De la omidă la fluture, pașii pentru a ajunge de la o firmă mică la o companie de succes

06.09.2019

Dacă o companie ar putea cumpăra un „pachet” cu tot ce înseamnă upgrade-ul firmei, pentru a ajunge rapid de la o firmă mică la o companie mare, ce simplu ar fi. Dar, în realitate este nevoie de multă muncă, de acceptarea greșelilor, de investiții și riscuri. 

De la omidă la fluture, pașii pentru a ajunge de  la o firmă mică la o companie de succes

 

Când vine vorba de companii de succes, majoritatea dau exemplu Google și politica de organizare a timpului din cadrul companiei: angajații sunt încurajați să își petreacă 20% din timpul de la muncă lucrând la alte proiecte, care nu au legătură cu taskurile de zi cu zi, dar care le permit să gândească mai mult, să inoveze. Ceea ce poate nu știu mulți este că o mare parte dintre aceste proiecte s-au transformat în produsele bine-cunoscute ale celebrului brand.

 

Nu există un secret pentru a ajunge mai rapid de la stadiul de omidă la cel de fluture, dacă ne permiteți această metaforă, există însă strategii de stimulare a creșterii companiei la care pot contribui toți angajații:

 

1. Încurajează învățarea în cadrul firmei

 

Toate mințile pot contribui la succesul unei afaceri, însă când aceste minți sunt luminate atunci succesul e mai ușor de atins. Oferă posibilitatea angajaților să participe la traininguri sau cursuri de specializare sau investește în dezvoltarea profesională a angajaților. Și chiar dacă vei spune că informația este peste tot, și chiar așa este, nu înseamnă că există și timpul și cadrul pentru învățare. De aceea, orice companie ar trebuie să abordeze și zona de learning & development. Cum? 

Completează nevoile de dezvoltare identificate împreună cu membrii echipei. Accesul la o bibliotecă (fizică, virtuală, de orice fel), pe care angajatul s-o acceseze când vrea el, dar care să-i fie la dispoziție oricând, ajută fantastic. Materialele necesare învățării ar trebui deci să fie disponibile oriunde (la birou, acasă, pe drum) și în orice format, tocmai pentru a putea răspunde la așteptările generației actuale. 

 

2. Susține libertatea de exprimare

 

Poate că te vei întreba cu ce anume ajută acest lucru la dezvoltarea firmei. Tocmai, libertatea angajaților de a spune ce gândesc, de a se simți acceptați și înțeleși atunci când ridică o problemă, va contribui la mersul în direcția bună. De ce? Pentru că vei fi sigur că atunci când apar probleme, de orice fel, acestea nu vor fi ascunse, ci dimpotrivă se vor căuta soluții de rezolvare a lor. 

De la omidă la fluture, pașii pentru a ajunge de  la o firmă mică la o companie de succes

 

3. Setează obiective realiste

 

Poate că îți dorești mai multă productivitate în cadrul firmei, poate că îți dorești un traseu mai ușor și mai rapid de la omidă la fluture, dar asigură-te că angajații sunt motivați, procesele sunt simplu de parcurs și adaptate fiecărui post în parte. Stabilirea obiectivelor este un element esențial în asigurarea succesului oricărei afaceri. Obiectivele îți oferă o direcție, te ajută să nu pierzi din vedere lucrurile esențiale și în același timp îți oferă un instrument de evaluare a succesului afacerii. Cum? Setează obiective realiste, pe care le poți crește în mod gradual, și îndeamnă și angajații să se implice: de exemplu, își pot nota chiar ei cât durează să rezolve fiecare task și să livreze rezultatele cerute, astfel încât la final de zi sau de lună să trageți împreună concluziile. 

 

4. Focusează-te pe soluții și mai puțin pe greșeli

 

Știm că în unele cazuri, unele expresii ajung clișee fără ca măcar să fie puse în practică, însă în acest caz, orientarea către soluții și mai puțin către găsirea vinovaților poate face diferența în business. De ce? Problemele sunt adevărate oportunități dacă le abordați în acest fel. În loc să te îndepărtezi de probleme, ar trebui să-ți faci timp să le identifici, să le rezolvi și să înveți de la ele pentru orice situații viitoare similare care pot apărea. 

 

5. Adaptează-te noilor tendințe

 

Schimbările demografice și tehnologice sunt cele două tendințe majore care transformă forța de muncă, constată studiul Deloitte „Vocea forței de muncă în Europa”. La acest studiu au participat peste 15.000 de persoane din zece țări europene, printre care și România. Concluziile: natalitatea scade, tinerii intră mai târziu pe piața muncii, iar schimbările tehnologice presupun o regândire a structurii și a modului de lucru. Cum se pot adapta angajatorii? Prin oferirea unei experiențe personalizate angajaților (lucru de acasă), contracte diferite pentru angajații vârstnici sau stagii de formare pentru juniori.  

 

6. Ține evidența rapoartelor

 

Nu trebuie să faci presupuneri cu privire la cum merg lucrurile în companie, e bine mereu să ai date exacte despre problemele despre care vrei să discuți. Discuțiile care au ca scop final evoluția firmei trebuie să se bazeze pe ce valoare oferă produsele companiei clienților, analiza profitabilității și exemple ale competitorilor.

 

7. Asumă-ți riscuri

 

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a spus la un moment dat că „Singura strategie care îți garantează eșecul este să nu-ți asumi riscuri”. Unul dintre pașii importanți pentru ca firma ta mică să ajungă cât mai sus în top este să inovezi permanent, chiar dacă acest lucru înseamnă să-ți asumi riscuri. O strategie susțină de membrii echipei și o implementare atentă te va ajuta să previi totuși prăbușirea din cauza ambiției. Bazează-te pe angajații experți pentru a te ajuta să implementezi schimbarea și nu uita să-ți urmărești cu atenție progresul în timp ce faci acest lucru. 


 

Nu există o soluție universală pentru a ajunge în topul companiilor de succes. Companiile trebuie să se gândească constant la moduri în care să își stimuleze angajații și să-i păstreze pe cei mai buni. E important să reții că pentru a crește trebuie să fii mereu atent la nevoile angajaților și clienților tăi și să nu îți fie teamă să inovezi, chiar dacă acest lucru presupune să-ți asumi riscuri.