O organizație, o companie, o firmă sau pur și simplu ”locul de muncă” reprezintă, printre altele, un loc unde un număr de angajați, fiecare cu personalitatea, credințele, atitudinea și obiceiurile sale, se adună zilnic pentru a presta o muncă. Ca urmare, se poate spune că organizația este un cumul de personalități, credințe, obiceiuri și atitudini diferite - cumul ce compune în fapt personalitatea companiei respective, o personalitate unică și specifică fiecărei companii. Această personalitate este ceea ce cunoaștem sub denumirea de ”cultură organizațională”.
Dacă ești în căutare de definiții, una dintre definițiile larg acceptate pentru cultura organizațională este aceea că reprezintă un sistem de valori și de credințe comune care guvernează modul în care angajații se poartă la locul de muncă, dar care, în același timp, reflectă felul în care angajații, clienții și acționarii percep brandul și/sau compania respectivă. Trebuie menționată și definiția lui Abdi Osman Jama care spunea că ”o organizație este o cultură vie care se poate adapta cu repeziciune la realitate”.
Cum spuneam anterior, cultura organizațională este specifică fiecărei companii și ar trebui să reflecte aspectele care-i conferă unicitate. Totuși, putem creiona niște caracteristici general valabile ale unei culturi organizaționale sănătoase. Ai înțeles, desigur, că vom vorbi în cele ce urmează despre ceea ce ar trebui să fie, la modul ideal, conceptul de cultură organizațională, nu despre cum este ea creionată în mod concret în anumite companii.
A. Prima dintre aceste caracteristici este inovația. O cultură organizațională centrată pe inovație este una ce motivează angajații să inoveze și să-și asume riscuri, încurajând creativitatea. B. O altă trăsătură este alinierea la obiectivele companiei. Astfel, angajații nu doar vor cunoaște care sunt aceste obiective, dar vor fi motivați să le și îndeplinească. C. Motivarea angajaților este și ea foarte importantă și ar trebui să se regăsească în orice cultură organizațională. Fie că vorbim despre un simplu ”Bravo!” sau ”Mulțumesc!” spus în mod public, fie că ne referim la recompense de ordin financiar, motivarea joacă un rol extrem de important în moralul angajaților, de la manageri și până la femeia de serviciu. Existența motivării are o strânsă legătură cu alinierea la obiectivele companiei, căci, până la urmă, de ce te-ai strădui să le atingi dacă nu există recunoaștere?! Un angajat demotivat își va îndeplini sarcinile cu întârziere (asta dacă le îndeplinește), nu-și va atinge obiectivele și poate deveni toxic pentru cei din jurul său. D. Performanța. Companiile care așteaptă performanță sunt companii care vor investi în angajații lor și unde încrederea și onestitatea sunt factori cheie. Când vorbim despre încredere și onestitate ne referim la ambele părți: angajator și angajat. O astfel de cultură încurajează feedback-ul sincer și constructiv de ambele părți, fără frica unor consecințe atunci când părerea angajatului nu este comodă. Într-o astfel de companie, meritele angajaților sunt recunoscute în mod public și nu doar printr-un simplu mulțumesc. O cultură organizațională centrată pe performanță va avea un sistem de management al performanței bine pus la punct, sistem al cărui scop este să recunoască și să recompenseze atingerea obiectivelor, inovația, etc.
Cele enumerate mai sus sunt doar câteva dintre caracteristicile culturii organizaționale și precizăm că le putem regăsi într-o companie pe toate în același timp sau doar câteva dintre ele. De exemplu, o companie focusată pe performanță trebuie să includă în cultura sa, în afară de dorința de a obține rezultate, și motivarea, inovația, încrederea sau onestitatea. Pe de altă parte, într-o companie de design (design vestimentar, design interior, web design), cultura organizațională este sau ar trebui să fie construită în jurul unor valori ca inovație, creativitate sau lucru în echipă și să pună mai puțin accent pe meticulozitate, rapiditate în îndeplinirea taskurilor sau precizie.
Există foarte multe lucruri pe care le poți face însă noi îți vom vorbi doar despre câteva dintre ele. Chiar și așa, implementarea acestora va avea un impact pozitiv asupra angajaților și va duce la rezultate mai bune.
