Creativitate și inovație în afaceri. Vrei să știi de ce compania ta are nevoie de ele?

22.11.2019

În fiecare zi, inovatorii din lumea afacerilor generează idei pentru a crea noi produse și servicii. Ei reușesc să privească diferit problemele și să găsească soluții pe care ceilalți nu le pot oferi și oferă un flux nesfârșit de valoare companiilor lor. Într-o lume din ce în ce mai asaltată de produse și servicii de toate felurile, inovația va fi în viitor cea mai importantă componentă a unei companii de succes.

inovatie in afaceri

Nu este deloc exagerată afirmația că, fără creativitate, foarte puține dintre companiile din prezent vor mai exista și peste câțiva ani. Cheia este “schimbarea”, iar creativitatea și inovația sunt cerințele esențiale pentru a nu ne scufunda atunci când vine un nou val de schimbări. Fără creativitate, vom apela mereu la aceleași metode învechite. Problemele se schimbă sub ochii noștri în fiecare zi, iar concurența se intensifică. Creativitatea nu este un moft, ci un factor de supraviețuire.

 

Pentru ca o idee inovatoare să fie utilă în lumea afacerilor, ea trebuie să rezolve o anumită nevoie și să fie replicabilă fără a fi foarte costisitoare. Inovația nu trebuie să fie următorul Google sau Microsoft, deși e normal că toți ne-am dori acest lucru. Dar, liderii trebuie să accepte că nu au întotdeauna ideile câștigătoare, de aceea trebuie să se concentreze pe crearea unui ecosistem care să permită apariția constantă a ideilor câștigătoare. 

 

Diferența din creativitate și inovație

 

Dacă aruncăm o privire asupra definiției „creației”, cât și a „inovației”, deoarece majoritatea oamenilor le încurcă sau le folosesc în mod greșit, vom înțelege că termenul creație înseamnă a avea calitatea sau puterea de a crea și este actul de a face, inventa sau produce. Inovația însă este definită ca introducerea a ceva nou sau diferit. Actul de a inova conduce la introducerea de idei, produse sau metode noi, pe scurt, a fi inovator înseamnă a-ți valorifica capacitatea creativă.

 

Creativitatea este o caracteristică profund umană și din fericire nu poate fi automatizată: este și va rămâne proprietatea exclusivă a oamenilor. Pentru a încuraja creativitatea, pentru a permite o manifestare sistematică a creativității, companiile trebuie să își dezvolte o nouă cultură organizațională. Oamenii sunt creativi prin propria natură, trebuie doar create condițiile proprice manifestării acesteia.

 

De ce este importantă creativitatea la oamenii dintr-o companie

 

Cu imaginația ne naștem, așa cum ne naștem și cu dorința, curiozitatea esențială de a întreba „De ce?”. Imaginația reprezintă deschiderea noastră către necunoscut, în schimb creativitatea reprezintă gradul în care încercăm să găsim soluții la o problemă. Inovația înseamnă aplicarea în realitate a celor mai bune dintre aceste idei.

 

Modul în care înțelege o persoană manifestarea creativității este cea care poate duce mai departe imaginația personală, într-un cadru de business. Acei angajați care își pot păstra încredere în creativitatea proprie, sunt încrezători în propriile forțe că pot găsi soluții noi în mediul de afaceri sunt cei care vor veni primii cu idei noi. Creativitatea unui individ într-un mediu formal cum este cea de business poate fi anulată din cauza unor procese birocratice sau logistice, a unor colegi care nu (mai) cred că se poate rezolva ceva în mod pozitiv sau a lipsei unei probleme semnificative ce merită a fi rezolvată.

inovatie in afaceri

Dorința și motivația de a rezolva o problemă apar instantaneu atunci când această problemă are o semnificație profundă la nivel personal. Studiile arată că angajamentul și motivația în muncă sunt superioare în cadrul grupurilor, echipelor și companiilor în care scopul afacerii respective este unul ce oferă semnificații superioare. Prin urmare, creativitatea individuală și inovația de business sunt energizate atunci când angajații cred despre ei înșiși că sunt creativi, sunt curioși, proactivi și își doresc să găsească soluții la probleme ardente pe care le consideră ale lor.

 

Creativitatea este cea care stă la baza inovației, ajută la întelegerea lucrurilor din perspective diferite și susține libertatea de exprimare, libertatea în fața restricțiilor prin intermediul regulilor și a normelor scrise sau nescrise. Putem obține idei creative și abordări inovatoare de la orice persoană cu care intrăm în contact, de exemplu: de la parteneri, clienți, grupuri țintă, angajați. Aceste persoane pot aduce noi perspective și idei despre produsele sau serviciile companiei astfel încât să le arăți că sunt ascultați și ești deschis la feedback-ul lor. De aceea este important ca un nou schimb de idei să fie susținut și încurajat de către companie.

 

De ce este inovația importantă pentru o companie

 

Când o companie are o cultură inovatoare, aceasta va crește cu ușurință, chiar dacă procesul creativ nu este întotdeauna simplu. Inovația va deveni vitală la orice loc de muncă, deoarece le oferă companiilor un avantaj în pătrunderea piețelor mai rapid și oferă o conexiune mai bună la piețele în curs de dezvoltare.

 

Mai mult decât atât, nevoile clienților sunt în continuă schimbare. Într-o zi, clienții tăi ar putea avea nevoie exact de ceea ce ai de oferit, iar a doua zi, ar putea avea nevoie de altceva. Inovatorii prevăd schimbări pe piață și oferă soluții înainte ca oamenii să își dea seama chiar că au nevoie de ele. O companie nu poate satisface nevoile clienților pe termen lung, decât dacă este dispusă să inoveze. 

 

În plus, oamenii talentați și inovatori vor să lucreze pentru companii inovatoare. Nu vei putea atrage pe cineva care va crea următorul produs pentru compania ta, cu excepția cazului în care compania are deja o bază solidă de creatori. Inovatorii doresc să fie provocați și încurajați să creeze în mod regulat, așa că o companie are nevoie de o cultură a inovației pentru a recruta acel talent. 

 

În general, scopul inovației este îmbunătățirea vieții oamenilor. Când vine vorba de gestionarea unei afaceri, inovația este cheia pentru a face orice fel de progres. Bineînțeles că inovarea nu este neapărat suficient de puternică pentru a salva lumea, dar ar trebui să vă concentrați pe îmbunătățirea lucrurilor pe care le puteți face. Îmbunătățirile mici duc în cele din urmă la idei mai mari și mai bune care, într-o bună zi, pot deveni revoluționare. 

 

Adesea, începutul este partea cea mai grea parte, însă fiecare pas către inovație făcut în prezent, oricât de mic, va conta enorm în viitor!