Cele mai bune strategii pentru a avea un brand de angajator puternic în 2020

19.09.2019

Orice companie își dorește angajați buni și talentați. Dacă se poate să-i aibă pe cei mai buni de pe piață, ar fi perfect, nu-i așa? Greu de pus în practică într-o lume în care lupta pentru reputație și succes este acerbă, iar companiile mici sau mari trebuie să concureze pentru cea mai bună forță de muncă. Cum faci să-i atragi atunci pe cei mai buni dintre cei buni? Cu un brand de angajator puternic!

brand de angajator puternic

Ce înseamnă brand de angajator?

 

Majoritatea dintre noi atunci când ne referim la brandul unei companii, ne gândim din perspectiva de marketing, având în vedere produsele şi serviciile pe care le realizează respectiva companie. Sunt companii care au reuşit performanţa de a-şi transforma brandul într-un substantiv folosit în limbaj comun, precum Xerox (copii din hârtie imprimate) sau Adidas (adidași cu sensul de pantofi sport). 

 

Însă, brandul de angajator se referă la perceția pe care o au o angajații sau potențialii angajați despre o companie și înglobează informații despre domeniul de activitate, câți angajați are, ce fel de posturi oferă, care sunt condițiile de lucru, care sunt marjele salariale, pe scurt care este cultura organizațională a companiei. 

 

Brand este esențial pentru orice afacere care dorește să se distingă de concurenții săi în cursa pentru cei mai buni candidați la joburile disponibile. Capacitatea unei companii de a atrage cei mai buni angajați este în prezent definitorie, uneori chiar pentru capacitatea sa de a supravieţui.  S-a constatat statistic că oamenii preferă să lucreze pentru companii de care au auzit, pentru că le conferă încredere, aşa că a acorda atenţie brandului de angajator nu mai este ceva opţional, a devenit o necesitate şi trebuie să fie parte din strategia companiei. 

 

6 strategii pentru a avea un brand de angajator puternic

 

1. Definește obiectivele pe care le urmărești cu strategia de a avea un brand de angajator puternic

 

Gândește-te în primul rând ce dorește compania ta să obțină cu strategia pe care vrei să o pui în aplicare pentru a avea un brand de angajator mai puternic în 2020. În general, cele mai frecvente obiective sunt:

  • Obținerea mai multor candidați pentru joburile libere din companie;
  • Obținerea unor candidați mai buni; 
  • Creșterea implicării candidatului;
  • Creșterea gradului de conștientizare a angajatorului față de brandul său;
  • Mărirea gradului de încredere în companie;
  • Creșterea ratei de acceptare a ofertei.

recrutare personal

2. Identifică angajatul potrivit: ”Candidate Persona”

 

Știm că nu e deloc ușor să găsești candidatul potrivit pentru jobul din compania ta, de aceea este esențial să-l definești, să identifici cerințele la care tu ca angajator te aștepți. Pe de altă parte, fără să știi cine este candidatul tău perfect, nu vei putea trimite mesaje direcționate către persoanele pe care dorești să le atragi. 

 

Iată ce întrebări ar trebui să-ți spui în legătură cu candidatul potrivit atunci când îți planifici strategia de a avea un brand de angajator puternic:

 

  • Cine este candidatul ideal (vârstă, poziție, nivel de educație, locație, experiență)?
  • Care sunt motivele pentru care schimbă jobul (avansare în carieră, nevoia de schimbare)?
  • Ce îl frustrează (de ce vrea să schimbe jobul actual, care sunt barierele pe care le întâmpină la jobul curent)?
  • Cum caută un job (căutători activi sau pasivi; vorbesc cu prietenii, familia, Social Media, site-uri cu anunțuri, firme care se ocupă de carieră)?
  • Care sunt trăsăturile principale de personalitate?
  • Care sunt principalele skiluri sau în ce domeniu au cea mai mare experiență profesională?
  • Ce anume îi motivează (reputația firmei, misiunea și valorile companiei, salariu și beneficiile financiare, proiectele și inovația din domeniu, mediul de lucru și colegii, managerii)?

 

Nu doar identificarea este problematică, ci şi înţelegerea nevoilor publicului țintă, într-o lume dinamică în continuă schimbare, nevoile şi aşteptările oamenilor se schimbă mult mai rapid şi deci necesită o (re)definire constantă. 

 

3. Fii prezent printre candidații tineri

 

Un lucru important este să îți faci compania cunoscută și printre candidații aflați la primul job, în mediile pe care aceștia le frecventează cel mai des. Poate că au făcut cunoștință cu brandul companiei în timpul facutății la o conferință, poate au ascultat o prezentare amuzantă, au petrecut 5 minute la standul tău din cadrul unui târg de joburi sau ți-au recunoscut brandul la festivalul lor preferat de muzică. 

 

Da, uneori contează neașteptat de mult chiar și 5 minute de vizibilitate. Ține cont însă că site-ul companiei și conturile din social media (pagina de Facebook, instagram etc) vor fi primele locuri în care tinerii se vor uita când își vor începe căutarea pentru primul job. 

 

4. Creează o atmosferă la birou plăcută 

 

Atmosfera plăcută de la birou este o strategie de brand virală excelentă, deoarece angajații din prezent obișnuiesc să posteze pe rețele de socializare poze inclusiv de la job, Practic, dacă se simt bine la locul de muncă transmit acest lucru mai departe, devenind practic ambasadorii brandului de angajator. Ce poți face ca atmosfera să fie mai plăcut? 

 

Oferă-le șansa să-și personalizeze biroul, poza cu familia, poate să aducă planta preferată sau puneți pe pereți postere motivaționale. De asemenea, oferă-le produse de birotică și papetărie de care au nevoie să-și facă treaba mai ușor, dar și mai plăcut, precum agende frumoase, whiteboard-uri sau flipchart-uri pentru prezentări, postit-uri colorate sau calendare personalizate cu pozele din teambuilding-ul cu echipa.

 

atmosfera birou

 

 

5. Găsește canalele potrivite să-ți promovezi brandul de

angajator  

 

Către publicul ţintă corect înţeles trebuie apoi construite punţi de comunicare utilizând canalele de comunicare disponibile. De exemplu, dacă publicul tău țintă sunt muncitorii cu experiență în mecanică, poate că modul de abordare al lor este cel clasic, anunțuri în ziare sau recomandări de la ceilalți angajați.  

 

Nu oricine are cont pe LinkedIn, doar unii citesc un anumit ziar online, doar alţii se uită la un anumit canal TV. Însă un lucru e aproape cert: majoritatea are acces la internet, deci în 2020 nu uita de puterea rețelelor sociale, precum Facebook. Identificarea canalelor de comunicare eficiente către publicul ţintă necesită o bună cunoaștere a preferinţelor de consum media ale acestuia. 

 

6. Oferă programe de training sau cursuri de specializare

 

Orice companie care ajută la îmbunătățirea competențelor angajaților lor va fi cel mai probabil privită în mod favorabil de către potențialii candidați la job. În 2019 este esențial să înțelegi că angajații au nevoie de un mediu care susține învățarea, însă în 2020 e mai vital ca oricând.

 

Materialele necesare învățării ar trebui să fie disponibile oriunde (la birou, acasă, pe drum), oricum (pe laptop, telefon, tabletă sau fizic) și în orice format (resurse în format fizic sau electronic, platforme online, conținut video, schimb de cunoștințe între colegi, mentori, grupuri de studiu), tocmai pentru a putea răspunde la așteptările lor legate de învățare, și ele mereu în schimbare.

 

Beneficiile unui brand de angajator puternic

 

Beneficiile unui brand de angajator puternic în 2020 sunt importante și se adresează nu doar candidaților ci și angajaților deja existenți în egală măsură. Iată-le pe cele care chiar fac diferența:

 

  • Creşterea numărului de aplicanți în urma anunţurilor de recrutare;
  • Creşterea calităţii candidaţilor recrutaţi;
  • Scurtarea timpului de recrutare;
  • Reducerea costurilor recrutării;
  • Creşterea nivelului de satisfacţie al angajaţilor existenţi;
  • Reducerea fluctuaţiei de personal.

 

Tu știi de ce te-au ales angajații? Știi ce anume îi motivează să rămână? Știi ce le place cel mai mult la tine ca angajator? Acestea sunt câteva dintre întrebările la care trebuie să găsești răspunsul pentru a stabili o strategie de succes pentru a avea un brand de angajator puternic pentru 2020. Răspunsurile la aceste întrebări explică poate cel mai bine propunerea de valoare a companiei tale.