Etica în afaceri - Cele 8 principii de etică în business

29.01.2021

Dacă acționezi cu integritate, comportamentul etic este doar o progresie naturală”, este de părere Dr. Jill Young, profesor la South University’s College of Business. Acesta este de părere că cei care au integritate sunt ghidați de un set de principii de bază care le influențează deciziile și comportamentele. Etica în afaceri a devenit un cuvânt cheie în lumea corporațiilor, cu impact important asupra vieții fiecăruia dintre noi dar și asupra afacerilor în care suntem implicați.

 

etica in afaceri

 

Motivul pentru acest lucru este globalizarea și diversitatea comunicării în organizații. Ca urmare, companiile se concentrează pe aspectele ce țin de etică, pentru că de la lipsa eticii în afaceri pleacă de cele mai multe ori majoritatea problemelor pe care le întâlnim, de la neîncasarea facturilor, concurența neloială, până la pierderea clienților sau a angajaților. Principiile pe baza căruia ne construim afacerea sunt importante în definirea noastră ca parteneri valoroși.

 

Toată lumea, de la partea de jos până la cea de sus a organigramei, trebuie să aibă grijă să îndeplinească anumite responsabilități. Integritatea este considerată cel mai important concept etic, deoarece acoperă un domeniu atât de vast. 

 

Ce înseamnă etica în afaceri?

 

Etica în afaceri înseamnă ansamblul de reguli sau principii pe care o organizație ar trebui să le respecte. Prin etică, se stabilește un standard pentru organizație de a-și impune un anumit tip de comportament. Acest lucru îi ajută să facă diferența între partea greșită și cea corectă a afacerilor.

 

Etica dezvoltată într-o companie se bazează pe crearea unei culturi organizaționale. Ea depinde de influența locului, a vremurilor și a oamenilor. Orice companie ar trebui să aibă un echilibru între nevoile părților interesate și dorința organizației de a obține profit. În foarte multe situații, companiile ajung să facă compromisuri. Pentru a combate astfel de scenarii, regulile și principiile eticii în afaceri sunt importante pentru a se asigura că o companie câștigă bani fără a afecta persoanele sau societatea în ansamblu. 

Codul de conduită este un termen folosit pe scară largă în afaceri în zilele noastre. Este un set de reguli care sunt considerate obligatorii de către persoanele care lucrează într-o organizație.

etica in afaceri

Principiile eticii în afaceri

 

Etica în afaceri reprezintă o noțiune apărută în secolul XX, în America, ca urmare a extinderii aplicabilității teoriilor etice dincolo de spațiul general al „acțiunii umane”. Etica în afaceri sau etica afacerilor reprezintă o disciplină în cadrul eticii aplicate, care se ocupă cu analiza din punct de vedere moral a modului în care actorii economici (firmele, acționarii, angajații, cumpărătorii) acționează.

Corporațiile stabilesc etica afacerilor pentru a promova integritatea angajaților lor și pentru a câștiga încredere din partea părților interesate cheie, cum ar fi investitorii și clienții. Principiile eticii în afaceri corespund unei bune practici în relațiile comerciale interne și internaționale, bazate pe corectitudine, loialitate, profesionalism și demnitate. 

 

Principiile următoare de etică în afaceri ar trebui să fie un standard universal de acțiuni bune care definesc tipul de comportament pe care o companie ar trebui să îl aibă:

 

1. Integritate

 

Ori de câte ori există o mare presiune pentru a face bine în loc de a maximiza profiturile, acest principiu este testat. Managerii și deținătorii de business-uri trebuie să demonstreze curaj și integritate personală, făcând ceea ce cred că este corect. Integritatea este una din cele mai importante valori pe care le poate avea un om de afaceri, în special dacă se află într-o poziţie de conducere. În general, integritatea este asociată cu existenţa unui cod sau set de valori şi principii morale. Astfel, o persoană integră îşi ghidează comportamentul în funcţie de anumite valori şi principii morale, pe care le respectă cu stricteţe.

