Prezentare cu aplauze de final sau cum să nu-ți plictisești audiența

04.10.2019

La job sau la școală, la cursuri de specialitate sau la evenimente din domeniul în care lucrăm, luăm parte la diverse prezentări. Cine susține o prezentare ar trebui să posede în primul rând abilități bune de comunicare, însă există și secrete sau trucuri care fac ca unele prezentări să fie mai captivante ca altele. Audiența a început să fie din ce în ce mai selectivă, tocmai datorită numărului mare de prezentări la care oamenii iau parte, ceea ce înseamnă că s-a ridicat mult ștafeta la acest nivel de comunicare.  

Prezentare cu aplauze de final sau cum să nu-ți plictisești audiența

 

Dacă tu ești omul cu click-ul din prezentare, dacă tu ești cel care deține telecomanda de la prezentarea Power Point, atunci înseamnă că te va interesa ceea ce îți vom spune. În multe cazuri, PowerPoint-ul este vedeta prezentării și îl pune în umbră pe prezentator, în timp ce în alte cazuri, slide-urile plictisesc prin volumul uriaș de informație vizuală, folosit în detrimentul mesajului auditiv sau emoțional. Cum faci să ai o prezentare demnă de aplauze și strângeri de mână? 

 

Reguli de bun simț pentru o prezentare de succes

 

Scopul unei prezentări este acela de a convinge și de a vinde o idee, pentru ca ea să fie acceptată, preluată și chiar implementată ulterior. Odată ce înțelegi exact CUM îți poți îmbunătăți discursul, e mult mai ușor să faci o prezentare grozavă, mai ales dacă urmezi câteva reguli simple:

 

  • Nu umple slide-urile cu zeci de informații. Fii succint și notează doar o idee, pe care apoi să o dezvolți în discurs. În locul unor slide-uri seci cu cifre, multe cifre, mai bine mai puține informații și o poveste bine spusă. Specialiștii în comunicare spun în 99% dintre cazuri, nu are noimă să existe slide-uri cu mai mult de 25 de cuvinte pe ele.
  • Nu folosi foarte multe slide-uri. Fără doar și poate vei plictisi audiența. Această regulă apare adesea când persoana care face prezentarea muncește foarte mult, iar la final bineînțeles că nu îi vine să reducă informațiile la lucrurile esențiale pentru acest lucru înseamnă să renunțe la zeci de slide-uri „muncite”. Dacă vrei o prezentare de succes, nu contează cât ai muncit tu pentru ea, ci cât de relevantă este informația cu care va rămâne la final audiența.
  • Nu începe să dezvolți 3 idei în același timp. Prezentatorii cu experiență au învățat că una dintre regulile unei prezentări de succes este să nu înceapă să vorbească despre mai multe lucruri în același timp. Capcana să cazi într-o discuție fără sfârșit este foarte mare, însă secretul este să-ți schematizezi subiectul în date-analiză-concluzii. După ce prezinți concluziile, poți trece la ideea următoare.
  • Evidențiază-ți ideile prin intermediul imaginilor. Celebra expresie “o imagine face cât o mie de cuvinte” este perfect valabilă și în acest caz. Ei bine, în cazul prezentărilor, o imagine te poate scuti să spui acele o mie de cuvinte și să plictisești de tot audiența. În plus, pozele sunt un bun motiv să îi implici pe cei din fața ta, să le stârnești emoții.
  • Introdu o latură emoțională. În orice prezentare, indiferent că vorbim de un pitch sau de o prezentare la un eveniment mare, ai nevoie și de conexiune emoțională, nu doar de logică și rațiune. De preferat, atunci când alegi un astfel de moment, să închizi ecranul cu slide-urile din prezentare pentru a capta total atenția asupra ta sau să pornești de la o imagine care trezește sentimente. 
  • Renunță la clișee. Foarte multe prezentări despre produse promit în mare același lucru. Cremele de față promit un ten perfect, saltele de pat te vor scăpa de insomnie, iar detergentul minune îți va curăța instat orice tip de pată. Cam așa ar trebui să fie și cu prezentările. Nu mai vinde ce nu are o susținere reală, clișee de care deja e toată lumea supra saturată. Concentrează-te pe beneficii punctuale, pe ceea ce tu aduci în plus față de produsele/serviciile deja existente pentru că altfel vei plictisi audiența.

 

Prezentare cu aplauze de final sau cum să nu-ți plictisești audiența

Te-ai plictisit de prezentare Power Point, alege o tablă albă!

 

Sună ciudat ca în mediul digital să recomandăm o simplă tablă albă când vine vorba de prezentări, nu-i așa? Însă, uneori, pentru a ieși din mulțime trebuie să îndrăznești să renunți la tipare. 

 

Celebrul autor și speaker american, Seth Godin, explică într-una dintre cărțile sale, care este de fapt originea PowerPoint-ului: „PowerPoint a fost creat de către ingineri ca un instrument care să-i ajute să comunice cu departamentul de marketing – și invers. Programatorii din spatele PowerPoint l-au văzut ca pe o șmecherie – o cale de a economisi timp și bani, în loc să creeze diapozitive prin metoda tradițională.” 

 

Autorul continuă prin a spune că „Aproape fiecare prezentare PowerPoint e lamentabilă. Acele instrumente „utile“ sunt principalul motiv pentru care trebuie să suportăm pagini întregi de liniuțe, cu titluri mari și imagini de fundal îngrozitoare. Să nu mai pomenesc de imaginile stilizate integrate.”

 

Seth Godin susține cu tărie că prezentările trebuie să fie... un pic altfel. În primul rând, Power Point nu ar trebui folosit pe post de prompter. Publicul nu a venit să te audă pe tine citind de pe slide-uri, ci ar trebui ca prezentarea să stârnească, să se bazeze și pe starea lor de curiozitate, chiar interacțiunea cu ei. Nu este un lucru rău ca prezentarea să se bazeze pe informații scrise, dar să citești exact de pe slide-uri este plictisitor și neconvingător. 

 

Dacă toți cei prezenți ar fi de acord cu tine, nu ai mai avea nevoie de prezentare, nu-i așa? Ai putea economisi o grămadă de timp dacă ai lista paginile și le-ai da fiecărei persoane. Așa că, dacă situația îți permite, renunță o perioadă la... slide-uri, și ține prezentări atipice, personalizate după auditoriu, doar cu un marker și cu foile mari și albe de flipchart!


Așadar, în cazul în care și tu te-ai plictisit să asiști la prezentările plictisitoare cu slide-uri care împânzesc birourile de business ale lumii, ce spui de o nouă abordare? Audiența pentru orice prezentare este în definitiv formată din persoane, în căutarea celei mai bune soluții pentru afacerea lor.

Taguri:

,