Cultura organizațională, sursa echilibrului în companii

11.07.2018

La un concert rock te manifești la fel ca la un concert de operă? La un turneu de golf te îmbraci la fel ca la un meci de fotbal? Până la urmă, ambele sunt concerte și tot la fel ambele sunt evenimente sportive, nu-i așa? Începem prin a-ți adresa aceste întrebări tocmai pentru a te introduce în ceea ce specialiștii în resurse umane numesc cultura organizațională.  

 

Se spune că fiecare companie are propria ei “personalitate”, așa cum și oamenii au. Dar, unicitatea unei companii este dată exact de această cultură, o forță invizibilă dar extrem de puternică, care influențează membrii organizației. Ce este cultura organizațională? De ce este importantă? Care este rolul angajatului în acest proces? Vom răspunde în rândurile următoare!

Cultura Organizationala A Companiei

Ce este cultura organizațională?

 

Cultura organizațională nu este ceva ce poate fi văzut sau măsurat, este un sistem de valori și credințe comune agreat la nivel de companie, după care angajații se ghidează în modul lor de acțiune de zi cu zi. Este acel “ceva” pe care ajungi să-l înțelegi după o perioadă de câteva zile de lucru într-o companie. Cultura organizațională influențează practic activitatea profesională, dar mai ales atmosfera de la locul de muncă. Am putea spune chiar că este un fel de ghid nescris al angajaților unei companii, similar cu legile nescrise ale unei familii.

Angajații știu cum trebuie să se poarte, cum să se îmbrace, cum să acționeze în diverse circumstanțe din viața la job pentru că “așa se face”. Fiecare organizație dezvoltă o astfel de cultură unică și propriile sale îndrumări și cerințe în ceea ce privește comportamentul membrilor săi.

 

De ce este importantă cultura organizațională?

 

Respect, încredere, inovație reprezintă valorile unei companii care își prețuiește angajații. Curaj, onoare, performanță sunt câteva dintre trăsăturile dorite de cei mai mulți angajatori de la oamenii lor. Cât de reale sunt aceste cuvinte? Ce ar trebuie ele să reprezinte? În niciun caz doar cuvinte scrise pe o tablă de lucru sau vorbe goale la început de ședință, ci ele trebuie să inspire, să producă încredere în munca pe care oamenii o fac. Dar, cultura organizațională nu se construiește peste noapte. Are nevoie de timp și viziune, și mai mult decât orice, are nevoie de lideri care să inspire, de oameni care să motiveze și să inspire alți oameni, pentru că încrederea în echipă va face lucrurile să se miște în direcția dorită de companie.

 

5 principii care îmbunătățesc cultura organizațională

 

Atunci când principiile culturii organizaționale nu se cunosc, alinierea la valorile companiei nu este destul de clară. În schimb, o companie cu o cultură organizațională solidă va putea să introducă schimbări cu ușurință în modul de lucru, iar angajații vor fi mai loiali și mai motivați să reușească, ceea ce reprezintă un risc scăzut de a părăsi compania. De asemenea, va crește coeziunea în grup, angajații vor ști unde se află în cadrul echipei și se vor baza unii pe alții că fac o treabă bună. Ei se vor simți apreciați și vor observa că aduc o contribuție la succesul companiei.

Dacă ești lider și vrei să crești încrederea angajaților în munca lor, îți prezentăm 5 principii care ajută la dezvoltarea culturii organizaționale:

 

1. Ascultă părerea angajaților

Primul lucru pe care un lider ar trebui să-l îndeplinească pentru a crește încrederea într-o companie este să ceară părerea angajaților. Cultivarea unui mediu în care opiniile lor sunt auzite aduce câștig în încrederea față de organizație.

 

2. Comunică misiunea și valorile companiei

Angajații au nevoie să simtă că munca lor are valoare. Conform cercetărilor s-a demonstrat că angajații sunt mult mai productivi și mai motivați să rămână o perioadă lungă de timp în aceeași companie dacă misiunea și valorile companiei sunt cunoscute.

 

3. Creează oportunități de colaborare între angajați

Încurajează colaborarea între angajați pentru a întări ideea de echipă. Izolarea membrilor și munca individuală naște competitivitatea și devalorizarea personală, și implicit performanță de lucru scăzută.

 

4. Fii transparent

Un lider demn de urmat este cel care crează un mediu de lucru transparent. Nu înseamnă că angajații ar trebui să știe tot ce face managerul lor, cu cine discută și ce planuri de viitor are, însă ascunderea unor lucruri evidente înseamnă insultarea propriilor oameni. Încrederea se consolidează în timp, prin acordarea reciprocă de feedback.

 

5. Recompensează-ți angajații

Angajații se simt mult mai motivați să lucreze în companie atunci când munca lor este apreciată, dar și recompensată financiar. Chiar dacă oamenii primesc un salariu pentru munca pe care o depun, s-a observat că stimulentele financiare îi fac pe oameni să dedice mai mult timp lucrului în companie.

 

Succesul și progresul sunt dezideratele oricărei companii mai mici sau mai mari. Dar, ca o companie să aibă succes și să evolueze permanent are nevoie de un sistem de valori după care să funcționeze, valori care să inspire angajații, să-i motiveze în a performa. Aceasta este cultura organizațională!

 

Austral are o astfel de misiune, aceea de a aduce valoare în productivitatea echipelor, prin soluții creative de organizare și funcționare la birou. Gama de produse de birotică și papetărie susține mediul de lucru performant și face ca orele petrecute la birou să se desfășoare relaxat!

Categorie:

,

Taguri:

,