Rădăcinile și etapele formării unei echipe puternice - de la empatie la organizare

18.01.2019

O frunză ce lucrează de una singură nu face umbră! (Chuck Page)

 

Să fie o artă modul în care conduci oamenii sau pur și simplu noroc chior să-i găsești pe cei buni? Să fii un coleg apreciat înseamnă ani de lucru în spate sau pur și simplu empatie și ego scăzut? Cu siguranță în acest caz nu există un răspuns general valabil deoarece experiențele oamenillor de succes care conduc afaceri de succes sunt diferite.

Etapele formarii unei echipe Austral Blog

Foarte multe organizații susțin însă că oamenii reprezintă cheia succesului lor, pentru că munca în echipă este cea care dă roade. Suntem ființe sociale și suntem programați genetic să ne ajutăm, să colaborăm, să trăim împreună. Nu avem cum să ne îndoim de acest fapt, istoria dovedind că oamenii sunt capabili de lucruri mărețe dacă lucrează împreună.

 

Ceea ce se întâmpla în trecut este valabil și astăzi, chiar dacă a lucra împreună înseamnă uneori a genera conflicte, a nu ne înțelege cu cei din jur sau că ideile noastre nu sunt întotdeauna acceptate. Însă, aceste lucruri sunt inevitabile și dacă ținem cont de ce spunea celebrul avocat american Dudley Field Malone:

 

Niciodată în viață n-a învățat ceva de la o persoană care a fost de acord cu el”  

 

Și înțelegem astfel că a avea discuții contradictorii cu colegii din echipă poate fi de multe ori un lucru constructiv.

 

Dar, pentru a ajunge să formăm o echipă puternică trebuie să știm care sunt factorii care îi motivează pe angajați să prindă rădăcini puternice, să rămână în companie cât mai mult timp și să performeze. Din experiențele mai multor oameni de succes am strâns 5 aspecte importante pe care orice echipă puternică trebuie să le integreze în cultura organizațională:

Etapele formarii unei echipe Austral Blog

1. Empatie și blândețe. Unul dintre cei mai cunoscuți experți în branding personal care și-a consolidat cariera grație rețelelor sociale, care conduce în prezent o companie de succes cu peste 700 de angajați, Gary Vaynerchuk, consideră că un bun lider care poate motiva o echipă trebuie să aibă calități materne.

 

Exact, ați citit bine, Vaynerchuck care a scris 5 cărți despre branding și antreprenoriat susține că agresivitatea și asprimea, cunoscute ca fiind calități de natură paternă, nu sunt cele care ar trebui să definească un manager. Dimpotrivă, Gary crede că cei mai buni manageri sunt cei care au personalități empatice, blânde chiar, care știu să-și asume responabilitatea pentru eșecurile echipei, care dau dovadă de bunătate și conștiință de sine.

 

2. Concentrarea pe rolurile din echipă. Echilibrul echipei, în care fiecare membru înțelege rolul pe care îl are în cadrul ei, reprezintă succesul organizației pe termen lung. Echipele de succes trebuie să conștientizeze atu-urile și slăbiciunile pe care le dețin membrii lor, maximizându-și împreună punctele forte.

 

Tocmai de aceea, un proces de selecție aprofundat pentru alegerea membrilor echipei are avantaje pe termen lung mai mari decât costurile suplimentare și timpul petrecut pentru recrutare. Angajarea cuiva doar pentru că este nevoie de un om nou în echipă poate afecta dinamica grupului și implicit performanța întregii echipe din care face parte.

 

Companiile care fac acest lucru devin o ușă rotativă, fie pentru că angajatorii văd angajații pe post de tampon temporar și sunt mai puțin interesați de procesul de învățare și integrare al noului membru, fie pentru că își dau seama reciproc mai târziu că nu se potrivesc. Aprofundând acest domeniu, Meredith Belbin a devenit faimoasă pentru modelul rolurilor în echipă, demonstrând că echipele echilibrate, formate din persoane cu aptitudini diferite, înregistrează performanțe semnificativ mai mari.

