Responsabilitate socială corporativă: Ce înseamnă și de ce este esențială într-o companie

04.02.2021

Atunci când o companie alege să facă ceea ce este potrivit nu numai pentru rezultatele lor financiare, ci și în scopul binelui comun, creează încredere atât angajaților, cât și clienților și partenerilor de afaceri. Unele companii se concentrează pe acțiuni în ajutorul comunității, alții în sprijinul angajaților, iar alții le fac pe amândouă. În general, un program solid de responsabilitate socială corporativă este esențial nu numai pentru a ajuta reputația companiei, ci și pentru a-i face pe angajați să iubească locul de muncă.

Responsabilitate socială corporativă

Ce înseamnă responsabilitate socială corporativă

 

Responsabilitatea socială corporativă, sau pe scurt CSR, definește ideea că o companie ar trebui să fie implicată social în mediul înconjurător. Acest lucru poate varia de la angajarea în cauze nonprofit, la îmbunătățirea comunității sau crearea de legături mai puternice între angajați. 

 

Scopul acțiunilor de responsabilitate socială ale unei companii este stabilit pentru a spori alinierea generală a angajaților la valorile și misiunea sa. Este creat pentru a face angajații și angajatorii să se simtă mai conectați cu societatea. Cu toate acestea, nu toate companiile pot adopta aceeași abordare la CSR. Este important ca industriile să-și cunoască nișa și ce își doresc angajații lor. 

 

 

 

Oamenii consideră că, atunci când folosesc un produs sau un serviciu al unei companii responsabile social, contribuie la rândul lor la acel bine comun. Cu cât compania este mai responsabilă din punct de vedere social, cu atât comunitatea și consumatorii devin mai mari susținători.

 

Tocmai de aceea, responsabilitatea socială corporativă ajută la creșterea încrederii, crește gradul de conștientizare și încurajează schimbările sociale. Deși există zeci de mii de companii care își fac partea, eforturile marilor corporații mondiale au rezultate de anvergură care pot avea un impact asupra problemelor majore mondiale, de la foamete și sănătate la încălzirea globală. 

 

Exemple de responsabilitate socială corporativă 

 

Responsabilitatea socială corporativă vine în foarte multe forme. Chiar și cea mai mică companie poate avea un impact asupra schimbărilor sociale făcând o donație simplă către o bancă locală de alimente sau investind în calitatea vieții angajaților. Unele dintre cele mai frecvente exemple de CSR includ:

 

  • Reducerea emisiilor de carbon;
  • Îmbunătățirea politicilor de muncă ale angajaților;
  • Comerț echitabil (prețuri corecte la materie primă);
  • Sprijinirea educației;
  • Donații caritabile;
  • Voluntariat;
  • Politici corporative care protejează mediul înconjurător;
  • Investiții conștiente din punct de vedere social și ecologic.

 

Responsabilitate socială corporativă

 

De ce este importantă responsabilitatea socială pentru o companie

 

Responsabilitatea socială corporativă este unul dintre cei mai importanți factori în stabilirea imaginii și reputației publice a companiei. În ultimii ani, CSR a devenit de interest pentru foarte multe companii cunoscute, întrucât relațiile corporative cu eforturi non-profit au devenit din ce în ce mai importante în ochii publicului. 

 

Iată câteva motive pentru care companiile ar trebui să includă acțiuni de responsabilitate socială corporativă în strategiile lor de business:

 

  • Întărește relația cu clienții. Construirea de relații atât cu clienții este evident esențială în cadrul oricărei companii. Utilizarea CSR vă poate ajuta, de asemenea, să mențineți legătura cu clienții în moduri noi. Deoarece mesajul CSR este despre ceva „benefic pentru comunitate”, acesta poate fi adesea o modalitate ușoară de a vă conecta cu clienții sau partenerii de business. Crearea acestei relații pozitive cu clienții / partenerii și comunitatea în general poate duce la creșterea potențială a vânzărilor și creșterea profiturilor.
  • Brand awarness. A fi responsabil social poate întări atât relația cu cliențiil, cât și imaginea unei companii. După cum am menționat anterior, percepția publică a unei companii este esențială pentru încrederea clientului. Prezentând o imagine pozitivă prin participarea la proiecte CSR, o companie se poate remarca prin faptul că acțiunile sale de business sunt etice, fiind conștientă social de mediul înconjurător. De asemenea, prin implicarea activă și pozitivă în cadrul comunității, angajații companiilor ar putea interacționa cu potențialii clienți, favorizând indirect compania în acest proces. Companiile care își promovează activ activitățile de responsabilitate socială pot lua măsuri pentru a face publice aceste eforturi prin intermediul mass-media. Difuzarea donațiilor corporative sau a altor inițiative CSR este un instrument puternic de branding care vă poate ajuta să creați publicitate, atât în ​​mediul online, cât și în cel tradițional.
  • Implicarea angajaților. Angajații tind să aibă performanțe mai bune atunci când se angajează în activități responsabile din punct de vedere social. Programele CSR bune s-au dovedit a întâri angajamentul oamenilor din echipă decât instruirea profesională sau trainingurile. Angajații doresc, de asemenea, să lucreze într-o companie care are acțiuni CSR deoarece simt că o parte din munca lor contribuie la binele societății. Responsabilitatea corporativă poate ajuta o companie să își construiască cea mai bună echipă posibilă, deoarece companiile care demonstrează inițiative de impact vor avea un timp mai ușor de recrutare a talentelor.
  • Încurajează inovația și colaborarea. Când angajații se angajează în activități sociale bune, este dovedit că devin mai inovatori și mai colaborativi. O mulțime de abilități pot fi dezvoltate atunci când o persoană participă la orice tip de activitate CSR și, dincolo de aceasta, angajații sunt capabili să învețe despre potențialii clienți, să își dezvolte abilitățile de comunicare, să îmbunătățească abilitățile de leadership etc. Pe de altă parte, aceste noi competențe se pot dezvolta în cadrul forței de muncă și permit companiei să înflorească. Dacă angajații sunt fericiți, munca lor va fi de o calitate superioară.

