Cum susținem un mediu de învățare în companie. Idei de pus în practică

12.09.2019

În conditiile în care totul din jur se schimbă cu o viteză fulminantă, cunoașterea reprezintă resursa fundamentală a companiilor. Zona de learning & development din companii devine esențială pentru ca angajații să poată învăța permanent, să țină pasul cu ultimele trenduri în domeniile în care lucrează. 

 

În 2019 e vital ca angajații să învețe oricând, sub orice formă. Știm că există marele Google care la o simplă întrebare îți oferă o mulțime de răspunsuri, însă tocmai din cauza surplusul de informații am ajuns în punctul în care informația esențială este mai greu de găsit. De la traininguri, cursuri de specializare, până la biblioteci fizice și virtuale, accesul la informație al angajaților trebuie să fie liber și susținut de compania unde lucrează. 

 

Cum putem încuraja un mediu de învățare în companie?

 

Dacă ar exista o pastilă care să crească performanța la birou, cred ca fiecare angajat ar lua-o. Însă, atâta timp cât nu există un asemenea tratament miraculos, compania trebuie să construiască un mediu care să ofere și să susțină dezvoltarea celor care fac parte din ea și își doresc să devină mai buni din punct de vedere profesional. În cadrul companiei, ar trebui să se formeze un ecosistem de învățare care să ofere oportunități și facilități pentru studiu la care să participe angajați, formatori, instructori, manageri care colaborează pentru a atinge același țel. 

 

Pentru a stimula interesul pentru învățare în cadrul companiei, managerul trebuie să comunice clar relevanța acestuia în atingerea obiectivelor profesionale. Învățarea continuă este un proces bi-direcțional ce presupune, pe lângă participarea activă a angajaților, și implicarea managementului organizației, întrucât feedback-ul și progresul furnizat de angajați necesită monitorizare și analiză din perspectiva unei dezvoltari permanente.

 

Materialele necesare învățării ar trebui să fie disponibile oriunde (la birou, acasă, pe drum), oricum (pe laptop, telefon, tabletă sau fizic) și în orice format (resurse în format fizic sau electronic, platforme online, conținut video, schimb de cunoștințe între colegi, mentori, grupuri de studiu), tocmai pentru a putea răspunde la așteptările lor legate de învățare, și ele mereu în schimbare.

 

Strategii de învățare eficientă

 

Învățarea eficientă începe în primul rând cu mediul de lucru potrivit și ulterior urmând strategii de acumulare a informațiilor și de dezvoltare a cunoștințelor de specialitate. Un birou modern, creativ decorat, cu spații special gândite pentru relaxare și învățare îi motivează pe angajați să învețe, să fie mai productivi și chiar mai loiali companiei. 

 

Fără stimularea procesului de învățare continuă a angajaților, companiile reiterează practici depășite, fac modificări superficiale și produc schimbări pe termen scurt.

 

 

Pentru ca o organizație și echipele din cadrul său să se dezvolte și să valorifice noi oportunități, este important ca angajații să își îmbunătățească mereu abilitățile și cunoștințele pentru a spori eficiența activităților desfășurate. În acest sens, pentru a susține un mediu de învățare în companie poți aplica metode eficiente de genul:

 

1. Metoda de învățare ”doctor House”

 

Pentru a diversifica metoda de învățare în cadrul echipei, plasează în biroul angajaților un whiteboard (așa cum folosea celebrul doctor House din filmul cu același nume) sau un flipchart pentru a nota informațiile importante dobândite în diverse momente. Poate fi vorba de o noutate în domeniu (o lege nouă  o schimbare a procedurile de lucru) sau de noi trenduri și schimbări în sarcinile de job. Se pare că această metodă dă rezultate bune mai ales dacă ești fan declarat doctor House, deoarece implici emoțiile în procesul de învățare. Informațiile esențiale scrise pe o tablă te vor ajuta să-ți păstrezi puterea de concentrare. 

 

2. Grup de studiu

 

Deși în România încă nu este o metodă foarte populară, în Occident grupurile de studiu sunt foarte populare, pregătind practic viitorii angajați pentru munca în echipă. Avantajul principal este că în cadrul unui grup de împărtășesc opinii diverse, se încurajează dezbarerea și argumentarea ideilor, iar oamenii învață unul de la celălalt.

 

Dezavantajul este că timpul de învățat nu este întotdeauna folosit eficient, deoarece se pierde foarte mult timp pentru ca toată lumea să se pună de acord. În continuare, studiile afirmă că angajații petrec de 5 ori mai mult timp învățând pe cont propriu decât în cadrul organizațional. 

 

3. Învățare activă

 

Concept apărut în anii ‘90, învățarea activă presupune a pune responsabilitatea învățării chiar în mâinile cursantului însuși. Este exact opusul învățării pasive, în sensul că implică implicarea mentală activă a individului și exercițiul său, altfel spus, „persoana care învață face și se gândește la ceea ce face”.

 

Conform statisticilor, gradul de receptare a informației arată în acest mod:

  • audierea unui curs 5%
  • citire 10%
  • metode audiovizuale 20%
  • demonstrație 30%
  • discuție 50%
  • execuție practică 75%
  • predare 90%.

70% dintre angajați folosesc motoarele de căutare pentru a afla răspunsurile de care au nevoie în timp real pentru a-și rezolva task-urile de serviciu. Mai mult decât atât, 91% dintre utilizatorii de smartphone-uri la nivel global vor apela la internet pentru a duce la bun sfârșit lucruri ce țin de sarcinile de serviciu.

 

De nouă ori pe oră, în medie, un angajat își va debloca smartphone-ul în timpul programului pentru a ajunge la informația de care are nevoie în acel moment. Cu alte cuvinte, angajații știu perfect unde să se ducă atunci când au nevoie să învețe lucruri, dar este esențial ca o companie să susțină acest demers. 

 

Companiile care vor reuși să îndeplinească aceste criterii pentru crearea unui mediu de lucru plăcut se bucură de succes și de o reputație bună. Angajații lor sunt mai fideli, mai productivi și lucrează cu mai multă motivare pentru atingerea obiectivelor companiei. 

 

Dar, ține cont că nu există o rețetă universală pentru a crea un mediu de învățare. Doar, încercând și „gustând” pe parcurs, vei vedea care este rezultatul cel mai bun pentru compania ta.

Categorie:

,

Taguri:

,