Rezistența la schimbare a angajaților: când este productivă și când NU

20.09.2020

Alina adoră noul brand de cafea din bucătăria de la birou. Mihai este încântat de noul software de management de proiect, iar echipa de vânzări este complet entuziasmată de noul șef. Sună cunoscut? Probabil că nu. Oamenii rareori percep schimbarea atât de ușor. Asta pentru că rezistența la schimbare este un instinct uman natural.

Rezistența la schimbare a angajaților: când este productivă și când NU

Tocmai de aceea, rezistența la schimbare creează o problemă serioasă pentru companii. Dar, în ziua de de astăzi, schimbarea este esențială pentru succes. Organizațiile nu pot supraviețui dacă încetinesc să inoveze și dacă nu au oameni pregătiți să facă față acestui lucru. 

 

Ce înseamnă rezistența la schimbare?

 

Schimbarea este foarte provocatoare. Menținerea unui obicei existent este mai ușor decât să începi unul nou, pentru că încercarea a ceva nou înseamnă că există posibilitatea eșecului. Majoritatea oamenilor preferă să rămână în zona lor de confort decât să se aventureze pe un teritoriu necunoscut. Chiar și persoanele care pretind că se bucură de schimbare în viața personală pot găsi dificultăți în a face lucruri noi.

 

La urma urmei, alegerea de a face o schimbare în viața personală este foarte diferită de acceptarea unei schimbări organizaționale. Rezistența la schimbare la locul de muncă apare deoarece de cele mai multe ori angajații nu au de ales. Acest lucru declanșează sentimentul de pierdere a controlului, ceea ce lasă loc multor incertitudini. În cele mai multe cazuri, rezistenţa la schimbare este cauzată de faptul că angajații au puţine, sau chiar nu dețin deloc, cunoştinţe despre noile tehnologii şi se tem că-şi vor pierde poziţia dominantă, susţinută de vechiul sistem de management, în faţa colegilor care înţeleg noua tehnologie mai bine decât ei. 

 

Acest lucru este de înţeles, pentru că este în natura umană ca oamenii să se simtă confortabil cu ceea ce ştiu. Cu toate acestea, în cazul în care acest comportament  nu este bine controlat, poate degenera într-o problemă serioasă de atitudine dacă oamenii stau ancoraţi în trecut şi refuză sistematic să crească şi să înveţe noi abordări. 

 

Cum identifici rezistența la schimbare și când este benefică

 

Rezistența la schimbare se poate manifesta în mai multe moduri diferite. Poate veni sub forma termenelor ratate, a angajamentelor eșuate, a absenței de la întâlniri și a sentimentului general de apatie, toate indicând că angajații nu mai sunt implicați. Când se produc astfel de schimbări, este important să se acorde atenție angajatului, pentru a găsi soluțiile potrivite de adaptare, mai ales dacă vorbim de un angajat valoros pe care compania nu vrea să-l piardă. Aceste soluții pot fi găsite în urma unei întâlniri unde angajații care împărtășesc aceleași sentimente față de schimbare să comunice ce anume îi neliniștește și cum văd ei rezolvarea.

Rezistența la schimbare a angajaților: când este productivă și când NU

Dar, contrar credinței obișnuite, rezistența la schimbare nu este neapărat un lucru rău. De fapt, poate fi privită ca un punct de cotitură care determină managementul să vadă dacă poate face unor astfel de situații, dacă rezistă unor turbulențe inerente în orice companie. În al doilea rând, încurajează planificarea și comunicarea. Conducerea trebuie să identifice unde poate apărea probabil rezistența pe viitor și să vină cu un plan pentru a o preveni sau pentru a o gestiona corect. Gestionarea schimbării într-un mod eficient se referă la înțelegerea a ceea ce stă la baza rezistenței la schimbare. De acolo, se pot aborda cele mai mari preocupări ale angajaților care îi fac să opună rezistență. 

 

Strategii pentru a depăși rezistența neproductivă la schimbare

 

Așa cum menționam anterior, rezistența la schimbare nu este neapărat un lucru rău. Însă, în anumite contexte poate fi neproductivă, și în aceste situații este bine să intervii. Iată astfel, 5 strategii pentru a depăși rezistența la scimbare:

 

1. Ascultă întâi, vorbește al doilea

 

Prima strategie pentru a depăși rezistența la schimbare este comunicarea. Comunicarea este cheia - probabil știai deja asta. Așadar, oferă-le ocazia angajaților să inițieze conversații. Oamenii vor să fie auziți și oferindu-le șansa de a-și exprima opiniile vor ajuta la atenuarea frustrării pe care o simt în legătură cu situația.

Mai mult, gândurile, preocupările și sugestiile angajaților se vor dovedi extrem de valoroase pentru a vă orienta proiectul de schimbare. Cel puțin, înțelegerea acestora vă poate ajuta să identificați sursa rezistenței angajaților la schimbare.

 

2. Comunică motivele schimbării

 

Așa cum spuneam și mai sus, principala strategie pentru a depăși rezistența la schimbare este comunicarea. Tocmai de aceea, este important să explicați foarte clar care sunt motivele schimbării din organizația voastră. Elaborați un plan de comunicare care trebuie să fie mai mult decât să le spuneți angajaților ce doriți să facă. Subliniați de ce această schimbare va aduce beneficii pentru toată lumea.

 

 

3. Oferă sprijin

 

În general, rezistența la schimbare a angajaților provine din teama de eșec, teama de a nu ști ce să faci în anumite contexte. Schimbarea este posibilă numai dacă resursele umane sunt implicate 100%, deci asigurați-vă că schimbările sunt abordate în csprijinul angajatul. Dacă implementați un nou sistem software - planificați-vă proiectul prin prisma înțelegerii de către cei implicați, decât concentrându-vă asupra tehnologiei. Nu este vorba despre ceea ce poate face tehnologia, ci despre ceea ce poate face angajatul cu ajutorul acestei noi tehnologii.

 

4. Implementează schimbarea în etape

 

Indiferent dacă este vorba de o schimbare ce prespunune mediul digital (adoptarea unei noi metode de lucru, munca remote, work from home etc) sau de altă natură, orice fel de transformare nu poate avea loc doar peste noapte. Trebuia să existe o pregătire adecvată care să conducă la schimbare, cu notificări prealabile și participarea angajaților de la toate nivelurile în discuții. Implementarea planului în etape va permite angajaților să abordeze schimbarea pas cu pas, învățând abilitățile noi și relevante. Acesta este un mod mult mai ușor de a acceptaschimbarea și de a o simți mai puțin drastică pentru cei care învață noi abilități și trebuie să știe informații noi.

 

5. Prezintă date

 

De obicei, rezistența la schimbare este mai mult emoțională decât logică, astfel poate fi util să folosiți uneledate concrete ca strategie suplimentară. Acesta este un mod excelent de a arăta transparență și de a demonstra nevoia de îmbunătățire.

 

Din păcate, majoritatea angajaților nu vor răspunde la schimbare cu fericirea și bucuria așteptată. Companiile trebuie să înțeleagă că va exista rezistență. Să recunoaștem: oamenii preferă stabilitatea și confortul decât schimbarea atât în viața lor personală, cât și în cea profesională. Deși este mult mai ușor să trăiești în confortul vieții normale de zi cu zi, schimbarea se întâmplă și va fi întotdeauna ceva ce trebuie gestionat. În ultimii ani, schimbarea a devenit o normă în lumea afacerilor. Companiile care pot gestiona schimbarea cu ușurință vor avea un avantaj în plus față de concurență.