Leadership și comunicare: cât de importantă este, mai ales în 2020?

25.10.2020

Pentru foarte mulți dintre angajați și manageri, schimbările produse de pandemia cu coronavirus au adus implicații și consecințe mai ales pe zona de comunicare. Și nu ne referim aici doar la comunicarea externă, cea pe care majoritatea probabil a luat-o în calcul, ci și despre comunicarea internă care vizează în mod special angajații și relația de leadership. Cheia pentru a deveni un mare lider a fost întotdeauna abilitatea de a comunica, mai concret spus modul de a-i convinge pe ceilalți să te asculte. 

 

Leadership și comunicare: cât de importantă este, mai ales în 2020?

 

Mai ales în prezent, când joburile remote sunt preferate, nevoia de conexiune între un lider și membrii echipei lui este foarte solicitată, comunicarea eficientă fiind o piatră de temelie a succesului în afaceri. 

 

Comunicare și leadership, cum comunici atunci când conduci o echipă

 

Comunicarea și conducerea unei echipe sunt strâns legate între ele. Liderii trebuie să fie buni comunicatori în toate relațiile pe care le au in interiorul companiei, atât în comunicare 1 la 1 cât și cu grupuri. Acest tip de comunicare constă în mare parte din mesaje legate de cultura și valorile de bază ale organizației. Aceste mesaje sunt semnificative pentru părțile interesate cheie ale companiei, inclusiv angajații, clienții, partenerii strategici, acționarii și media. 

 

Când vine vorba de comunicare din partea liderilor, impactului direct al mesajului transmis trebuie să fie cu privire la viziunea, misiunea și transformările organizației. Cel mai important obiectiv al comunicării este cultivarea unui sentiment de încredere în locul de muncă prin intermediul mesajelor provenite de la lideri, menținând angajații motivați și concentrați în direcția corectă.

 

Cele mai importante aspecte de care liderii trebuie să țină cont pentru a realiza o comunicare de succes sunt: 

  • regula cantităţii – liderul trebuie să ofere nici mai mult, nici mai puţin decât informaţia necesară angajatului; 
  • regula calităţii – liderii trebuie să respecte realitatea; 
  • regula relaţiei – mesajul care este transmis trebuie să fie adecvat scopului comunicării; 
  • regula semnificaţiei – informaţia trebuie să fie semnificativă pentru contextul şi circumstanţele în care se desfăşoară comunicarea; 
  • regula stilului – sursa trebuie să fie clară, coerentă, concisă; 
  • regula receptivităţii – liderii trebuie să-şi adapteze mesajele la caracteristicile angajaților şi la experienţa lor. 

 Leadership și comunicare: cât de importantă este, mai ales în 2020?

 

Top 10 principii pentru o comunicare bună în leadership

 

Comunicarea este o abilitate esențială pentru cei aflați la conducere, ceea ce înseamnă că o comunicare eficientă la locul de muncă și o conducere eficientă sunt strâns legate. Un lider bun trebuie să fie un comunicator excelent, care să aplice această abilitate în relații la nivel organizațional, în comunități și grupuri mai mari. Cu toate acestea, conform statisticilor, 57% dintre angajați declară că nu li s-au dat instrucțiuni clare și până la 69% dintre manageri nu se simt confortabil să comunice cu angajații lor.

 

Fără o comunicare eficientă, un lider nu poate și nu ar trebui să se aștepte ca angajații să fie angajați și motivați la locul de muncă, fapt ce poate avea efecte negative asupra succesului afacerii. Dar, liderii îşi pot îmbunătăţi aptitudinile de comunicare apelând la principiile …...

 

 1. Clarifică ideile pe care vrei să le transmiți

 

Ideile sau problemele pe care vrei să le comunici angajaților tăi sau membrilor echipei pe care o conduci trebuie să fie cât mai clare. Multe comunicări eşuează din cauza unei planificări inadecvate, pentru că şi actul comunicării trebuie organizat şi planificat. 

 

2. Simplifică mesajul pe care vrei să-l transmiți

 

De foarte multe ori, din dorința de a încerca să convingi oamenii folosind fie prea multe argumente, fie expresii prea simandicoase, procesul comunicării devine confunz. Înainte de a comunica trebuie să stabilești ce dorești să obţii prin mesajul transmis: să primești informaţii, să demarezi acţiuni sau să schimbi o atitudine negativă? Astfel, vei putea stabili obiectivul cel mai important de realizat, după care trebuie să îți adaptezi limbajul, atitudinea şi abordarea de ansamblu în vederea atingerii acelui obiectiv. Cu cât mesajul transmis este mai focalizat şi mai simplu, fără a te pierde în detalii, cu atât şansele unei comunicări de succes sunt mai mari. 

