au depășit cu mult cele ale birourilor convenționale, am spune că da, lucratul în picioare câștigă teren. Însă, medicii sunt de altă părere.

 

Trendul standing desk este un concept adoptat de multe companii din SUA, țările scandinave și asiatice, dar care a ajuns și în România acum câțiva ani. Thomas Jefferson, unul dintre părinții fondatori ai SUA, lucra acum trei secole la biroul său stând în picioare. Pe atunci, standing desk nu era încă o modă, însă instinctiv a simțit că mobilitatea este mai bună decât statul în șezut o perioadă lungă de timp. Între timp, știința a intervenit și ne-a furnizat date bazate pe studii care au confirmat faptul că să stai așezat toată ziua în fața biroului afectează grav sănătatea.

Standing Desk Austral blog

La ce pericole ești predispus când lucrezi de pe scaun și nu la un standing desk

 

Știm cu toții că nu este benefic să lucrezi foarte mult timp stând pe scaun, însă puțini știm ce se întâmplă exact cu trupurile noastre atunci când stăm aproape imobili, în poziția șezut. Atunci când stăm pe scaun multe ore, mușchii ard mai puține calorii, iar sângele curge mai lent, fapt ce permite grăsimilor să blocheze traseul către inimă. De aceea, munca la birou de pe scaun a fost asociată adesea cu riscul de afecțiuni cardiovasculare. În plus, statul pe scaun încetineşte circulaţia sângelui, ceea face ca fluidele să se acumuleze la nivelul picioarelor. Problemele cauzate de acest lucru sunt gleznele umflate şi varicele, ba chiar tromboza venoasă profundă, adică formarea cheagurilor de sânge.  
 

Însă, nu doar inima este cea care suferă când stăm prea mult pe scaun, ci și colonul, pancreasul, coloana vertebrală și musculatura întregului corp. Coloana vertebrală, musculatura și oasele corpului au nevoie de mișcare pentru a le ajuta să se mențină în formă, ba chiar să devină mai puternice.

 

În plus, este foarte important să ne mișcăm pentru a pompa sânge și oxigen în creier și să declanșăm o serie de substanțe chimice care îmbunătățesc starea creierului, care se traduce ulterior prin eficiență, productivitate și creativitate.

 

Standing desk: Ce spun cercetările științifice despre lucrul în picioare?

 

Așa cum spuneam și anterior, știința ne-a furnizat de-a lungul timpului o mulțime de fapte și date concrete pentru a susține ceea ce am știut practic dintotdeauna - corpul are nevoie de activitate fizică, este conceput să se miște, să alerge, să sară, pentru că prin mișcare crește nivelul de energie, se întărește musculatura și articulațiile, crește nivelul de oxigen din organism, se fortifică oasele. Mișcarea reprezintă cea mai importantă activitate pentru menținerea stării de sănătate și a echilibrului mental.

 

Standing desk Austral blog

 

Dar, reprezintă oare mișcare, munca la birou în picioare? Un lucru clar este acesta: cu siguranță, este nevoie de efort și implicit de calorii în plus pentru a rămâne în poziție verticală, ceea ce înseamnă că de-a lungul unui parcurs de zile sau săptămâni acele calorii suplimentare ar însemna până la urmă ceva. Dar, te poate ajuta modul de lucru tip standing desk să eviți creșterea în greutate sau chiar să pierdeți excesul de greutate? Hai să vedem ce spun specialiștii.

 

 

Un grup de cercetători de la Universitatea Harvard a arătat că statul în picioare timp de o oră ajută la pierderea a 88 de calorii, în timp ce statul pe scaun în timp ce tastezi la laptop sau te uiți la televizor te face să pierzi 80 de calorii. Ceea ce înseamnă că diferența este extrem de mică din punct de vedere al pierderii în greutate, mai ales dacă ne gândim că o jumătate de oră de plimbare, de mers pe jos, în timpul pauzei de masă te ajută să arzi 100 de calorii.

 

Însă, ceea ce i-a pus pe gânduri pe specialiștii care au monitorizat grupuri de oameni care lucrau de la birouri în picioare a fost faptul că subiecții studiului acuzau oboseală musculară, crampe și contracții ale mușchilor, dureri de coloană.  

 

Atunci când stai în picioare perioade lungi de timp, sângele tinde să se adune la bază, ceea ce determină creșterea presiunii din venele care pompează sângele înapoi la inimă și reduce volumul de plasmă care circulă prin sânge”, spune Peter M. Smith, cercetător de la University of Toronto’s Dalla Lana School of Public Health.

 

Conform acestuia, presiunea mărită din vene, cât și reducerea volumului de plasmă pot avea consecințe negative asupra sistemului cardiovascular, atunci când sunt prelungite mult timp.

 

De asemenea, studiind același mod de lucru standing desk, o echipă de cercetători elvețieni din Zurich a realizat un experiment interesant care arată că munca în picioare poate avea consecințele foarte serioase asupra sănătății. Voluntari sub 30 de ani și peste 50 de ani au simulat o zi de lucru stând în picioare, cu pauze de câte cinci minute în timpul cărora se puteau așeza și lua masa, toate însumând 30 de minute. Oboseala musculară și articulară a fost evaluată prin capacitatea de contracție a mușchilor și stabilitatea posturală, completate de o evaluare subiectivă a lipsei de confort.

 

 

Rezultatele au scos în evidență o oboseală semnificativă a subiecților după cinci ore de stat în picioare, oboseală care, acumulată zi după zi, riscă să producă efecte negative asupra organismului pe termen lung.

 

Soluția, spun specialiștii, este să alternezi modul de lucru standing desk cu cel pe scaun și să te ridici o dată la 45 de minute și faci o plimbare. Dar, dacă vrem să rezolvăm cu adevărat criza sedentarismului, trebuie să găsim soluții care implică schimbarea stilului de viață în care funcționăm ca societate. Mersul la job cu bicicleta sau pe jos, mișcarea fizică zilnică, lipsa stresului, toate aceste măsuri ar ajuta enorm, pentru că problemele complexe, cer soluții complexe.


 

Categorie:

,

Taguri:

,