 

Responsabilitate socială corporativă

 5 exemple de responsabilitate socială corporativă

 

Iată câteva exemple despre modul în care unele mărci majore fac CSR cu succes și care te pot inspira pentru compania ta:

 

1. Starbucks Coffee

 

De la începutul existenței sale din 1971, Starbucks Coffee s-a concentrat întotdeauna pe responsabilitățile etice și sociale. Starbucks își propune să creeze un produs care să fie nu numai benefic pentru clienții săi, ci și pentru mediu. Odată cu începerea C.A.F.E. program, Starbucks a stabilit linii directoare pentru a crește calitatea produselor, responsabilitatea socială și economică și managementul mediului. În parteneriat cu Ethos Water, Starbucks contribuie la aducerea apei curate la peste un miliard de persoane care nu au acces la ea. Ceea ce separă Starbucks de concurenții săi este că aceștia se concentrează asupra societății dinaintea lor, iar a da înapoi comunității este un factor important pentru motivul pentru care marca este atât de cunoscută. 

 

2. BMW

 

BMW se mândrește cu faptul că este una dintre cele mai responsabile societăți din industria sa. BMW și-a stabilit obiectivul de a ajuta peste un milion de oameni prin crearea de programe precum „The Schools Environmental Education Development Project” pentru a contribui la conștientizarea problemelor sociale și de mediu. Cheia BMW pentru succesul CSR a fost întotdeauna echilibrul dintre un model de afaceri bun și cauzele sociale ajutătoare.

 

3. Google

 

Google este de încredere nu numai pentru inițiativele sale ecologice, ci și datorită CEO-ului său Sundar Pichai. El este un mare susținător al problemelor sociale, inclusiv a comentariilor anti-musulmane. Google a obținut, de asemenea, cel mai mare scor CSR oferit de Reputation Institute, în mare parte datorită faptului că centrul său de date a consumat cu 50% mai puțină energie decât alte companii. De asemenea, a investit peste 1 miliard de dolari pentru proiecte de energie regenerabilăl.

 

4. Netflix și Spotify

 

Dintr-o perspectivă socială, companii precum Netflix și Spotify oferă avantaje pentru a-și sprijini angajații și familiile. Netflix oferă 52 de săptămâni de concediu parental plătit, care pot fi luate în orice moment, indiferent dacă este din primul an din viața copilului sau o altă perioadă care se potrivește nevoilor lor, prin comparație cu 18 săptămâni la alte companii de tehnologie.

 

Spotify oferă un program similar, deși pentru o perioadă mai scurtă de 24 de săptămâni de concediu plătit de firmă.

 

5. Levi Strauss & Co

 

În 2011, gigantul modei Levi Strauss & Co a lansat o inițiativă de schimbare a strategie de business numită Worker Well-Being (WWB) pentru a crea un lanț de aprovizionare mai durabil.

Ceea ce este unic la acest proiect este că este orientat către angajați și se concentrează să înțeleagă ce este necesar la nivel local. Practic, Levi’s a extins WWB la 17 țări, având un impact asupra a 190.000 de lucrători, ceea ce reprezintă 65% din volumul de producție al companiei.

 

Ceea ce este remarcabil este că acest proiect de CSR a obținut o rentabilitate a investiției de 4: 1 în unele programe. Secretul este că la fel cum trebuie să aveți empatie pentru clienți pentru a avea succes, faceți-vă timp pentru a afla ceea ce își doresc și au nevoie angajații, iar rezultatele nu vor întârzia să apară.

 

Modul în care o companie acționează la nivelul comunității modelează percepția angajaților săi despre valorile firmei. Acesta este un aspect foarte important, pentru că un angajat cu o părere bună despre compania la care lucrează va fi mai motivat și mai mulțumit de ceea ce face. De asemenea, pentru un număr din ce în ce mai mare de clienți, aspectul etic a devenit un criteriu foarte important atunci când decid ce cumpără și ce nu.

 

Austral Trade acordă o atenție deosebită acțiunilor de responsabilitate socială care se focusează pe modul în care afacerea se raportează la impactul asupra mediului, aspectelor sociale și economice. De asemenea, sustine specializarea tinerilor studenți la locul de muncă, conștienți fiind că în acest fel devin competitivi în viitor