Managementul schimbării: 5 principii de strategie organizațională

11.04.2020

Schimbarea presupune în general ajustarea continuă a vieţii. Și într-o organizație, la fel ca în orice alt ecosistem, e important să ai capacitatea de a te adapta la condiţiile externe din mediul de operare, în paralel cu menținerea stabilităţii pe plan intern.

Managementul schimbării: 5 principii de strategie organizațională

 

Acest proces constituie dilema schimbare-stabilitate, care poate fi abordată numai prin existenţa unei viziuni despre viitor, a sensului de identitate, a unei structuri organizaţionale flexibile, a utilizării tehnologiei avansate şi prin existenţa unui sistem de recompensare a angajaţilor care să reflecte în egală măsură atât priorităţile, valorile şi normele organizaţionale, cât şi nevoile individuale ale acestora.

 

Ce este important în managementul schimbării organizaționale?

 

În managementul schimbării, primul pas este să conștientizarea reacției pe care o avem la schimbare. Al doilea pas ar fi să ne dam seama ce relație avem cu schimbarea: pasivă sau activă: așteptăm să vedem ce se întâmplă sau ne implicăm pentru a atinge obiectivul dorit?

 

În momentul în care o organizație se opune schimbării, de multe ori înseamnă că acceptă atingerea unui obiectiv, printr-o singură modalitate, cea propusă inițial sau cea cu care deja suntem obișnuiți. Dar, adaptarea la schimbare a unei organizații este influențată de două mari aspecte: așteptările noastre de la o anumită situație și ceea ce se întâmplă în realitate. Cu cât este mai mare diferența dintre cele două, cu atât mai greu este să ne adaptăm. 

 

Organizațiile capabile să se adapteze vor prospera în condiții de incertitudine și haos. Companiile conduse de lideri cu o atitudine adaptabilă nu se vor plânge de eșecuri, ei vor recunoaște situația, vor învăța din greșeli și apoi vor continua să meargă mai departe.

 

5 principii de managementul schimbării

 

Nu există o metodologie a managementului schimbării care să se potrivească oricărei companii, dar există un set de practici, instrumente și tehnici care pot fi adaptate la o varietate de situații. Ceea ce urmează este o listă de principii generale pentru gestionarea schimbărilor. 

 

1. Apelează la latura umană 

 

Orice transformare semnificativă creează mai întâi ”probleme” oamenilor și apoi organizațiilor în care aceștia lucrează. Locurile de muncă se schimbă, noi abilități și capacități trebuie dezvoltate, iar angajații se vor găsi într-o stare incertă. Abordarea reactivă a acestor probleme, de la caz la caz, pune în pericol viteza, moralul și rezultatele unei echipe.

 

Managementul schimbării: 5 principii de strategie organizațională

 

O abordare nouă pentru gestionarea schimbării - începând cu echipa de conducere și apoi implicarea părților interesate și a liderilor - ar trebui dezvoltată din timp și adaptată adesea pe măsură ce schimbarea trece prin organizație. Abordarea privind gestionarea schimbărilor ar trebui să fie complet integrată în proiectarea programului și luarea deciziilor, atât informând, cât și permitând direcția strategică. Acesta ar trebui să se bazeze pe o evaluare realistă a istoricului, pregătirii și capacității de schimbare a organizației.

 

2. Schimbarea începe de la vârf

 

Schimbarea este neplăcută pentru oamenii de la toate nivelurile unei organizații, însă se știe că toți ochii se vor îndrepta către CEO și echipa de conducere pentru sprijin și direcție. Liderii înșiși trebuie să își asume mai întâi noile abordări, atât pentru a contesta lucrurile cu care nu sunt de acord, cât și pentru a motiva restul organizației. Echipele executive care lucrează bine împreună sunt cel mai bine poziționate pentru a avea succes. Membrii ei unt aliniați și dedicați direcției schimbării, înțeleg noua cultură organizațională și comportamentele pe care schimbările le aduc.

 

3. Implică fiecare departament

 

În astfel de momente de schimbare organizațională, eforturile de schimbare trebuie să includă planuri de identificare a liderilor din întreaga companie și de a impune responsabilitatea pentru proiectare și implementare în jos, în managementul de tip „cascadă”. La fiecare nivel al organizației, liderii care sunt identificați trebuie să fie aliniați viziunii companiei, instruiți pentru a-și îndeplini misiunea specifică și motivați să facă schimbarea.

 

Managementul schimbării: 5 principii de strategie organizațională

 

4. Comunica mesajul în modul potrivit

 

O greșeală des întâlnită în managementul schimbării este aceea că liderii cred că ceilalți înțeleg problemele în modul în care ei le văd, și se așteaptă ca schimbarea să survină rapid și să vadă noua direcție la fel de clar ca și ei. Cele mai bune programe de schimbare consolidează mesajele de bază prin intermediul unor sfaturi periodice, care sunt atât inspirative, cât și practice. Îmbunătăţirea informaţiilor pe care le primesc angajaţii cu privire la clienţi, organizaţie sau propria muncă, le poate îmbunătăţi performanţa individuală cu 20 până la 50%.

 

5. Ține cont de cultura organizațională

 

Cultura organizațională te ajută să ai o echipă performantă și să-ți crești afacerea într-o piață concurențială. Cultura organizațională este în continuă mișcare și trebuie adaptată constant, atât în raport cu evoluția companiei, cât și în raport cu angajații. Atunci când vorbim de managementul schimbării, nu ai cum să nu iei în calcul cultura organizațională, mai ales dacă vorbim de angajați vechi în companie.

 

Diagnosticele culturale amănunțite pot evalua pregătirea organizațională pentru schimbare, pot aduce probleme majore la suprafață, pot identifica posibile conflicte. Aceste diagnostice identifică valorile de bază, credințele, comportamentele și percepțiile care trebuie luate în considerare pentru ca schimbarea să aibă loc cu succes. 

 

Pentru ca o oamenii să supraviețuiască trebuie să se adapteze la circumstanțele și evenimentele din jur. Dar, o organizație nu trebuie doar să supraviețuiască, ci să se dezvolte și să evolueze, iar pentru acest lucru va trebuie să întreprindă modificări majore și să se confrunte cu tot felul de încercări. În plus, o schimbare poate oferi șansa unei creativități reale, de a alege o altă cale din care poți învăța foarte multe.