Cum sa-ti organizezi eficient ziua!

Toate organizațiile - de la start-up-uri la întreprinderi consacrate - au nevoie de o strategie de business. Deși poate părea evident că o afacere nouă are nevoie de o strategie, astfel încât să poată demara, nevoia unei strategii bine definite este și mai mare pentru companiile consacrate. Trebuie să se ia în considerare modul în care vor apărea potențialii perturbatori, modul în care vor rămâne pe piață în fața concurenților existenți și modul în care vor optimiza activitatea.

strategie de business

 

O strategie de business eficientă se bazează în general pe a acționa diferit de competitori. Să faci ceea ce nu fac concurenții sau, și mai bine, să faci ceea ce nu pot face poate fi secretul succesului. Alinierea valorilor și găsirea unui răspuns unanim la ”De ce?” va ajuta compania să-și construiască argumentul pentru schimbare, pentru a atrage oameni entuziasmați și implicați. 

 

Modul de planificare a unei strategii de business ar trebui să înceapă cu întrebarea „Care este situația noastră actuală?”, „Unde vrem să mergem de aici?” și „Cum vom ajunge acolo?” Prin urmare, elementele strategiei conduc la analize situaționale, obiective, tactici, acțiuni și, în final, control. Al doilea element este viabilitatea afacerii care se referă la factorul de succes pe piața respectivă, iar al treilea element este modul în care produsul sau serviciile conduc la valori umane.

 

Elemente de bază în elaborarea strategiei de business

 

Primul pas în crearea unei strategii de business este definirea conceptului de succes. Adesea, acest lucru se exprimă sub forma unui obiectiv cantitativ (de exemplu, creșterea veniturilor din produse noi cu 20% în decurs de cinci ani), dar poate fi și calitativă (de exemplu, dezvoltarea unui model de afaceri inovativ care va atrage noi clienți cu un cost redus). 

Pe măsură ce definiți ce înseamnă să câștigați, ar trebui să vă întrebați de ce ați venit cu acest obiectiv. Ce ar fi diferit dacă ați alege o altă țintă sau un alt interval de timp? Companiile anunță adesea aspirații noi pur și simplu pentru că sună bine (o creștere de 20% până în 2022). Fără să petreacă timp semnificativ gândindu-se dacă au ales obiectivele corecte și cum pot fi atinse obiectivele lor. 

Pe măsură ce răspundeți la întrebările esențiale, revizuiți definiția inițială a câștigului pentru a înțelege mai bine dacă obiectivele sunt realizabile și ce resurse va trebui să dedicați pentru atingerea acestor obiective. Nu confundați niciodată un obiectiv cu o strategie - un obiectiv este util, deoarece va avea impact asupra alegerilor strategice, dar îi spune organizației foarte puțin despre ce să facă sau cum să ia decizii dificile.

 

strategie de business

 

Al doilea pas în elaborarea unei strategii este să stabiliți pe cine vreți să convingeți. În general, acest lucru implică alegeri de-a lungul a trei dimensiuni. Pe prima axă se află familiarizarea cu produsul sau serviciul pe care îl veți vinde. Este ceva ce ați făcut deja sau vă lansați într-o gamă complet nouă de produse? Pe a doua axă se află familiaritatea cu clientul pe care îl veți servi. Vizați un tip nou de client sau clientul este similar cu cei pe care i-ați servit în trecut? Pe a treia axă se află familiaritatea modelului de afaceri. Vă regândiți modul în care funcționați în prezent, cum ar fi digitalizarea, apropierea de clienți sau adăugarea unui ecosistem de servicii complementare? Aceste imperative ale modelului de afaceri pot avea un impact atât asupra selecției produsului, cât și asupra clienților. Pe măsură ce vă îndepărtați de nucleu de-a lungul oricăreia dintre aceste trei dimensiuni, vă creșteți atât potențialul de creștere, cât și riscul.

Al treilea pas pentru perfecționarea strategiei de business este determinarea avantajelor competitive. Aceasta implică identificarea punctelor forte care vă permit să vă extindeți, precum și activele și tactica pe care le puteți utiliza pentru a depăși orice concurenți care joacă deja (sau vor începe să joace) în domeniul recent ales. În scenariul ideal, avantajele pe care le utilizați vor acționa, de asemenea, ca semnale potențialilor rivali de a rămâne în afara acestei piețe. 

Al patrulea pas pentru crearea unei strategii este înfrângerea provocărilor specifice. Este greșit să presupunem că doar pentru că îți stabilești un obiectiv îl poți atinge. O strategie bună prezintă provocările cu care probabil veți face față și incertitudinile pe care trebuie să le rezolvați, concepând un plan pentru modul în care riscurile pot fi reduse și modul în care pot fi depășite obstacolele. 

Al cincilea pas în elaborarea unei strategii de business implică dezvoltarea de opțiuni de creștere și capacitatea de a merge mai departe. Acest pas se concentrează în mare măsură pe întrebarea „Cum?”. Ce competențe trebuie să dezvoltați pentru a aduna informații despre clienți, pentru a construi o cultură a inovației sau pentru a gestiona o nouă afacere? Strategia de business ar trebui să conțină capacitățile de creștere pe care le veți construi sau întări pentru a vă atinge obiectivele de bază.

strategie de business

 

În același timp, strategia de business ar trebui să permită o capacitate de adaptare pe măsură ce devin clare incertitudinile cu privire la viitor. Aceasta înseamnă să vă asigurați din timp că abilitatea de pivotare este integrată în planurile pe termen lung. Când o schimbare sau un eveniment major vă determină să schimbați direcția, ar trebui să puteți alege un drum diferit, fără a fi nevoie să mergeți înapoi sau să optați pentru o cale nesigură. Acest lucru nu trebuie confundat cu panica! Abilitatea de adaptare nu echivalează cu abandonarea cursului ales, deoarece o nouă aventură se dovedește provocatoare și de multe ori câștigătoare. Mai degrabă, o strategie bună vă permite să treceți la rute alternative atunci când se întâmplă anumite circumstanțe neașteptate.

În elaborarea unei strategii de business ar trebui să țineți cont de:

 

  1. Instrumentele (resursele companiei) necesare pentru a atinge viziunea dorită. 
  2. Oamenii ca resursă supremă care contribuie la bogăția de cunoștințe și abilități pentru a executa strategia companiei. 
  3. Abilități de comunicare care codifică și decodează mesajele corecte direcționate către persoanele potrivite la momentul potrivit. 
  4. Importanța interacțiunii pentru a disemina mesaje prin implicarea ridicată în rândul angajaților (colaborarea în echipe pentru a îndeplini planificarea și executarea strategiilor). 
  5. Motivația care are două laturi în acțiune, adică intrinseci și extrinseci. Companiile care utilizează ambele părți au reușit să mențină și să crească performanța angajaților pentru a rămâne competitive pe piață.
  6. Distracția la locul de muncă generează un avantaj mai mare pentru menținerea angajaților motivați și entuziasmați. Pentru a reduce plictiseala, managerii contribuie la crearea unui mediu de lucru favorabil, care permite angajaților să se auto-motiveze și să aibă o pasiune. 
  7. Coerența în elaborarea și executarea strategiilor este esența susținerii supraviețuirii și creșterii afacerii.

 

Companiile trebuie să se adapteze continuu la mediul de afaceri turbulent actual pentru a avea succes. Acest lucru necesită o adaptare continuă a strategiei de business, a structurii și proceselor organizației. Cu toate acestea, sondajele arată că majoritatea inițiativelor de schimbare strategică eșuează. Multe organizații au o deconectare fundamentală între formularea strategiei lor și executarea acelei strategii într-o acțiune eficientă.

 

Un motiv important pentru aceasta este faptul că multe organizații nu au un sistem eficient de gestionare a strategiei cu care să își poată realiza obiectivele strategice și operaționale. Sistemul de gestionare a strategiei permite managerilor și directorilor să-și controleze organizațiile prin gestionarea planificării și executării strategice într-un mod integrat.

 

Austral.ro folosește cookies, navigarea pe site implică acceptarea politicilor acestora.