 

2. Loialitate

 

Niciun comportament etic nu poate fi susținut fără încredere, iar loialitatea trebuie demonstrată. Managerii trebuie să fie demni de această încredere, rămânând în același timp loiali instituțiilor și valorilor personale. Informațiile din companie trebuie să rămână doar în interior. De asemenea, loialitatea angajaților ca indicator final este aproape imposibil de cuantificat și mai ales de influențat în mod direct. Aceasta vine doar ca o consecință firească a interacțiunii companiei cu angajații. Interacțiunea este influențată de diverși indicatori, cum ar fi satisfacția pentru diverse componente ale muncii, implicarea și reputația angajatorului.

 

3. Onestitate

 

Când începi o afacere, pe care îți dorești să o crești și dezvolți, onestitatea este cimentul din fundația ta. Îți poți înșela un partener o singură dată, după nu va mai lucra niciodată cu tine. Ai opțiunea să construiești o afacere “one shut” sau o afacere cu viitor și de impact.

etica in afaceri

 

4. Respectarea promisiunilor

 

În mediul de afaceri, este foarte important să respecți mereu promisiunile făcute, indiferent de schimbarea contextului. Când îți respecți promisiunile arăți partenerilor tăi că pot fi linistiți când sunt implicați într-un proiect cu tine pentru ca vei livra partea de care ești resonsabil.

 

5. Corectitudine

 

Executivii nu trebuie să fie doar corecți în toate relațiile, dar nici nu trebuie să-și exercite greșit puterea. Aceștia nu ar trebui să încerce să se folosească de subterfugii, autoritate sau de alte maniere indecente pentru a obține orice fel de avantaj. De asemenea, nu ar trebui să profite în mod nejustificat de greșelile altor persoane. Oamenii corecți se asigură că oamenii sunt tratați în mod egal. Ar trebui să fie toleranți, cu mintea deschisă, dispuși să-și recunoască propriile greșeli. Executivii ar trebui, de asemenea, să poată să-și schimbe convingerile și pozițiile în funcție de situație.

 

6. Responsabilitate

 

Orice om de afaceri ar trebui să fie mereu pregătit să își asume responsabilitatea pentru acțiunile și deciziile sale. Singurul mod bun de a gestiona o problemă este să îți asumi rezultatul și să fii pregătit să oferi o soluție. Ai o afacere responsabilă și partenerii tăi asteaptă să te comporți corespunzator.

 

7. Compasiune

 

Să îți pese de viața ta și a celorlalți din jurul tău este unul dintre princpiile eticii în afaceri, de care vei fi recompensat în viitor. Trebuie să ai mereu în minte oamenii ce vor fi influențați de afacerea ta și să iei în calcul și interesele lor înainte de a trece la acțiune. Implică-te în proiecte CSR și concentrează-te pe noua generație și ajută la construirea unei lumi în care îți dorești să trăiască și copiii tăi.

 

8. Leadership

 

Orice manager, dacă se bazează pe etică în afaceri, ar trebui să fie un lider pentru alții. Conceptul de leadership reprezintă un proces de influenţă, în care oamenii sunt inspiraţi spre a atinge anumite obiective prin motivaţie personală. Liderul este responsabilul de moralul companiei, poate motiva atunci când nu mai vezi sensul lucrurilor, este responsabil de atmosfera mediului de lucru, de încurajarea diversității în cadrul echipei și de traiectoria angajaților.

 

Dacă îți conduci afacerea urmând principii etice doar din teamă sau pentru ca așa crezi că vei deveni mai profitabil, este clar că nu ești pe drumul cel bun. Din punct de vedere al afacerilor, o abordare etică poate oferi beneficii semnificative, precum: atragerea de noi clienți care împărtășesc aceleași valori, atragerea partenerilor de afaceri sau a investitorilor și, nu în ultimul rând, atragerea și menținerea unor angajati dedicați și loiali. De asemenea, există și partea morală a subiectului, care dictează anumite conduite aplicabile nu doar în viața de zi cu zi, ci și în mediul corporate. Toate acestea creează busola morală care ghidează fiecare activitate în cadrul companiei.