Cum recunoști sindromul burnout și cum îi faci față într-o societate în continuă schimbare

15.08.2020

Probabil nu îți mai amintești când ai început să fii ocupat tot timpul. Odată ce îți asumi tot mai multe responsabilități, ajungi să muncești foarte multe ore dintr-o zi, iar mintea și corpul ajung într-un final să plătească prețul. Burnout-ul este consecința unei vieți ocupate cu multe ore de muncă, fără timp liber pentru activități relaxante. În principiu, cu toții avem zile în care ne simțim obosiți și epuizați, însă când această stare durează este foarte posibil să suferi de burnout.

 

 

Deși nu există un răspuns unic pentru toate modalitățile de gestionare a burnout-ului, există simptome pe care le poți depista din timp și tehnici dovedite care te vor ajuta să eviți, să atenuezi și să te recuperezi după o perioadă de epuizare fizică și psihică.

 

Ce înseamnă burnout? Cu ce diferă de oboseala normală sau stres

 

Există o diferență între oboseala obișnuită după o zi lungă de muncă sau stresul legat de un eveniment important, și epuizarea cauzată de burnout. Deși derivă din stres, burnout-ul sau sindromul arderii complete este o situație mai complicată, incluzând atât suprasolicitarea fizică, emoțională și mentală, cât apariția unor stări de demotivare prelungite, depresie și chiar intenții de suicid. 

 

Persoanele care suferă de burnout se simt copleșite de presiunea de a răspunde cerințelor personale și profesionale și, în timp, această acumulare constantă de stres conduce la pierderea interesului și a motivației. Automat că, dacă suferi de burnout îți este afectată productivitatea, îți scade nivelul de energie și te vei simți din ce în ce mai lipsit de control asupra situațiilor cărora ar trebui să le faci față. 

 

O persoană obosită sau stresată este conștientă de faptul că munca excesivă este cauza stărilor neplăcute, însă o persoană deprimată care suferă de burnout trăiește senzația că nimic din ce face nu este bine, că nu este suficient de bună și că orice gest este în zadar. Pe scurt, o persoană stresată caută soluții, pe când cineva ajuns în stadiul de burnout abandonează lupta, fiind total lipsită de motivație și deprimată.

 

5 strategii care te ajută să eviți burnout-ul, înainte de a fi deja... ars

 

Stresul profesional și sindromul de burnout au fost subiecte fierbinți de cercetare în ultimii ani, astfel au apărut multe strategii și tehnici dezvoltate pentru a te proteja de efectele lor fatale. 

 

1. Acordă atenție stresorilor din viața ta (și redu-i pe cei inutili)

 

Sindromul Burnout provine dintr-un răspuns prelungit la stresul cronic. Cu cât există mai mulți factori de stres zilnic, cu atât devine mai mare riscul de burnout. Specialiștii susțin că biologic nu am fost creați să ne aflăm tot timpul în modul de stres ridicat. Pentru a găsi soluția potrivită de prevenire a burnout-ului este nevoie să identifici stresorii. Fă un pas înapoi și încearcă să identifici cauzele:

  • Termenele nerealiste;
  • Conflicte frecvente sau întreruperi;
  • Planificări imprevizibile care nu îți permit să planifici zile pentru odihnă adecvată;
  • „Technostress” (integrarea unor instrumente software sau procese noi);
  • Probleme interpersonale, cum ar fi relaționarea cu clienții dificili sau cu colegii toxici;

 

Acordă atenție acelor lucruri care îți afectează starea emoțională și încearcă să găsești soluții care să le atenueze.

 

2. Înțelege modul în care îți consumi timpul

 

Când îți petreci majoritatea zilei sărind între e-mailuri, apeluri și întâlniri, ai puțin timp să te concentrezi asupra activității care contează. Această problemă apare atunci când ai termene nerealiste, presiuni de timp sau manageri cu abilități slabe de gestionare a timpului.

 

În schimb, pentru a evita burnout-ul, trebuie să preiei controlul asupra timpului. Unul dintre cele mai bune moduri de a face acest lucru este să realizezi un audit de timp. Un audit al timpului este un proces în trei etape care vă ajută să înțelegi cum trece timpul și ce poți face să îmbunătățești acest lucru:

 

Pasul 1: Notează-ți intențiile, adică modul în care dorești să-ți petreci timpul.

Pasul 2: Adună date pentru a descoperi unde pierzi cel mai mult timp. Poți folosi o aplicație de management al timpului de genul RescueTime, deoarece observi automat modul în care îți petrec timpul, prezentat într-un mod ușor de înțeles.

Pasul 3: Creează un plan de acțiune. Acum este timpul să găsești o modalitate de a le aduce pe cele două în aliniere. Stabilește-ți obiective măsurate în timp, pentru a-ți putea urmări progresul și obține feedback în timp real despre modul în care îți petreci timpul.

 

3. Revizuiește-ți periodic prioritățile pentru a te asigura că sunt realiste

 

A spune DA la orice și a-ți încărca permanent calendarul este o pantă alunecoasă către burnout. Echilibrul este destul de greu de menținut când nu reușești să refuzi și ai o nevoie permanentă de a deține controlul, asociată cu reticența în a delega.

Aceasta înseamnă să îți revizuiești periodic prioritățile și să te asiguri că acestea sunt:

 

  • Realiste: Este ceva ce puteți face de fapt? I-ați acordat un termen realist care ia în considerare orice dependență și resurse de care aveți nevoie?
  • Încă valabile: Este această sarcină potrivită pentru a te ocupa tu de ea? După cum spunea Peter Drucker, „Nu este nimic mai rău decât să faci bine lucrurile greșite.”
  • Conectate la obiectivele importante: Dacă vei finaliza această sarcină vei face progrese vizibile către obiectivele importante?

 

 

4. Stabilește limite

 

Pentru că majoritatea persoanelor ajung la burnout din cauza prea multor responsabilități și a cerințelor nerealiste din partea celorlalți, este important să înveți să spui “nu” atunci când ești suprasolicitat, amintindu-ți că această atitudine îți va permite să spui “da” lucrurilor care contează cu adevărat și care îți plac.

 

5. Implică-te în activități creative

 

Creativitatea este un antidot foarte important pentru sindromul burnout. Atât timp cât faci ceva care te pasionează și îți provoacă partea creativă, te vei proteja de efectele negative ale muncii de rutină. Pentru acest lucru e important să te implici în activități creative, care nu au legătură cu jobul, dar care îți aduc satisfacție și te relaxează.

 

În funcție de cât de avansat este sindromul burnout, tratamentul poate fi unul simplu sau dimpotrivă foarte complex. Ca în mai toate cazurile, primul pas este să conștientizezi că ai o problemă și mai apoi să începi să cauți soluții. 

 

Deși întreaga situație poate părea sumbră, sindromul burnout poate fi transformat într-o oportunitate. Odată ce ai conștientizat că suferi de această tulburare, drumul spre o viață normală îți oferă ocazia de a te reintegra în societate, de a redescoperi ceea ce contează în viața ta și de a-ți extinde orizontul.