Sustenabilitatea afacerii - un concept de pus pe agenda antreprenorilor

30.07.2021

Sustenabilitatea devine din ce în ce mai importantă pentru toate companiile, indiferent de industria în care activează. 62% dintre manageri consideră că o strategie de sustenabilitate este necesară în prezent dacă vrei să te diferențiezi de concurență, iar alți 22% consideră că va fi obligatorie în viitor.

afacere sustenabila

Din ce în ce mai mulți antreprenori cred că sustenabilitatea este o nouă abordare de afaceri pentru crearea de valoare pe termen lung, deoarece pentru consumatori contează modul în care o anumită organizație se desfășoară în mediul social și economic. Preocuparea pentru mediul înconjurător, pentru societate în general, va fi un atu care va face o diferență mai ales în strategiile de marketing.

 

Ce înseamnă o afacere sustenabilă?

 

O afacere sustenabilă funcționează în interesul mediului local și global, ceea ce înseamnă că sprijină comunitatea și economia dependente de o planetă sănătoasă. O afacere conștientă de mediu ia în considerare mai mult decât profiturile - ia în considerare impactul său asupra societății și a mediului. O astfel de afacere este durabilă, deoarece contribuie la sănătatea structurii în care operează, ajutând astfel la construirea unui mediu în care afacerea poate prospera.

 

Într-un context mai larg, cerințele sociale, de mediu și economice sunt considerate cei trei piloni ai durabilității unei afaceri. În culturile corporative tradiționale, preocupările sociale și de mediu au fost considerate de obicei în conflict cu obiectivele financiare. Epuizarea resurselor neregenerabile, de exemplu, nu este evident o practică durabilă. Cu toate acestea, deoarece alternativele necesită de obicei investiții în infrastructură, continuarea bazării pe combustibili fosili este cea mai puțin costisitoare opțiune pe termen scurt.

 

Obiectivul sustenabilității necesită un termen mai extins pentru rentabilitatea investiției, dar odată realizate investițiile inițiale, acestea pot duce de fapt la o rentabilitate crescută. Deși tehnologiile implicate pot necesita cheltuieli inițiale, resursele regenerabile pe care se bazează sunt disponibile în mod gratuit și fiabile, ceea ce în cele din urmă va avea rezultate.

 

În mod similar, investițiile în practici etice din punct de vedere social pot costa inițial, dar de obicei conduc la recrutare, branding și relații publice îmbunătățite, care toate duc la creșterea profitabilității.

afacere sustenabila

Cum poți avea o afacere sustenabilă

 

La fel ca în cazul strategiei de business generale, nu există o „soluție corectă” în ceea ce privește sustenabilitatea. Cea mai bună soluție depinde de ambițiile și mizele fiecărei companii. 

 

Iată câteva acțiuni utile pentru o companie care își dorește să includă sustenabilitatea în strategie de business:

 

1. Aliniază strategia de business cu acțiunile de sustenabilitate. Managementul trebuie să se asigure că strategia companiei și eforturile de durabilitate sunt aliniate. Adesea vedem divergențe, ceea ce face eforturile de sustenabilitate fragile, lipsite de angajament real. 

 

2. Conformitatea mai întâi, apoi avantajul competitiv. În primul rând, companiile trebuie să abordeze conformitatea, care se referă adesea la reglementările privind gestionarea deșeurilor, poluarea și eficiența energetică, precum și drepturile omului și responsabilitatea muncii. 

 

3. Treci de la acțiuni reactive la proactive. Multe dintre companiile de vârf din prezent în domeniul sustenabilității, precum Nike, Coca-Cola, IKEA, H&M, Nestlé și-au schimbat abordarea în urma unei crize. De exemplu, când Nike s-a confruntat cu boicotarea și furia publicului pentru practicile abuzive de muncă în locuri precum Indonezia în timpul anilor 90, a schimbat strategia. În 2005, a devenit un pionier în stabilirea transparenței, publicând o listă completă a fabricilor cu care are contracte și un raport detaliat de 108 pagini care dezvăluie condițiile și plata în fabricile sale. De asemenea, a recunoscut problemele răspândite, în special în fabricile sale din Asia de Sud. Abordând o manieră proactivă, aceste companii au dezvoltat toate strategii de sustenabilitate.

 

4. Transparența este o condiție esențială pentru evaluarea și îmbunătățirea practicilor de sustenabilitate. Transparența se bazează pe ideea că un mediu deschis în companie, precum și în comunitate, va îmbunătăți performanța. Singura modalitate prin care companiile pot realiza transparența este prin comunicări deschise cu toate părțile interesate, bazate pe niveluri de transmitere a informațiilor, pe claritate și acuratețe - precum și o deschidere către recunoașterea problemelor și îmbunătățirea lor.

