Coaching pentru angajați. Când compania are nevoie de ajutorul unui coach?

10.01.2020

Rolul unui coach, sau antrenor așa cum este cel mai des cunoscut, este extrem de apreciat în domeniul sportiv. Până de curând, managerii erau priviți adesea ca supraveghetori, nu mentori. Lucrurile din fericire s-au schimbat și există semne clare în ultimii ani care arată că această credință se extinde din ce în ce mai mult și la locul de muncă. 

 

coaching anagajati

 

De fapt, coachingul este la fel de esențial la locul de muncă ca și pe teren. Potențialul angajaților este maximizat atunci când managerii își cunosc membrii echipei, știu ce talente sau abilități au, care le sunt temerile, îi înconjoară cu susținere și îi motivează. Liderii buni încurajează relațiile deschise și oneste cu angajații pe care îi motivează și îi implică.

 

Când compania are nevoie de un coach?

 

Teoretic, o companie reprezintă un grup de oameni care se reunesc pentru a munci împreună cu scopul atingerii unui obiectiv. Managerii împreună cu angajații lor pot reuși să atingă obiectivele companiei, dacă toți privesc în aceeași direcție. Ce facem însă când apar probleme de comunicare, viziune, perspectivă sau când retenția angajaților cu care ar trebui să privești către viitorul companiei devine o problemă?  Coaching-ul pentru angajați pornește tocmai de la această premisă, a identificării situației actuale reale, înțelegerea problemelor și construirea unui drum către progres, pas cu pas.

 

Retenția reprezintă o prioritate pentru orice manager, pentru că oamenii care formează echipele din fiecare departament sunt motorul companiei. Oamenii care pleacă din companie înseamnă nu numai costuri financiare, dar și pierderea experienței acestora, o cultură organizațională care se clatină ușor-ușor și chiar o productivitate mai scăzută a noilor colegi. Să-ți ții angajații aproape înseamnă să le arăți că îi apreciezi, că îți pasă de ei și îi privești dincolo de ceea ce produc. 

 

coaching anagajati

 

Tinerii din generația millenials, de exemplu, sunt dispuși să stea peste cinci ani într-o companie dacă au un mentor, dacă au alături un lider care să-i ghideze și în a cărui viziune cred. Pe de altă parte, principalul motiv pentru care angajații își părăsesc companiile astăzi este legat direct de liderul sau managerul lor. Tocmai aici intervine coaching-ul, pentru că diferenţa o face grija reală pe care companiile o exprimă faţă de angajaţii lor, familiile acestora şi faţă de starea lor generală de bine; mediul de lucru, colectivul, felul în care sunt trataţi, felul în care se pot exprima.

 

Ce înseamna coaching, practic ce face un coach?

 

Definiția cea mai simplă ar fi că procesul de coaching înseamnă un demers de dezvoltare a abilităților și competențelor profesionale ale unei persoane. Scopul coaching-ului este de a lucra cu angajatul pentru rezolvarea problemelor de performanță și îmbunătățirea relațiilor cu membrii echipei din care face.

Cu alte cuvinte, prin coaching poți ajuta oamenii să devină versiuni mai bune ale lor, păstrând spațiu pentru ei pentru rezolvarea problemelor și îndeplinirea obiectivelor. Acest lucru ar trebui să se întâmple pe parcursul unei serii de ședințe unu-la-unu care au loc regulat.

 

Coaching-ul este un parteneriat între coach și angajat care se concentrează pe a-l ajuta să învețe și să se dezvolte. În calitate de coach, obiectivul său este să ghidezi angajatul spre obținerea anumitor obiective stabilite împreună. Inclusiv managerii au nevoie de coaching pentru a ști cum să acționeze corect în relația cu angajații. 

 

Obiectivele urmărite de un coach la angajații unei companii sunt:

 

  • Creșterea productivității;
  • Performanță mai bună;
  • Angajament;
  • Creșterea gradului de satisfacție la locul de muncă;
  • Îmbunătățirea relațiilor de muncă.

 

De ce este benefic să apelezi la coaching 

 

Coaching-ul se concentrează pe punctele forte ale angajaților și pe domeniile în care își pot îmbunătăți performanța. Ajută la inspirarea și motivarea oamenilor pentru a-și îmbunătăți cunoștințele, pentru a-și dezvolta noi abilități. Chiar modelează comportamente pentru a obține rezultate mai bune la locul de muncă, în special în relația cu membrii echipei. 

 

Managerii care urmează sesiuni de coaching își pun în mod constant întrebări, înțeleg mai ușor oamenii din echipele lor și câștigă încrederea acestora. Coaching-ul construiește nu numai o relație de încredere, dar și o cultură organizațională prietenoasă, bazată pe leadership.

În general, abordarea unui coach se încadrează în trei arii de lucru:

 

  • rezolvarea problemelor
  • dezvoltarea și atingerea obiectivelor pe termen lung
  • îmbunătățirea performanței

Dar, oportunitățile care rezultă din coaching sunt mult mai multe. Ele reprezintă o puternică influență motivațională pentru angajați, care îi încurajează, îi ghidează și le dezvoltă potențialul. Oportunitățile de dezvoltare merg pe:

  • Ajutarea oamenilor să își înșușească abilitățile și competențele specifice necesare;
  • Schimbarea atitudinii sau comportamentelor nepotrivite organizației;
  • Consolidarea sau dezvoltarea anumitor arii de cunoștințe necesare pentru atingerea unei performanțe eficiente la locul de muncă;
  • Oferirea suportului angajaților pentru asumarea responsabilității în gestionarea situațiilor cu care se confruntă la locul de munca, conștientizarea capacităților proprii de care dispun.

 

După ce afli mai multe despre obiectivele fiecărui angajat, în calitate de manager al companiei vei putea modela mai bine modul în care îi conduci. De exemplu, dacă unul dintre angajații de la customer support dorește să se mute în departamentul de vânzări, îl poți ajuta să-și perfecționeze abilitățile de convingere și să înțeleagă dacă acel post i se potrivește. 

 

Coaching-ul pentru angajați necesită răbdare și empatie. Angajații sunt oameni, nu computere al căror software li se face upgrade. Va dura timp până când lucrurile se vor așeza pe direcția cea bună, dar merită. Nu numai că echipa ta va fi mai capabilă și mai bine sudată, dar vei crește și tu, deoarece învățarea este una dintre cele mai eficiente modalități de a evolua.

 

Coaching-ul este un proces care nu se oprește niciodată și care presupune să lucrezi permanent cu angajații tăi pentru a-i ajuta să își îmbunătățească nivelul de performanță. Însă, întotdeauna primul pas este cel care contează. Odată ce ai deschis calea către un altfel de proces de dezvoltare, beneficiile nu vor întârzia să apară.