Cum calculezi și cât de mult ții cont de cifra de afaceri în creșterea business-ului tău

29.05.2019

Totul începe cu un vis care nu renunță așa cu una cu două în capul tău, ba se transformă în dorință și mai târziu aproape în obsesie. Este ideea aceea fulgerătoare de business la care ne gândim cu toții înainte de a începe o afacere. Da, dar odată cu ideea aceea minunată vin și gânduri mai puțin plăcute la care știi că trebuie să ai un răspuns: cifră de afaceri, profit, bilanț contabil, salarii, prețuri și câte și mai câte.

 

 

Cifra de Afaceri in Timp

 

Se spune că acolo unde există voință există și o cale. Iar calea de a înțelege cum merg lucrurile când vine vorba de antreprenoriat este să înveți. Așa că vrem să te ajutăm să înțelegi cum calculezi cifra de afaceri și cât de mult trebuie să ții cont în creșterea business-ului tău, mai ales dacă ești nou în domeniul afacerilor.

Îți prezentăm în cele ce urmează, toate detaliile necesare despre ce înseamnă cifra de afaceri, cum se calculează cifra de afaceri și care este diferența dintre profit și cifra de afaceri, pentru că toate acestea te vor ajuta să știi la ce să te aștepți după ce ți-ai deschis firma.

 

Cum calculezi cifra de afaceri ca la carte

 

Cifra de afaceri (CA) a unei companii, indiferent de forma de organizare, este reprezentată de veniturile totale realizate atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare înregistrate în Actul constitutiv la înființare sau, ulterior, pe parcursul desfășurării activității la Oficiul Registrului Comerțului. Mai simplu spus, cifra de afaceri înseamnă toate încasările realizate de o firmă în urma activității desfășurate. Dar, se iau în calcul doar facturile încasate, nu și cele emise.

 

CA = Vb + Va (cifra de afaceri totală = venituri activități de bază + venituri activități caracter industrial sau neindustrial)

 

De asemenea, în calcularea cifrei de afaceri nu intră:

- TVA-ul facturat;

- reducerile comerciale acordate clientilor;

- subvențiile pentru plata personalului;

- subvențiile pentru investiții;

- veniturile din dividende.

 

Măsurarea Cifrei de Afaceri

 

Pe de altă parte, cifra de afaceri (CA) este un indicator de departajare la nivel economic, cu ajutorul căruia companiile sunt încadrate în:

- microîntreprinderi - CA < 2 mil euro;

- companii mici și mijlocii (IMM) - CA între 2 mil - 50 mil euro și maxim 250 de salariați;

- companii mari si corporații - CA > 50 mil euro.

 

Cifra de afaceri critică reprezintă acel nivel al încasărilor care acoperă doar cheltuielile fixe și variabile, compania respectivă fiind la un nivel de "break even" sau prag critic în care veniturile acoperă cheltuielile, fără a înregistra profit sau pierdere. De asemenea, cifra de afaceri totală, care reflectă vânzările de bunuri și prestările de servicii, ar trebui să fie mai mare decât volumul total al cheltuielilor, pentru a putea obține profit.

Specialiștii spun că este relativ simplu să îți calculezi cifra de afaceri, cu condiția să ții înregistrări corecte (care sunt vitale din punct de vedere fiscal). Dar, reține că cifra de afaceri va fi măsurată pentru o anumită perioadă, denumit și un an fiscal.

 

Care este diferența dintre profit și cifră de afaceri?

 

Cifra de afaceri este o măsură utilă a „sănătății” unei afaceri, deși este adesea confundată cu profitul. Așa cum menționam anterior, cifra de afaceri reprezintă venitul total al afacerii pe o perioadă de timp, adică cifra de vânzări „netă”. Profitul în schimb, reprezintă câștigul care a rămas după ce au fost excluse toate cheltuielile. Pentru un calcul mai aprofundat, există două moduri diferite de a calcula profitul:

 

- Profitul brut care se referă la vânzări minus costurile bunurilor sau serviciilor vândute - adică marja de vânzare.

- Profitul net este cifra rămasă după ce toate cheltuielile (cum ar fi salarii, chirii și alte taxe) au fost deduse.

 

Practic, o firmă care nu obține profit nu își îndeplinește scopul economic pentru care a fost înființată. Astfel, atunci când analizezi acest indicator trebuie să urmărești profitul acumulat de la începutul anului și comparat cu profitul obținut pe perioada similară a anului trecut, cu profitul obținut pe întreg anul trecut, cu profiturile obținute pe ani mai vechi sau chiar cu profitul obținut pe ultimele patru trimestre.

 

Cifra de Afaceri

De ce este importantă cifra în afaceri pentru business-ul tău

 

Este important ca proprietarii de afaceri să înțeleagă cifra lor de afaceri, în primul rând pentru gestionarea mărfurilor care nu ar trebui să rămână în depozite pentru perioade lungi de timp, asta în cazul în care firma se ocupă de vânzarea produselor. Ea poate deveni la un moment dat un barometru al prognozelor şi o coordonată importantă a strategiei de marketing, reprezentând un indicator folosit pentru a evalua vânzările realizate de companie pe parcursul unei anumite perioade (an fiscal).

Cifra de afaceri este un indicator important pentru analiza forței economice a companiilor deoarece pe baza acestui indicator se pot trage o serie de concluzii referitoare la:

 

- locul și rolul societății în sectorul de activitate;

- poziția pe piață a firmei respective;

- capacitatea firmei de a lansa și dezvolta activități profitabile;

- capacitatea firmei de a se autofinanța;

- performanța departamentului comercial și de marketing.

 

În orice caz, un aspect foarte important care trebuie reţinut este că elaborarea unui plan de afaceri coerent și realist este esențial la înființarea unei firme. Viabilitatea companiei poate implica o varietate de consideraţii, incluzând cercetarea pieţei şi a segmentării ei, studii de fezabilitate, evaluarea vânzărilor potenţiale şi a marjelor de profit, analiza disponibilităţii unei oferte regulate, angajarea de personal competent, pentru că din nefericire, nici presupunerile, nici îndrăzneala şi nici chiar intuiţia nu pot garanta viabilitatea unei afaceri.

Categorie:

Sfaturi de business ,

Taguri:

,