Sfaturi de antreprenoriat pentru a trece cu bine prin perioade cu furtuna

23.05.2020

Să fii antreprenor în perioade de criză este ca și când a-i fi marinar în perioade cu furtună. Cum ai scos capul afară, vântul te plesnește peste față, la fel și acele aspre și reci ale ploii. Antreprenoriatul presupune o doză mare de risc și bănuim că înțelegi acest aspect, iar în cazul unui antreprenor la început de drum, acest lucru prevalează cu lipsa experienței și realismul în privința resurselor pe care le poate mobiliza.

Sfaturi de antreprenoriat pentru a trece cu bine prin perioade cu furtuna

Perioadele de criză, ca aceea prin care trecem și în prezent cauzată de pandemia cu coronavirus, sunt similare cu furtunile pe mare, când cârmaciul trebuie să dovedească echilibru de sine, să trasmită încredere membrilor echipajului, să conducă barca în siguranță pe ape liniștite. Extrapolând bineînțeles, o astfel de situație este similară cu a conduce o companie în perioade de criză, când liderul trebuie să dea direcția cea bună.

 

Despre aceste lucruri vom vorbi în acest articol, în care ne-am propus să-ți dezvăluim 6 sfaturi de antreprenoriat, foarte importante, pentru a trece cu bine prin perioade cu ”furtună”:

 

1. Transmite ”echipajului” încredere și siguranță

 

În orice criză este nevoie ca liderii să știe să își țină aproape angajații, colaboratorii și clienții, să fie ”căpitanul” care dirijează cât mai responsabil gestionarea companiei, astfel încât perioada critică să nu lase urme. Pe ”furtună” fiecare membru al echipei trebuie să acționeze cu atenție și disciplină, și să contribuie cu ce are mai bun. Liderul companiei trebuie apoi să acționeze cu curaj dar și cu prudență, fără să-și asume riscuri inutile și să inspire întregului echipaj să se comporte similar.

 

Compasiunea, transparența, calmul și optimismul sunt alte caracteristici care transmit angajaților și celorlalți parteneri încredere și siguranță. Iar în momente de criză, toate aceste calități acționează ca piesele un puzzle și puse cap la cap ajută liderul să poate să păstreze compania pe linia de plutire, fără să fie nevoie ca vreo persoană din echipă să sară din barcă.

 

Sfaturi de antreprenoriat pentru a trece cu bine prin perioade cu furtuna

 

2. Acordă atenție managementului financiar

 

Managementului financiar, cel care poate face adeseori diferența între profit şi faliment, este un aspect de care orice lider trebuie să țină cont, indiferent că este un moment de criză sau nu. Însă, în astfel de situații cu atât mai mult este important de avut în vedere. Un cashflow cu probleme duce la situații complicate, iar atenţia este distrasă de la activitatea de bază. 

 

În acest context, soluția la îndemână pentru afacerile mici care nu își permit propriul departament de contabilitate constă în externalizarea acestor activități, obținând astfel o plasă de protecție într-un ecosistem fiscal lipsit de predictibilitate, cu multe schimbări care se produc în legislație uneori, de la o lună la alta.

 

3. Toți pentru unu și unul pentru toți

 

Un alt lucru foarte important pe care căpitanul vasului trebuie să-l transmită întregii echipe este că suntem cu toții în aceeași barcă. O echipă de conducere care privește lucrurile proactiv și răspunde mai degrabă decât doar reacționează va avea mai mult succes în ajutarea oamenilor în perioade volatile. Pentru că acest fapt asta are darul să descătușeze o altă resursă importantă a grupului: solidaritatea.  

 

4. Ia măsuri de siguranță

 

O furtună puternică înseamnă pericol, deci măsurile de siguranță se impus în orice context. Pregătirea companiei și a angajaților pentru ceea ce va urma trebuie să fie una dintre măsurile tactice. Oamenii vor fi îngrijorați de nevoile lor de bază, de salariul lor, deci este important să se concentreze resursele asupra acțiunilor care vor ajuta cel mai bine compania și oamenii. 

 

Sfaturi de antreprenoriat pentru a trece cu bine prin perioade cu furtuna

Pentru fiecare companie în parte, în funcție de tipul de business, acest lucru poate însemna să reduci anvergura proiectelor care se află în zonele de risc, să micșorezi viteza de dezvoltare și să pui cel puțin pe hold proiectele care se bazau pe o realitate care acum nu mai e valabilă.

 

5. Comunică transparent și onest

 

Chiar dacă sinceritatea uneori dezavantajează sau poate fi dureroasă, oamenii vor să știe adevărul și să se pregatească din timp. Dacă va exista un vid în această comunicare, angajații își vor crea propriile lor povești, ceea ce poate provocare frică sau confuzie, și vor sări din ”barcă” fără să înțeleagă de fapt că poate fi vorba de o nouă experiență profesională.  

 

6. Respectă-ți angajamentele

 

Într-o perioadă de criză, mulți se așteaptă ca promisiunile făcute anterior, între angajatori și angajați, clienți sau parteneri de afaceri, să poate fi ”dizolvate”. Dar, aceste momente sunt cele mai prielnice pentru a crește încrederea în business-ul tău, dacă alegi să rămâi dedicat față de tot ceea ce ai promis anterior. Este important să respecți promisiunile anterioare pentru a nu pierde încrederea angajaților, clienților sau a partenerilor tăi și să generezi o criză de imagine.

 

Crizele sunt pucnte de cotitură nu un dezastru. De multe ori, după astfel de perioade, oamenii își descoperă calități și abilități de care nu aveau habar. Dacă pentru liderii cu experiență, care au mai trecut prin astfel de perioade, aceasta ar putea fi doar o etapă a business-ului, pentru cei care au condus doar ,,când era soare” stă în puterea lor dacă vor duce compania la mal în siguranță sau vor fi înghițiti de ”furtună”.