 

5. Începe cu pași mici. Indiferent cât de mare este compania pe care o conduci, dacă vrei o afacere sustenabilă însă nu știi de unde să începi, pornește de la pași mici. De exemplu, adoptă atitudini ecologice față de mediul înconjurător (schimbarea becurilor cu incandescență cu becuri cu LED, refolosirea și reciclarea materialelor, folosirea mașinilor electrice, a încălzirii solare etc.). De asemenea, o metodă de a pune în practică sustenabilitatea poate fi preocuparea pentru sănătatea angajaților (prin asigurări private de sănătate, abonamente la săli de sport, informări cu privire la diferite riscuri).

afacere sustenabila

Companii care susțin o abordare sustenabilă

 

  • Nike și Adidas Nike s-a concentrat pe reducerea deșeurilor și minimizarea amprentei ecologice, în timp ce Adidas a creat un lanț de aprovizionare mai verde și a vizat probleme specifice, cum ar fi vopseaua naturală și eliminarea pungilor de plastic.
  • Unilever și Nestlé și-au asumat ambele angajamente majore. Unilever în special în ceea ce privește uleiul de palmier organic și amprenta sa generală a deșeurilor și a resurselor și Nestlé în domenii precum ciclul de viață al produsului, clima, folosirea eficientă a apei și deșeurile.
  • IKEA și H&M s-au îndreptat către vânzarea cu amănuntul mai durabilă, în mare parte prin conducerea colaborării în lanțurile lor de aprovizionare pentru a reduce deșeurile, a crește productivitatea resurselor și a optimiza utilizarea materialelor. De asemenea, a luat măsuri pentru a aborda condițiile locale de muncă cu furnizorii de pe piețele emergente.
  • Pepsi și Coca-Cola au dezvoltat ambele proiecte ambițioase, cum ar fi concentrarea sporită pe administrarea apei și stabilirea obiectivelor privind alimentarea cu apă.
  • Unilever are ambiția de a reduce amprenta resurselor, concentrându-se pe reducerea deșeurilor, eficiența resurselor, inovarea sustenabilității și aprovizionarea ecologică (folosirea uleiului de palmier organic). 
  • Toyota este bine cunoscută pentru inovația în motoarele hibride, dar mai puțin pentru reducerea dependenței acestora de mineralele din pământ. Aceste minerale erau necesare pentru motoarele hibride și electrice. Însă, dezvoltând tehnologii alternative ale motorului, Toyota și-a redus dependența de import și riscul operațional și, prin aceasta, și-a redus riscurile financiare în cazul creșterii prețurilor.

afacere sustenabila

Beneficiile unei afaceri sustenabile

 

O afacere sustenabilă este bună pentru mediul înconjurător și pentru societate în general, dar este bună și pentru afacerea în sine. Iată doar câteva dintre numeroasele beneficii ale sustenabilității afacerii:

 

  • Reducerea costurilor

 

„Ecologizarea” afacerii necesită o investiție inițială, dar, în timp, veți economisi bani acordând prioritate sustenabilității. Un sondaj McKinsey din 2011 privind activitatea durabilității a constatat că 33% dintre întreprinderi care integrează practici durabile pentru a îmbunătăți eficiența operațională și a reduce costurile - au avut o creștere de 19% a profitabilității față de anul precedent.  

 

Se pot reduce costurile afacerii, de exemplu, utilizând un iluminat mai eficient sau refolosind creativ materialele existente. Deși este nevoie de o investiție inițială, conversia la energie solară este eficientă: proprietarul unei proprietăți comerciale va economisi o sumă mare de bani pe lună în energie electrică, dacă alege un sistem de energie solară. 

 

  • Îmbunătățește reputația afacerii

 

Managementul reputației în afaceri înseamnă stabilirea unei imagini bune. Printre cele mai reputate companii de responsabilitate socială a întreprinderilor, Lego intră pe locul 3 datorită deciziei sale de a face piesele Lego din surse vegetale. După ce a făcut anunțul, Lego a urmat imediat produse produse din frunze și trestie de zahăr. Compania daneză de jucării intenționează să utilizeze materiale durabile pentru toate produsele și ambalajele sale de bază până în 2030. Ca urmare, reputația companiei a crescut.

 

  • Oferă un avantaj competitiv

 

Companiile cu o strategie de sustenabilitate au performanțe mai bune decât cele care nu o fac: un ROI cu 18% mai mare. Oamenii consideră sustenabilitatea ca un mare plus și au tendința de a alege acele companii care fac acest lucru în detrimentul celor care nu prezintă această intenție. A deveni verde arată lumii care îți pasă mai mult decât să câștigi bani. Puteți utiliza acest lucru în avantajul atunci când vă promovați afacerea și vă dezvoltați identitatea de brand.