Conflictul la locul de muncă: când e benefic și ce poți face pentru a gestiona corect disputele între angajați

07.06.2020

Unul dintre cele mai neplăcute lucruri pentru un părinte de doi sau mai mulți copii este să-i vadă certându-se, mai ales dacă aceste conflicte se repetă de foarte multe ori pe zi. Nu, nu este un articol de parenting sau despre creșterea copiilor, ci exact așa cum ai citit titlul despre conflictul la locul de muncă sau mai pe românește spus, despre cearta între angajați. Pentru că, oricât de ”bun” ar fi părintele, pardon angajatorul, conflictul este natural și inevitabil între doi indivizi puternici, care își susțin cu tărie punctul de vedere. 

Conflictul la locul de muncă

 

Chiar dacă realitatea și psihologia ne învață că, uneori, conflictul este benefic, acest lucru nu trebuie să te încurajeze să permiți schimbul de idei dure între colegi, certurile frecvente și disensiunile, pentru că acest lucru va duce inevitabil la divizarea echipei, tensiuni interne, întârzieri ale proiectelor și ulterior la o lipsă de productivitate. 

 

Când este benefic conflictul la locul de muncă?

 

Nu de puține ori, atribuim conflictului un sens peiorativ, asociindu-l cu lipsa de diplomație sau punându-l în antiteză cu colaborarea. Adesea este considerat chiar tabu, mai ales la job, și de multe ori membrii unei echipe pierd foarte mult timp și energie încercând să îl evite. Psihologii spun că, în anumite cazuri, conflictul poate fi sănătos, dar depinde de cum îl gestionăm. Poate deschide calea către dialog, poate înlesni exprimarea sentimentelor ambelor părți implicate și poate realinia relații.

 

În loc să luăm personal conflictul ca pe un atac, dacă ne uităm mai aproape, el este un indiciu al curajului, deschiderii și încrederii celeilalte persoane în noi. Când putem vedea conflictul în acest mod, putem folosi această energie pentru a crea o conexiune mai profundă între angajați dacă trecem peste tendința noastră de a ne lupta, de a ne concentra pe cine câștigă, cine are ultimul cuvânt, cine e superior, cine are dreptate.

 

Conflictul constructiv diferă complet de lupta pentru putere sau supremația grupului, iar ca să susții acest lucru în echipa ta și să faci deosebirea între concepte de idei diferite și atacuri personale, iată câteva metode:

 

1. Susține diferențele dintre oameni și diversitatea opiniilor

 

Diferențele sunt inevitabile atunci când oameni implicați și interesați de munca lor lucrează împreună. Posturile sunt diferite, oamenii sunt diferiți, așa că este logic să existe și păreri diferite. Tocmai de aceea, de la bun început, de la formarea unei echipe, este necesar ca vocea fiecărui membru să fie auzită. Astfel, ei se vor cunoaște, iar tu ca manager sau specialist în HR vei afla îngrijorările, temerile și obiectivele comune. 

 

Conflictul la locul de muncă

 

2. Adu-i față în față

 

Dacă vorbim de un conflict între două sau mai multe persoane, managerul sau team leader-ul trebuie să îi aducă pe aceștia să discute față în față. Este un mod eficient de comunicare, pentru că le dă celor implicați ocazia să discute direct, să poarte un dialog și chiar să se folosească de limbajul non-verbal, pentru a detensiona atmosfera, uneori un simplu zâmbet poate să liniștească apele. 

 

Dar, în momentul în care un manager află de existența unui conflict, este bine să înceapă inițial o mică investigație, pentru a afla mai multe aspecte ale conflictului pe care cei implicați nu vor dori să le dezvăluie sau părerea colegilor care au asistat la discuțile aprinse și cunosc mai multe detalii.

 

3. Pune accent pe problemă, nu pe persoană

 

Când trebuie să rezolvi o situație conflictuală între doi angajați, concentrează-ți atenția asupra problemei în sine, și nu pe persoană. În acest fel te vei asigura ca nu ești părtinitor, iei in considerare argumentele ambelor persoane și nu înclina balanța în favoarea nici unuia.

 

Pentru că noi credem că problema poate fi atacată, nu persoana, pentru că de multe ori cuvintele sunt cele care trebuie corect folosite, îți propunem un exercițiu: în discuțiile pe care le aveți la birou, înlocuiți cuvântul "conflict" cu "diferență de opinie".

 

Conflictul la locul de muncă

 

4. Oferă empatie și găsește un acord

 

Dacă te afli în poziția de a gestiona conflictele, la finalul discuțiilor și deliberărilor, va trebui să iei o decizie pentru a rezolva situația. Dacă ambele persoane care au intrat în conflict sunt importante pentru companie, înaintea întâlnirii pe care o veți avea, pregătește un material în care să le explici de ce fiecare este important în companie, care sunt realizările de până atunci și cum munca lor a ajutat echipa. Nu în ultimul rând, propune tu câteva dintre soluții și fii deschis și la altele pe care cei doi le aduc în discuție. Dar, nu încerca să impui o soluție deoarece cei doi ar putea să o accepte doar din constrângere, ceea ce ar crea o situație și mai complicată.

 

5. Facilitează comunicarea în grup

 

Termenul de comunicare ca noțiune provine de la cuvântul latin “communis”, care înseamnă ”a pune în relație”, ”a transmite”.  Pentru a facilita comunicarea în grup este bine ca, din când în când, să se folosească tehnici de comunicare în grup. Există mai multe metode de comunicare în cadrul grupului, una dintre cele mai eficiente este comunicarea rotativă. Acest mod de comunicare inițiază o formă dinamică de subgrupare, asigură coeziunea grupului și coerența unui studiu. 

 

Practic, se formează mai multe subgrupuri între care se urmărește stabilirea unei comunicări regulate în cadrul activității. Exercițiul presupune mai multe etape, de durate egale, la sfârșitul fiecăreia o persoană din fiecare subgrup se îndreaptă spre alt subgrup - fiecare își va schimba grupul o singură dată. 

 

Conflictul la locul de muncă este una dintre cele mai neplăcute situații de gestionat, mai ales dacă vorbim de doi angajați buni, dar cu păreri diferite. Dacă te afli în această situație, amintește-ți să evaluezi situația și nu persoana, să vorbești direct cu cei implicați și să încerci să găsești o situație din care fiecare are câte ceva de câștigat, nu de pierdut.