Ergonomia biroului open space. Reguli de management eficient al spațiilor deschise

28.02.2020

Sediul oricărei companii reprezintă o carte de vizită pentru clienții care vin și o expresie a valorilor companiei și a culturii organizaționale. Dar, designul spațiului de lucru influențează în mare măsură atât eficiența, cât și calitatea muncii angajaților. Amenajările de tip human-centric, bazate pe ergonomie, reprezintă viitorul, spun specialiștii. Aproape 85% dintre angajaţi asociază confortul la birou cu calitatea scaunului, dar și cu menținerea unui anumit nivel de intimitate în zona spațiului de lucru.

 

birouri open space

Amenajarea spaţiilor de birouri reprezintă în societatea de azi o adevărată provocare pentru toate companiile, indiferent de industria în care lucrează, în condiţiile în care atmosfera şi facilităţile oferite trebuie să reflecte cultura organizaţională a firmei. Felul în care arată mediul de lucru a devenit un factor determinant în prezent pentru atragerea angajaţilor şi reţinerea lor, mai ales în domeniul tehnologic şi media. În plus, un birou decorat cu atenție la detalii duce la o mai bună coeziune a echipei, dar și la o stare de spirit mai bună. Este un factor important de care orice manager ar trebui să țină cont. 

 

Designul birourilor din spațiu deschis: fereastra către valorile companiei

 

Spațiul de lucru nu trebuie să însemne doar un birou cu un laptop, el trebuie să ofere energia și inspirația de care angajații au nevoie pentru a se concentra mai bine, să colaboreze și să își atingă adevăratul potențial. Oamenii sunt foarte mult influențați de mediul în care trăiesc, iar când îți petreci 8-9 ore pe zi la birou, 5 zile din 7, mediul de lucru ar trebui să te susțină pentru a da randament.

 

În plus, un birou decorat cu atenție la detalii duce la o mai bună coeziune a echipei, dar și la o stare de spirit mai bună. Comunicarea este esențială în cadrul unei echipe a cărei muncă depinde de fiecare membru și de gradul de implicare a oamenilor. Un plan deschis încurajează rezolvarea anumitor probleme fără a fi nevoie de o ședință separată în alt birou și face mai ușoară consultarea în anumite faze ale unui proiect. Într-un spațiu deschis, toți membri unei echipe se vor simți inclusi în discuții și își vor putea spune mai ușor punctul de vedere. Este un factor important de care orice manager ar trebui să țină cont. 

 

Unii dintre primii teoreticieni ai ergonomiei spațiului, Ernst și Peter Neufert, au dedicat o mare parte studiului spațiilor de lucru. Astfel, în cazul birourilor, ei au stabilit pentru arhitecți și designeri de mobilier măsurători standard, atent studiate în raport cu proporțiile corpului uman și vizând libertatea în mișcări, poziții corecte la birou, interacțiune umană.

 

De exemplu, pentru a asigura o vizibilitate bună, privirea persoanei care lucrează la birou trebuie să cadă perpendicular pe ecran și să poată coborî fara efort într-un unghi de 60 grade. Pentru a-i asigura poziția corectă cu spatele drept, într-un unghi de 90 de grade, si poziția picioarelor pe podea sau pe suport, scaunul trebuie să fie ajustabil. 

birou open space

 

Iată câteva reguli de management eficient al spațiilor deschise:

 

  • Elimină cablurile. Nu doar că suntem în epoca wireless, dar cablurile încarcă vizual spațiul și dau senzația unui birou aglomerat, așadar mergi pe variantele de mascare a lor sau pe sisteme wireless.
  • Optează pentru paravane. În cazul în care lipsa intimității este una dintre problemele care se cere rezolvată, există soluții de izolare a modulelor individuale care înseamnă amenajarea unor paravane sau pereți și au mers până la construirea unor birouri specifice, cu o parte mai înaltă.
  • Poziționează birourile în zona ferestrelor. Nici nu mai e nevoie să menționăm numeroasele studii care susțin că lumina naturală stimulează productivitatea și creativitatea angajaților. Motivele sunt cât se poate de logice: oamenii își petrec foarte multe ore în spații închise, iar accesul la orice sursă de lumină naturală și aerisire este mai mult decât benefic. Ține cont însă să poziționezi birourile în lungul razei de lumină sau perpendicular pe zidul care înglobează fereastra. 
  • Luminează plafonul uniform. În cazul în care nu poți avea acces la lumina naturală cum se întâmplă în multe birouri open space de mari dimensiuni, atunci plafonul ar trebui luminat cât mai uniform, cu o lumină difuză care să imite cât mai bine lumina naturală.
  • Open space… spațios. Chiar dacă vorbim de un open space și implicit de o zonă deschisă mai mare, nu înseamnă că spațiul de lucru trebuie redus. Angajații au nevoie de spațiu cât mai mare pentru a se desfășura, mai ales atunci când vorbim de departamente de call center sau vânzări unde se vorbește mult la telefon. 
  • Amenajează și spații de lucru individual. Chiar dacă vorbim de un spațiu de birouri open space, este nevoie și de săli individuale, unde orice persoană se poate retrage pentru a avea parte de liniște sau pentru a face o conferință telefonică.
  • Amenajează zone de relaxare. În funcție de specificul companiei, zonele de relaxare sunt importante pentru angajați, iar amenajarea lor ar trebui gândită după specificul angajaților. Aici ar trebui să existe o canapea, fotolii confortabile, poate chiar niște hamace. Jocurile pot fi și ele prezente în aceste zone de relaxare, așa că poți alege mese de foosball, ping-pong, dar și jocuri video. Aceste zone de relaxare pot fi locuri care stimulează imaginația și creativitatea angajaților.
  • Personalizează biroul. Tot statisticile ne arată că birourile personalizate cu diverse obiecte de birou, plante sau decorațiuni, îmbunătățesc starea de spirit a angajaților. Aceștia a recomandă de asemenea folosirea panourilor de afișare sau a whiteboard-urilor, a notesurilor adezive sau a cănilor personalizate cu mesaje amuzante.

 

În prezent, se încearcă într-o anumită măsură ștergerea liniei dintre mobilierul folosit acasă și cel de la birou. Designul unui spaţiu de lucru din prezent este mult mai creativ, dar diferă bineînțeles în funcţie de tipul companiei, de oameni şi de modul de lucru al acestora. De exemplu, casele de avocatură şi băncile sunt cele mai rigide, mai formale, în alegerile făcute pentru amenajarea spaţiilor de birouri, spre deosebire de companiile de tehnologie, marketing sau media care abordează designuri colorate și vesele.

 

 

Categorie:

,