Etapele formarii unei echipe Austral Blog

3. Comunicarea liberă. Unul dintre aspectele importante din etapele formării unei echipe solide este comunicarea liberă între membrii grupului. Toți ar trebui să plece de la premisa că dreptatea absolută nu se află la niciunul dintre ei, nici la manageri și nici la patronii companiei. Știm cu toții că nimănui nu-i place să fie contrazis, dar libertatea exprimării opiniei și comunicarea deschisă trebuie susținută.

 

Până la urmă, este extrem de greu să simți că faci parte dintr-o echipă atunci când oamenii nu împărtășesc informațiile pe care le dețin sau când se feresc să comunice rezultatele, problemele, obiectivele, atunci când membrii nu se susțin reciproc, nu se consultă, și atunci când lucrurile merg bine, cât și atunci când apar probleme. Este de dorit să se mențină un nivel de transparență cât mai mare și ori de câte ori apar piedici în comunicare lucrurile să se rezolve cât mai repede.

 

Sheryl Sandberg, COO Facebook, susține că o comunicare eficientă începe cu înțelegerea faptului că există o părere diferită de a noastră, care nu este neapărat greșită.

 

Rar există un adevăr absolut. Când ne dăm seama și recunoaștem că putem vedea lucrurile nu numai din perspectiva noastră, putem să ne împărtășim opiniile într-un mod constructiv. De asemenea, abilitatea de asculta este la fel de importantă ca abilitatea de a vorbi.

 

4. Acceptarea greșelilor.Dacă nu ai făcut niciodată o greşeală înseamnă că nu ai încercat niciodată nimic nou.” este una dintre maximele celebre ale lui Albert Einstein. Atunci când lucrezi într-o echipă ajungi să conștientizezi pe deplin cât este de adevărată această afirmație. Orice om, indiferent că vorbim de viața personală sau de cea profesională, este supus greșelilor.

 

Însă, la locul de muncă, dacă un manager își recunoaște greșeala nu înseamnă că se descalifică în fața angajaților care îi sunt subordonați, dimpotrivă, le câștigă respectul și îi determină și pe ei să recunoască vina atunci când greșesc, să încerce mai mult, să riște, să inoveze, fără să trăiască cu teama că vor fi dați afară sau considerați neprofesioniști.  

Etapele formarii unei echipe Austral Blog

5. Solicitarea ajutorului. Pentru un perfecționist, să ceară ajutorul de la oamenii din jurul său poate fi considerată o adevărată tortură. Însă, orice lider și orice profesionist oricât de calificat ar fi trebuie să înțeleagă că există momente în care ajutorul echipei este de netăgăduit. Jeff Bezos, fondatorul și CEO al companiei americane Amazon, oferă una dintre cele mai bune lecții de comunicare între membrii unei echipe, folosind fraza “disagree and commit”. Mai simplu spus: ok, știu că nu ești de acord cu mine, însă ești dipus să mă ajuți în proiectul la care lucrez? Să convingi pe cineva să te ajute și în acelși timp să fie de acord cu tine, poate fi un proces extrem de lent, însă angajarea de a lucra împreună, nedându-și consimțământul asupra ideii proiectului pe care tu o susții este considerat un lucru mult mai util.

 

A fi împreună este un început, a rămâne împreună este un progres, a lucra împreună este un succes.”

 

Este una dintre vorbele celebre ale lui Henry Ford, unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din toate timpurile, fondatorul companiei de automobile Ford. Într-adevăr, să formezi o echipă nu-i un lucru deloc ușor, însă mult mai greu este să o faci să funcționeze pe termen lung.

 

Sperăm ca aceste sfaturi să te ajute în etapele formării unei echipe puternice. Ține cont să creezi un mediu fără stres, să promovezi comunicarea deschisă și transparentă și să nu uiți să-ți tratezi membrii echipei cu empatie și blândețe, și astfel cu siguranță obiectivele tale vor fi împlinite. Și e valabil și dacă nu ești managerul, ci membru al unei echipe. #AustralTeamPlayer

Categorie:

Echipe performante ,

Taguri:

,