Comunicare asertivă - Învață să spui NU fără să deranjezi

11.08.2021

A fi asertiv este o abilitate de comunicare obligatorie în secolul 21. Asertivitatea te poate ajuta să te exprimi eficient și să-ți susții punctul de vedere, respectând în același timp drepturile și părerile altora. A fi asertiv poate contribui la creșterea stimei de sine și la câștigarea respectului celorlalți, la evitarea conflictelor și la gestionarea stresului, mai ales dacă ai tendința de a-ți asuma prea multe responsabilități, pentru că îți este greu să spui NU.

 

comunicarea asertiva

Unii oameni par a fi în mod natural asertivi. Dar, dacă nu ești unul dintre ei, poți învăța să fii mai asertiv pentru că ajută enorm indiferent de domeniul profesional.

 

De ce este atât de importantă comunicarea asertivă?

 

Comunicarea asertivă are sens deoarece se bazează pe respectul reciproc și este un stil de comunicare eficient și diplomatic. A fi asertiv arată că te respecti pe tine însuți pentru că ești dispus să-ți asumi interesele și să-ți exprimi gândurile și sentimentele. De asemenea, demonstrează că ești conștient de drepturile altora și ești dispus să lucrezi la rezolvarea conflictelor.

 

Desigur, este important nu doar ceea ce spui - mesajul tău - ci și modul în care îl spui. Comunicarea asertivă este directă și respectuoasă. A fi asertiv oferă cele mai mari șanse de a transmite mesajul cu succes atât în mediul personal, dar mai ales profesional. Dacă comunici într-un mod prea pasiv sau prea agresiv, mesajul se poate pierde, deoarece oamenii sunt prea ocupați să reacționeze.

 

Dar, este greu să fii asertiv fără să știi că ai dreptul de:

 

  • a nu fi de acord cu ceva/cineva;
  • a spune nu;
  • a te răzgândi;
  • a nu-ți justifica în fața altora gândurile, comportamentul, emoțiile, precum și obligația de a-ți asuma consecințele pentru acestea;
  • a face greșeli și a fi responsabil/responsabilă pentru ele.

 

Dacă stilul tău de comunicare este pasiv, s-ar putea să spui în mod obișnuit lucruri precum „Voi merge cu orice va decide grupul”. Pentru că ai tendința de a evita conflictele. De ce este asta o problemă? Deoarece mesajul pe care îl trimiți este că gândurile și sentimentele tale nu sunt la fel de importante ca cele ale altor oameni. În esență, atunci când ești prea pasiv, le oferi celorlalți dreptul de a ignora dorințele și nevoile tale, ceea ce dă naștere la un conflict interior.

comunicarea asertiva

Conflictul intern care poate fi creat de un comportament pasiv poate duce la:

 

  • Stres
  • Resentiment
  • Furia fierbinte
  • Sentimente de victimizare
  • Dorința de a se răzbuna
  • Demisie 

 

Dar, trebuie să în considerare și cealaltă latură. Dacă stilul tău este agresiv, s-ar putea să te transformi într-un ”războinic” care neglijează nevoile, sentimentele și opiniile altora. Oamenii foarte agresivi îi umilesc și îi intimidează pe ceilalți și pot chiar amenința fizic.

 

S-ar putea să credeți că a fi agresiv vă aduce ceea ce doriți. Cu toate acestea, are un cost. Agresivitatea subminează încrederea și respectul reciproc. S-ar putea ca oamenii să vă evite când de fapt aveți mare nevoie de ei, să vă provoace sau să se opună intenționat.

 

Comunicarea asertivă în business - de ce este necesară

 

Asertivitatea în business poate fi descrisă și ca modul în care oamenii își apără interesele. Un antreprenor de succes este unul asertiv. A fi asertiv înseamnă că ai curaj în convingerile tale și să lucrezi pentru ceea ce crezi. Oamenii asertivi sunt respectați și se simt în siguranță cu acțiunile lor. Ei știu cum să spună „nu” și nu se tem să-și susțină deciziile, cu atât mai mult când vine vorba de conducerea unei echipe.