Ne referim atât la comunicarea între membrii unei echipe aflați pe poziții egale, cât și la comunicarea dinspre angajați către manager. Firește că nu vorbim despre bârfă sau povești, ci despre a-ți încuraja angajații să se exprime atunci când vine vorba despre nemulțumirile lor. Poți crea o întreagă strategie pentru a încuraja comunicarea și te poți folosi de mai multe instrumente care nu implică neapărat dialogul față în față între angajat și superiorul său. Astfel, poți ruga membrii companiei să răspundă la chestionare și survey-uri anonime pe diferite teme, cu caracter săptămânal, lunar, bilunar, etc. Analizează rezultatele și ia măsuri acolo unde ai identificat o problemă. Nu neglija feedback-ul face to face: există angajați care simt nevoia să comunice direct cu unul dintre superiorii lor, pentru a simți că sunt o parte importantă a companiei respective.
Este un lucru pe care l-am menționat deja, dar asupra căruia merită să insistăm, deoarece este un aspect cu impact pozitiv direct și rapid asupra unor indicatori importanți în orice companie: gradul de retenție al angajaților, implicarea sau performanța acestora. Pentru a fi eficientă, recunoașterea trebuie să fie o acțiune frecventă, ba mai mult, să aibă în spate un set de reguli bine stabilit, așa încât fiecare angajat să simtă că are acces la toate modurile în care o companie decide să recunoască și să recompenseze performanța.
Face și el parte dintre valorile ce ar trebui cultivate într-o organizație. Organizarea de team-building-uri, zile cu tematică, traininguri de formare, acțiuni de voluntariat, chiar și mini-jocuri zilnice - toate aceste lucruri vor fi tot atâtea ocazii de relaxare și vor crea o legătură strânsă între membrii unei echipe. Este genul de legătură care va merge dincolo de relațiile profesionale și se va transforma în prietenie. O echipă unită va performa mult mai bine decât o echipă de oameni care nu au avut ocazia să descopere punctele pe care le au în comun.
Acesta este un alt lucru pe care îl poți face dacă îți dorești o cultură organizațională sănătoasă. Pune la dispoziția angajaților tăi instrumente de învățare noi (de exemplu accesul la platforme ce oferă cursuri pe diferite teme, nu neapărat legate de domeniul în care activează compania), organizează traininguri de formare și dezvoltare în cadrul companiei, oferă-le bilete la conferințe și simpozioane, etc.
Am tot vorbit despre ce ar trebui făcut, însă nu am spus și care este (dacă există) ”the return of investment”. Adică de ce ar fi profitabil pentru o companie să investească timp și bani pentru a crea o cultură organizațională sănătoasă. Primul impact este asupra felului în care va fi percepută compania de către potențialii angajați, dar și de către clienți. Vei putea atrage oameni talentați, vei putea crea produse inovatoare, sau vei oferi servicii excelente. Aspecte care se vor reflecta, în final, într-o creștere a cifrei de afaceri. Un alt beneficiu este retenția angajaților. Știm cu toții că recrutarea și trainingul sunt procese costisitoare, de lungă durată, și nu garantează că noii angajați vor rămâne în companie sau, dacă rămân, că vor performa. Pe de altă parte, un angajat motivat, parte a unei companii cu o cultură organizațională bine structurată, nu numai că nu va părăsi compania, ci, mai mult, va avea tendința să recomande compania la care lucrează și prietenilor săi. În final, subliniem că orice companie are o cultură, chiar dacă nu este una recunoscută oficial sau asumată de compania respectivă. Acolo unde există oameni care lucrează împreună vor apărea obiceiuri, păreri, atitudini comune, în mod natural. De cele mai multe ori, însă, această ”cultura neoficială” nu este pozitivă, ba dimpotrivă, poate fi chiar toxică. Dacă acesta este și cazul companiei tale, nu ezita să intervii și să schimbi lucrurile. Implementarea culturii organizaționale potrivite poate fi un proces de durată, însă unul ce va avea rezultate pozitive pe termen lung!
Puteti afla mai multe despre politica de cookie-uri accesand acest link: