Managerul de proiect sau de ce avem nevoie de lideri în fiecare echipă, pe fiecare proiect

19.06.2019

Abilitatea de a alege oameni pentru a forma o echipă, de a le delega treptat responsabilități, de a le da autonomie, de a le tolera greșelile, de a învăța împreună din ele, este probabil calitatea cea mai importantă a unui manager care dorește să treacă de la statutul de manager obișnuit la un lider adevărat care inspiră și motivează oamenii să performeze.

 

Se spune că un bun manager de proiect este greu de găsit deoarece trebuie să aibă atât abilități tehnice, dar și calități din sfera leadership-ului. Un lider vede oamenii din echipa sa ca pe niște aliați nu ca adversari, îi îndrumă către obiective comune, îi face să se simtă confortabil în propriile lor poziții, pentru a-și expune fără teamă ideile și sugestiile. Dar, știm cu toții că diferențele de opinie sunt inevitabile atunci când oameni implicați în munca lor lucrează împreună. Odată ce o echipă se formează, urmează inevitabil furtuna. Pentru ca membrii unei echipe să ajungă să se înțeleagă este nevoie de timp și efort din partea tuturor, dar mai ales a liderului care conduce echipa, pentru a lucra eficient în direcția obiectivelor comune. În această etapă, este important ca vocea fiecărui membru al echipei să fie auzită. Fiecare trebuie să vorbească despre îngrijorările și nemulțumirile pe care le are, dar și despre obiectivele propuse. Odată scoase la lumină, va fi mult mai ușor să se construiască pe interesele comune și să se găsească soluția potrivită, în beneficiul tuturor.

 

 

 

De ce este important managerul de proiect?

 

Coordonează, verifică și se ocupă ca toți membrii echipei să participe la proiect conform competențelor fiecăruia. Rezolvă disputele care apar între membrii echipei, își motivează membrii echipei în stabilirea obiectivelor și creează unitatea echipei. Însă, rolul managerului de proiect într-o echipă este mai mult decât atât. Managerul de proiect este „părintele” proiectului și trebuie să-și asume mai multe roluri, de la cel informațional cu scopul de a discuta cu fiecare participant implicat în proiect, până la cel decizional când trebuie să mențină un echilibru între costuri, timp și rezultate.

Bineînțeles că nu este ușor să fii manager de proiect sau mai bine spus să fii un bun manager de proiect, știm cu toții, dar rolul ales îți impune să-ți asumi responsabilitățile și să aplici metodele potrivite pentru atingerea obiectivelor. Și nu, nu credem că este profilul unui superman, ci este profilul unui om cu excelente abilități de comunicare, care știe să asculte și să se facă ascultat.   

4 tipuri de manageri de proiect, care este cel mai potrivit pentru echipa ta? 

 

Se spune că există manageri de proiect care se nasc cu abilități de comunicare, de organizare și conducere, însă o mare parte dintre aceștia învață și exersează continuu ca să ajungă în acel punct. Important, dacă ești manager de proiect, este să îți dai seama care sunt lucrurile pe care trebuie să le îmbunătățești.

Există într-adevăr trăsături distincte care îi încadrează pe managerii de proiect în anumite categorii. Iată 4 dintre cele mai cunoscute tipuri de manageri de proiect și care sunt trăsăturile care îi caracterizează în funcție de modul în care se raportează la strategiile de lucru în echipă:

 

Managerul de proiect- Profetul

 

Acest tip de manager de proiect este un tip inovator care urmărește în mod special oportunități de afaceri care se află în afara strategiilor deja existente, într-o zonă în care este extrem de dificil să se obțină date de încredere referitoare la probabilitatea succesului. Prin urmare, profetul are o viziune grandioasă a unei oportunități de dezvoltare care este diferită de statu-quo-ul general și din păcate fără dovezi cantitative demne de încredere. Evident, gestionarea unui proiect bazat pe idei inovatoare este riscantă, deoarece este posibil ca planurile să nu se materializeze și, prin urmare, managerul de proiect să fie de fapt un "profet fals".

 

Managerul de proiect - Jucătorul 

 

Acest tip de manager de proiect urmărește în mod activ oportunitățile de dezvoltare mai mult decât abilitățile de comunicare cu membrii echipei. Succesul proiectului înseamnă mulțumirea beneficiarului final. Din păcate, încrederea membrilor echipei în el scade treptat și nu este văzut ca un lider empatic. Cu toate acestea, managerul tip jucător are o abilitate necesară în cadrul oricărui proiect și anume orientarea clară către rezultate, perseverența și urmărirea periodică a obiectivelor de creștere.

 

 

 

Managerul de proiect - Expertul

 

Expertul este un tip de manager de proiect care urmărește în mod activ oportunitățile care se află în afara strategiei de lucru existente, dar pentru care vine cu date de încredere solide. Acest tip de manager de proiect se bazează pe membrii echipei sale, ascultând de sfaturile lor competente, de aceea își alege oamenii din echipă pe baza performanțelor profesionale. Principala provocare este aceea că managerul de proiect tip expert contestă în general modul de lucru deja existent, insistând asupra propriei sale metode care nu întotdeauna este agreată de membrii echipei.

 

Managerul de proiect - Executantul

 

Acest tip de manager de proiect merge pe cărările bătătorite. Cu alte cuvinte, în proiectul lui nu există niciun risc, nicio incertitudine și nicio provocare. Executantul se bazează pe faptul că membrii echipei sale urmează pașii proiectului într-un mod riguros. Aceasta poate fi privită ca fiind cea mai sigură cale spre succes, deoarece strategia sa de lucru este cea clasică și bine documentată. Cu toate acestea, managerul tip executant nu poate oferi o viziune mai amplă asupra proiectului și poate pierde din vedere inovația care ar putea fluidiza mersul lucrurilor.

Cu siguranță o certificare națională sau internațională în Project Management nu spune despre cineva că este un manager de proiect bun. Însă, dincolo de aspectele tehnice esențiale în domeniul respectiv, gestionarea relațiilor interumane este o premiză importantă pentru ca o echipă să fie eficientă. Managerul de proiect trebuie să găsească limbajul potrivit să se facă înțeles de echipa de proiect, de manageri și de clienți, dar la fel de important este să știe să asculte!

Categorie:

,