 

Liderii asertivi pot crea o viziune convingătoare, pot comunica strategii și pot defini clar obiectivele și standardele de calitate ale serviciilor. Își inspiră oamenii, adună sprijin și creează alinierea în cadrul unei echipe, astfel încât toată lumea să meargă în aceeași direcție. 

 

Până în prezent, companiile au considerat asertivitatea ca o trăsătură care se referă exclusiv la personalitatea individului. Fie ești asertiv, fie nu. Dar, acum este momentul ca organizațiile să înceapă să privească asertivitatea ca pe o problemă instituțională. Acest lucru se datorează faptului că structura și funcția fiecărei organizații au un impact direct asupra următoarei generații de lideri dacă aceasta este capabilă să-și îndrume oamenii în direcția corectă.

comunicare asertiva

Organizațiile au, de asemenea, responsabilitatea de a se asigura că liderii au mediul potrivit în care să fie asertivi. Nu se pot aștepta ca liderii de echipă să acționeze în mod asertiv dacă nu au mediul și încrederea că pot acționa liberi.

 

Tehnici de comunicare asertivă: DA, asertivitatea se învață

 

Oamenii dezvoltă diferite stiluri de comunicare pe baza experiențelor lor de viață. Stilul personal poate fi atât de înrădăcinat încât nici măcar nu ești conștient că există. Există însă tehnici prin care o persoană poate deveni mai asertivă, ca de exemplu:

 

  • Evaluează stilul de comunicare. Îți exprimi opiniile sau rămâi tăcut? Spui DA chiar și atunci când nu ai timp și trebuie să lucrezi suplimentar? Judeci cu ușurință sau obișnuiești să dai vina pe ceilalți? Ți se pare că oamenii se tem să vorbească cu tine? Înainte de a începe să faci modificări este foarte important să înțelegi ce stil de comunicare ai.
  • Folosește declarații care încep cu EU. Folosirea declarațiilor la persoana I le permite celorlalți să știe ce gândești sau simți fără să pară acuzator. De exemplu, spune mai degrabă „Eu nu sunt de acord”, decât „Tu greșești”. Dacă ai o solicitare, în mod asertiv vei spune: „Aș dori să mă ajutați în acest sens”, decât „Trebuie să faceți acest lucru”. Păstrați solicitările simple și specifice.
  • Exersează să spui NU. Dacă îți este greu să respingi cererile de la bun început, încearcă să spui „Nu, nu pot face asta acum”. Nu ezita - fii direct și simplifică explicațiile.

asertivitatea

  • Repetă ce vreți să spui. Dacă ți se pare provocator să spui ceea ce crezi, practică scenarii generale pe care le întâlnești. Spune ceea ce vrei să spui cu voce tare. Poate fi util chiar să o scrii mai întâi, astfel încât să poți exersa dintr-un script. Poți luai în considerare jocul de rol cu ​​un prieten sau coleg și solicită feedback clar.
  • Folosește limbajul corpului. Comunicarea asertivă nu este doar verbală. Ia o poziție dreaptă, menține un contact vizual regulat și o expresie facială neutră sau pozitivă. Nu îți încrucișa brațele sau picioarele, deoarece acest lucru înseamnă o lipsă de deschidere. Exersează limbajul asertiv al corpului în fața unei oglinzi sau cu un prieten sau coleg.
  • Ține emoțiile sub control. Conflictul este dificil pentru majoritatea oamenilor. Poate te enervezi sau te frustrezi sau poate că îți vine să plângi. Deși aceste sentimente sunt normale, ele pot împiedica rezolvarea conflictului. Dacă te simți prea emoțional intrând într-o situație, așteaptă puțin dacă este posibil. Respiră încet. Păstrează vocea uniformă și fermă.

 

Comunicarea asertivă se învață, chiar dacă nu este ușor de realizat. La început, exersează noile abilități în situații cu risc scăzut. De exemplu, încearcă să comunici asertiv cu un prieten înainte de a aborda o situație dificilă la locul de muncă. Evaluează-te după aceea și adaptează-ți abordarea după cum este necesar.