Motivarea angajaților - cum ajungi la relații win-win în compania ta

03.01.2020

Crezi în compania ta din toată inima. Există un „foc” antreprenorial care arde puternic în interiorul tău care te motivează să muncești mai mult în fiecare zi. Din păcate, nu se poate spune întotdeauna același lucru despre angajații tăi. Dacă ai încercat o varietate de stimulente, dar încă nivelul motivației angajaților din compania ta este foarte scăzut, poate că ar trebui pentru a găsești noi modalități creative de a-ți motiva angajații.

motivarea angajatilor

Motivarea angajaților este importantă în afaceri deoarece influențează comportamentul angajaților. Angajații motivați au dorința de a lucra mai eficient şi de a obține rezultate foarte bune, ducând la o productivitate mai mare, venituri sporite, economii, o satisfacție profesională vizibilă.

 

Iată 5 tehnici de motivare a angajaților testate de alți antreprenori pe care le poți încerca în compania ta:

 

1. A culture a purpose

 

Se spune că fiecare companie care o proprie „personalitate” așa cum și oamenii au. Unicitatea unei companii este dată exact de această cultură, o forță invizibilă dar extrem de puternică, care influențează membrii companiei. Cultura organizațională nu este ceva ce poate fi văzut sau măsurat, este un sistem de valori și credințe comune agreat la nivel de companie, după care angajații se ghidează în modul lor de acțiune de zi cu zi. Este acel “ceva” pe care ajungi să-l înțelegi după o perioadă de câteva zile de lucru într-o companie. 

 

Angajații se simt mai motivați de munca pe care o fac atunci când compania pentru care lucrează are o misiune și o ideologie solidă, cu valori clar stabilite. O astfel de companie este bine angrenată în societate și are scopul de a influența comunitatea în sens pozitiv, de a îmbunătăți viața tuturor și de a satisface anumite nevoi, dincolo de beneficiul financiar. Oamenii se simt mândri să facă parte dintr-o astfel de organizație, pentru că au înțeles că luptă pentru niște valori și idealuri. 

 

2. Transparență din partea managementului

 

Un lider demn de urmat este cel care crează un mediu de lucru transparent. Fie că este vorba despre decizii pozitive sau unele neplăcute, transparența este recomandată întotdeauna. Nimic nu generează mai multă neîncredere decât hotărârile luate pe ascuns sau deciziile inoportune și nejustificate.

 

Nu înseamnă că angajații ar trebui să știe tot ce face managerul lor, cu cine discută și ce planuri de viitor are, însă ascunderea unor lucruri evidente înseamnă insultarea propriilor oameni. Încrederea se consolidează în timp, prin acordarea reciprocă de feedback. 

 

3. Work life balance

 

În orice companie, există angajați care parcă nu renunță la munca de birou niciodată. Îi vezi venind primii sau plecând ultimii, încercând permanent să fie în avans ceva sau să muncească după încheierea programului de lucru sau chiar în weekend. Acești angajați pot destabiliza atmosfera de lucru, creând un mediu concurențial nesănătos.

 

Ajută-i să facă o diferență clară între muncă și viața personală și încurajează-i să nu mai lucreze în afara programului și să se bucure de timpul lor liber, pentru că pe termen lung e mult mai sănătos pentru toată lumea, angajați și companie.

 

motivarea angajatilor

 

4. Tratează fiecare angajat separat

 

Orice companie ar merge mai bine dacă managerii și-ar cunoaște angajații mai bine. Un manager ar trebui să-și cunoască deja pe oamenii pe care-i are în subordine și să știe ce preferințe au, ce îi motivează și la ce stimuli reacționează mai bine. Pentru că unii vor prefera un bonus în bani, alții un program mai flexibil, în timp ce există angajați care s-ar simți motivați să primească încurajări verbale pentru munca lor.

 

5. Încurajează colaborarea între angajați

 

Fie că este vorba de o companie de software, un muzeu de științe sau un ONG în domeniul educației culturale, motivația intrinsecă poate fi influențată foarte mult, prin câteva schimbări subtile în mediul organizațional. Cele mai creative echipe, care lucrează cel mai bine, sunt cele care sunt formate din oameni cu specialități și perspective diferite.

 

Diversitatea este importantă, însă în egală măsură, managerii trebuie să mai aibă alte trei lucruri în vedere, primul fiind acela de a crea o echipă din oameni care sunt entuziasmați de obiectivul lor comun. Al doilea aspect este disponibilitatea pe care o au membrii echipei de a se sprijini unii pe alții în momente mai dificile de lucru. Iar cel de-al treilea este recunoașterea cunoștințelor și perspectivelor celorlalți din echipă.

 

De ce este importantă motivarea angajaților

 

Angajații trebuie să fie motivați ca să lucreze cât mai bine și să-și depășească limitele, trecând dincolo de responsabilitățile stabilite în contractul de muncă.

 

Iată, pe scurt, câteva motive care subliniază importanța unor angajați mulțumiți:

  • angajatii sunt mai eficienți;
  • apare satisfacția jobului;
  • se creează o echipă sudată și productivă;
  • oamenii nu mai pleacă așa ușor, talentele rămân în companie;
  • angajații îndrăznesc să preia responsabilități mai mari.

 

Vechile  sisteme de management bazate pe recompense și pedepse nu vor mai funcționa pe termen lung în societatea modernă, iar performanța va depinde mai mult ca niciodată de principii hedonistice. Astfel, companiile care se interesează de motivarea angajaților trebuie să acorde mai multă atenție construirii unui mediu de lucru plăcut, implicării personalului în activități provocatoare, care pot oferi satisfacție profesională, precum și recompensării acestora prin metode ce țin mai mult de emisfera dreaptă a creierului decât de argumente raționale.

 

 

 

Categorie:

,