Team building-ul nu este doar o ocazie de a petrece, ci un instrument care, folosit în mod corect, va modela dinamica din cadrul unei companii, transformând un grup de indivizi într-o echipă închegată și performantă. Studiile arată că prin organizarea de team building-uri este încurajată formarea de legături interpersonale și stabilirea încrederii între membrii echipei, dar și dezvoltarea unor atitudini sau competențe. În cele ce urmează vorbim despre un factor determinant al unei echipe performante.
O echipă nu va performa dacă membrii ei nu au încredere în abilitățile celorlalți. Prin implicarea echipei în activități de team building care presupun cooperare și comunicare între indivizi, se creează sentimentul de încredere, iar încrederea duce la siguranță psihică. De ce este siguranța importantă? Cel mai bun răspuns îl dă Timothy R. Clark, CEO al LeaderFactory, când spune: ”dacă pot prezice că nu mă vei ridiculiza, pedepsi sau umili atunci când interacționez cu tine sau ceilalți într-un cadru social, voi fi mult mai tentat să mă implic și să particip”. Cu alte cuvinte, stabilirea unui raport de încredere între membrii unei echipe anulează cu succes frica de ridicol, iar angajații vor fi mult mai predispuși să-și exprime ideile, să-și susțină punctul de vedere sau să pună întrebări. Un alt efect pozitiv al stabilirii unui raport de încredere este acela că o echipă cu un nivel de încredere ridicat va avea și un moral foarte bun.
Activitățile de team building create cu scopul de a construi un raport de încredere între angajați sunt extrem de utile. Mai ales în cadrul echipelor tinere, când vorbim de echipe formate din angajați noi, care nu se cunosc între ei. Cunoscute ca ”icebreakers”, astfel de activități sunt ocazii foarte bune pentru ca participanții să se descopere reciproc și să relaționeze unii cu ceilalți. Un astfel de joc cu rolul de "a sparge gheața” este ”Două adevăruri și o minciună”. Fiecare angajat trebuie să facă trei afirmații despre propria persoană: două adevăruri și o minciună. Apoi, ceilalți trebuie să ghicească, punând întrebări, care dintre aceste afirmații este minciuna și care sunt adevărate. O altă activitate de grup și care este ușor de pus în practică presupune ca două persoane să se așeze spate în spate. Prima va primi un bilet cu un cuvânt și va trebui să îi descrie celeilalte persoane obiectul, fără a folosi cuvântul scris pe bilețel. În acest timp, folosindu-se de aceste indicații, colegul sau colega trebuie să deseneze, scopul fiind ca desenul să corespundă cu ceea ce este notat pe bilet.
Un alt joc interesant este ”câmpul minat”. Într-o încăpere sau în aer liber, se configurează un traseu, de-a lungul căruia se plasează diferite obiecte. Apoi, legat la ochi, fiecare membru al echipei trebuie să parcurgă traseul bazându-se doar pe indicațiile colegilor săi, fără să calce sau să atingă obstacolele presărate pe parcurs. Pentru a juca acest joc, echipa poate fi împărțită în două sau mai multe grupuri, iar persoana care parcurge traseul primește indicații doar de la mebrii grupului său.
Nivelul de implicare De exemplu, un semn bun este atunci când, în cadrul unui meeting (project management, brain storming, etc.) toată lumea se exprimă și își expune punctul de vedere. Atmosfera din timpul unei întâlniri cu echipa Un meeting unde se râde și se glumește este semn clar că membrii echipei se simt bine împreună și au încredere unul în celălalt. Feedback Membrii echipei cer și dau feedback în mod frecvent. Cu toții își asumă succesurile, dar mai ales eșecurile și nu dau vina unul pe celălalt. Respectul în echipă vis-a-vis de individ și de părerile lui Membrii echipe se simt suficient de confortabil pentru a exprima o părere diferită de cea a managerului lor. Un rol important în crearea unui nivel de încredere ridicat între angajații dintr-o echipă îl are managerul sau liderul. Acesta trebuie să fie un model de urmat. Cu alte cuvinte, managerul trebuie să dea dovadă că are încredere în membrii echipei, trebuie să-și respecte promisiunile și angajamentele, să fie onest și empatic, exprimându-și grija și toleranța față de fiecare membru al echipei sale. Liderul este cel care trebuie să facă o alegere conștientă și să acționeze pentru a-și ajuta echipa să construiască și să mențină un nivel de încredere ridicat. FOTO: Freepik
Puteti afla mai multe despre politica de cookie-uri accesand acest link: