Ce înseamnă Unique Value Proposition? Top 5 exemple recunoscute la nivel mondial

29.08.2020

Propunerea de valoare a unei companii, adică valoarea pe care o companie o oferă clienților, este, fără îndoială, cel mai important element al mesajelor de marketing. Unique Value Proposition, cum este mai frecvent cunoscută, înseamnă a le spune potențialilor tăi clienți de ce ar trebui să cumpere de la voi mai degrabă decât de la concurență și care sunt beneficiile produselor sau serviciilor oferite.

Din păcate, multe companii fie își îngroapă propunerea de valoare în cuvinte la modă sau sloganuri banale, fără sens, sau nu se deranjează să o evidențieze pe site-ul lor și în campaniile lor de marketing - pentru că de cele mai multe ori nu își dau seama de puterea fantastică pe care o are.

 

Unique Value Proposition, ce înseamnă și cum găsești varianta optimă pentru compania ta?

 

Propunerea de valoare unică (UVP) este în principiu o frază care explică pe scurt de ce business-ul pe care îl ai este unic. Oferă potențialilor clienți un impuls și, în același timp, un motiv pentru a face afaceri cu compania ta și nu cu concurența. Competiţia dintre mărci este atât de mare, încât este foarte important să găsești acel Unique Value Proposition care să te diferențieze. Consumatorul evaluează toate mesajele unei companii, raportându-se la primul mesaj receptat, iar acesta trebuie să fie cel care face diferența. 

 

În ultimii ani, lucrurile s-au schimbat destul de mult iar “propozițiile de valoare” sunt mult mai holistice, întrucât ele se referă nu doar la produs, dar includ și aspecte intangibile, ca experiența și emoțiile.  Astfel, Unique Value Proposition pentru compania ta ar trebui să conțină beneficii emoționale care îi transmit clientului: siguranță, sensul de apartenență, creșterea respectului de sine. Pot fi de asemenea și beneficii raționale. Ideea este să fie o declarație clară care sumarizează întreaga valoare pe care o oferi și care să aibă sens pentru clienți. Cuvintele sunt importante doar pentru a exprima claritatea ideii din spate, de aceea sunt mai degrabă descriptive. 

 

O propunere bună poate ușura activitatea de marketing, deoarece oferă o poziție dominantă pe o nișă de piață țintă. Când încerci să găsești Unique Value Proposition, pune-te în locul clienților.

 

  • Gândește-te la prezentarea produselor și a serviciilor din punctul de vedere al celui care le va cumpăra;
  • Reține ce este cu adevărat important pentru clienții tăi;
  • Află de ce ar cumpăra produse și servicii de la tine și nu de la alți concurenți;

 

Interesul clienților este axat pe ceea ce poate face produsul pentru ei, cum îi poate ajuta în mod concret, cum își pot face viața mai ușoară sau cum pot scăpa de un anumit disconfort. Încearcă să identifici punctele problematice și să le rezolvi.

 

După ce ai identificat în mod clar beneficiile pe care dorești să le evidențiezi, începe să scrii o propunere de valoare unică:

 

  • Așază-te la masă și scrie prima schiță. Scrie exact despre ce este afacerea ta. Punctează caracteristicile și beneficiile. Este obligatoriu să scrii mai multe variante până găsești o formulă potrivită.
  • Renunțăi la lucrurile lipsite de importanță. Continuă acest lucru până când vei descoperi esența afacerii tale. Apoi, încheie totul într-o singură propoziție. Acest lucru poate dura ceva timp, dar este esențial să fii cât mai concis posibil.
  • Elimină generalitățile, cuvintele repetitive.
  • Exclude propoziții ambigue, neclare.
  • Concentrează-te doar pe promisiunile pe care le poți respecta.
  • În cele din urmă, analizează tot ce ai scris și scrie forma finală a propunerii de valoare.

 

Top 5 Unique Value Proposition recunoscute la nivel mondial

 

Îți prezentăm 5 dintre cele mai recunoscute exemple de Unique Value Proposition recunoscute în întreaga lume: 

 

1. Uber - The Smartest Way to Get Around

 

Fără să spună în mod explicit acest lucru, Uber subliniază partea negativă din a lua un taxi tradițional și subliniază modul în care serviciul său este superior. Astfel, Uber transmite excelent simplitatea și ușurința care stau la baza ceea ce îl face un serviciu atât de tentant:

 

  • Un singur click și o mașină vin direct la tine;
  • Șoferul tău știe exact unde să meargă;
  • Plată fără numerar.

 

Acest lucru contrastează direct cu experiența tipică a obținerii unui taxi - fără apeluri telefonice către dispeceri dezinteresați, fără să-ți faci griji că nu ai suficient mărunt în portofel. Doar o modalitate rapidă și eficientă de a ajunge acolo unde mergi. 

 

2. Apple iPhone – The Experience IS the Product

 

Chiar și pe piața electronică de consum suprasaturată de astăzi, este greu de imaginat un produs mai iconic decât iPhone-ul Apple. De asemenea, este dificil să ne imaginăm un produs cu o concurență la fel de mare ca telefonul Apple, deci ce face iPhone-ul diferit de (literalmente) sutele de dispozitive concurente de pe piață?

 

Apple știe cât de aglomerată și competitivă este piața dispozitivelor inteligente, deci, mai degrabă decât să se concentreze pe o caracteristică specifică - practic niciuna dintre acestea nu este unică pentru iPhone sau iOS - compania optează, în schimb, să se concentreze pe experiența utilizării unui iPhone. 

 

3. Spotify - Soundtrack your life

 

Este o propunere de valoare care transmite elocvent despre ce este produsul Spotify. Vrea să aducă muzică în viața ta indiferent de loc, moment sau perioadă din zi, și face asta prin faptul că este disponibil în permanență în smartphone sau pe desktop. 


 

4. Slack – Be More Productive at Work with Less Effort

 

Slack este o aplicație de mesagerie creată cu scopul de a crește productivitatea la locul de muncă. Este foarte simplu de utilizat, dar suficient de complexă pentru echipele mari care lucrează la proiecte mari, așa cum reiese din includerea foarte inteligentă a exemplului NASA Jet Propulsion Lab pe pagina principală a site-ului Slack, deoarece transmite subtil că, dacă este suficient de bun pentru echipele mari de oameni de știință de la NASA - genul de oameni care pun roboți pe alte planete - atunci este suficient de bun pentru oricine. Simplitatea este, de asemenea, o temă de bază în centrul propunerii de valoare a lui Slack.

 

5. CrazyEgg – Website Behavior Tracking at an Unbeatable Price

 

CrazyEgg este un tool de analiză care permite utilizatorilor să vizualizeze hărți de căldură (heat - maps) despre modul în care oamenii interacționează cu un site web. Utilizatorii pot vedea tot felul de funcții de urmărire comportamentală interesante, care le permit să înțeleagă cu adevărat modul în care oamenii interacționează cu site-ul lor web.

 

Cu toate acestea, CrazyEgg este departe de a fi singurul jucător din această categorie - deci care este propunerea de valoare? Că niciun alt serviciu nu oferă mai multă funcționalitate și o perspectivă mai bună la un preț mai bun, cu la fel de puțină bătaie de cap, ca și CrazyEgg.

 

Posibilitățile de a crea o propunere de valoare convingătoare, o declarație de poziționare, sunt practic nelimitate. Este mai bine să adopți o Unique Value Proposition care să abordeze o cerere de piață pe care o puteți rezolva cu produsele oferite. Dar, atenție este contraproductiv să emiteți o astfel de promisiune dacă nu vă puteți ține cuvântul.



 

Categorie:

,