 

3. Ia în considerare toate aspectele atunci când comunici

 

Este ştiut faptul că semnificaţia şi intenţia sunt transmise nu numai prin cuvinte ci şi de mediul în care se desfășoară comunicarea. Este necesar să adaptezi comunicarea la mediul în care se realizează aceasta, deoarece finalitatea acesteia poate avea forme diferite: locul în care comunicăm – facem o comunicare privată sau prin intermediul rețelelor de comunicare la distanță; condiţiile comunicării – suntem relaxaţi emoţional sau sub influenţa stresului, când suntem marcaţi de urmările unui eveniment fericit sau nefericit? Toate acestea ne pot apropia sau îndepărta de aşteptările noastre în privinţa comunicării. 

 

4. Consultaţi-vă cu alte persoane implicate

 

Este de dorit şi uneori chiar foarte necesar, să-i implicați pe subordonaţi în procesul de planificare a comunicării, pentru că aceştia vor ajuta în dezvoltarea comunicării şi pot conferi mesajului nostru o obiectivitate suplimentară, printr-o participare activă. 

Leadership și comunicare: cât de importantă este, mai ales în 2020?

5. Acordă atenție comunicării non-verbale

 

Pe lângă înţelesul cuvintelor din cadrul comunicării, tonalitatea vocii, expresia feţei, gesturile corpului, receptivitatea faţă de interpelările de pe parcursul transmiterii mesajului au un impact puternic asupra destinatarilor, efectele acestora putând influenţa pozitiv reacţia acestora faţă de mesaj, chiar mai mult decât conţinutul de bază. 

 

6. Transmite ceva de valoare sau care să ajute

 

Chiar dacă, de multe ori, intenția comunicării este de a transmite o informație, profită de ocazie pentru a oferi ceva de valoare, o informație care să ajute membrii echipei pe care o conduci. În calitate de lider, trebuie să privești comunicarea şi din punctul de vedere al destinatarului, să iei în considerare interesele şi nevoile lui, să încurajezi cooperarea, să transmiți ceva de valoare sau ceva care să ofere un avantaj imediat celeilalte persoane. Subordonaţii sunt mai receptivi faţă de conducătorii ale căror mesaje iau în considerare interesele lor.

 

7. Urmărește efectele comunicării

 

În timpul comunicării, trebuie să verifici dacă mesajul este perceput sau nu prin punerea de întrebări, încurajându-l pe interlocutor să-şi exprime reacţiile. Cele mai susţinute eforturi, pe care le depunem în vederea obţinerii unei bune comunicări, se pot irosi dacă nu verificăm ca rezultatul comunicării să cel dorit. 

 

8. Comunică pentru prezent, cât şi pentru viitor

 

Deşi în general, comunicarea vizează rezolvarea problemelor imediate, ea trebuie să fie în concordanţă cu interesele şi obiectivele companiei pe termen lung şi să fie percepută ca o consecvenţă de către angajat. 

 

9. Asigură-te ca acţiunile să sprijine comunicarea

 

Cel mai convingător mod de comunicare este nu ceea ce spunem, ci ceea ce facem. Practica a demonstrat şi sigur am constatat şi noi, că atunci când acţiunile şi atitudinile noastre intră în contradicţie cu mesajele transmise de noi, interlocutorii au tendinţa să nu mai pună preţ pe ceea ce am spus. Pentru fiecare lider practicile bune – atribuirea clară a responsabilităţii şi a autorităţii, acordarea unor recompense corecte pentru eforturile depuse, etc. – comunică mai mult decât cuvintele stilate şi pompoase prezentate de un bun orator. 

 

10. Ascultă

 

Ascultarea este una din cele mai importante faze ale comunicării, dar trebuie să recunoaștem şi cel mai dificil de realizat. În momentul în care începem să vorbim, de cele mai multe ori suntem atenţi la şirul şi semnificaţiile frazelor pe care le rostim, în detrimentul celor pe care le exprimă ceilalţi. Este necesar să ne concentrăm pentru a percepe ideea cuvintelor exprimate sau nerostite de interlocutori, a semnificaţiilor mesajelor nonverbale emanate de aceştia. 

 

Menținerea motivației în rândul membrilor echipei pe care o conduci spre succes ar trebui să rămână o prioritate absolută pentru orice lider. Dar, pentru a inspira și motiva în primul rând, liderii de afaceri trebuie să stabilească și să încurajeze o linie puternică de comunicare. În calitate de lider, trebuie să gândești cu claritate, să exprimi idei și să difuzezi informații către o multitudine de audiențe. Un lider bun poate gestiona fluxurile rapide de informații care circulă în cadrul organizației și între clienți, parteneri și orice alte părți interesate. În esență, menținerea unei comunicări eficiente în calitate este cheia pentru a menține afacerea nu doar pe linia de plutire, ci și pentru a prospera în întreaga industrie.