Ce înseamnă să faci networking în fiecare etapă a carierei tale

14.05.2018

 

Studiile spun că mai mult de 27% din job-uri sunt oferite prin networking și peste 65% din contractele de business sunt încheiate în urma relaționării de business.

 

Networking-ul este un proces şi un instrument de marketing cu efect puternic, care iniţiază şi susţine succesul pentru orice persoană sau organizaţie. Reţeaua ta de contacte se poate activa în două direcţii atunci când mergi la evenimente, spre exemplu: social (social networking) sau de afaceri (profesional / business networking).

 

  • Obiectivul principal al networking-ului social este de a forma şi susţine relaţii cu alte persoane. Scopul dezvoltării acestui tip de relaţii nu este legat de dezvoltarea profesională sau a afacerii tale.

  • De cealaltă parte, în termeni de business networking, obiectivul de bază este acela de a forma relaţii profesionale care pot stimula evoluţia afacerii, precum şi perspectivele în ceea ce priveşte piaţa forţei de muncă.

Pe scurt, networkingul poate însemna pentru cei mai mulți dintre noi construirea unor relații de calitate cu persoane din mai multe domenii de activitate, care ne pot aduce pe termen lung beneficii sociale, profesionale și personale. Crearea unei rețele de contacte te ajută să te informezi asupra tendinţelor şi asupra unor noi modalităţi de a gestiona situaţiile profesionale în care te afli: la nivel de junior, mid-level sau senior.

 

Dacă vrei să evoluezi în carieră este esențial să cunoști persoanele potrivite

 

Practic ar însemna că dacă ești junior, la începutul carierei tale și vrei să evoluezi, este esențial să cunoști persoanele potrivite, nu este suficient să faci totul perfect ci și să-ți prezinți munca perfect.

  • Networking profesional offline

Evenimentele de networking tradiţional, cum ar fi conferinţele, asociaţiile profesionale, întâlnirile cu scop profesional aduc împreună persoane cu scopuri şi interese comune. Există o mare diferenţă între un eveniment de afaceri, unde participanţii sunt spectatori şi o întâlnire de networking, unde toţi participanţii sunt personaje principale. Networking-ul trebuie perceput, aşadar, ca un instrument de business, nu ca pe o pauză de cafea.

În astfel de reuniuni poţi afla care sunt noile tendinţe în industria în care activezi, te poți familiariza cu tehnologii noi, poţi afla despre cursuri interesante, îți poți face relații care să te ajute pe viitor în carieră dar și în dezvoltarea personală. Este important și schimbul de cărți de vizită, dar nu trebuie să te rezumi numai la atât. Dacă participi la astfel de evenimente este bine să fii proactiv, ideal este să creezi relații, nu baze de date. Să fii vizibil și observat este un alt beneficiu de networking. Participând în mod constant la întâlnirile și evenimentele comunității, oamenii vor începe să te cunoască și recunoască. Acest lucru aduce reputatie și branding personal.

Aceste evenimente sunt benefice și pentru cei care sunt în căutarea unui loc de muncă, networking-ul este o modalitate foarte bună de a iniţia contacte cu potenţialii angajatori. Chiar dacă ești angajat și nu dorești să îți schimbi jobul, este bine să fii deschis pentru discuții și interviuri, să vezi ce se mai caută “în piață“.

  • Networking profesional online

Se pare că pentru un tânăr la începutul carierei, cea mai bună metodă de încerca marea cu degetul sunt site-urile online precum Linkedin sau chiar și Facebook sau Twitter. Nu trebuie să te oprești aici, dupa stabilirea unei conexiuni importante poți trece la partea de Follow Up. Selectează câteva persoane pe care vrei să le întâlnești, trimite-le o cerere de contactare pe Linkedin și un email de prezentare. Eventual trimite-le un articol, o carte, o informație care crezi că va fi interesant pentru persoana pe care o contactezi. Apoi dă-le un telefon și în final aranjează o întâlnire față în față. Este bine ca abordarea să se facă într-un mod care respectă atât regulile generale de etichetă cât şi particularităţile fiecărui potenţial angajator / partener.

 

Statisticile arată că networking-ul este cel mai bun mod de a te informa şi de a lua contact cu locuri de muncă care nu au fost încă postate pe site-urile de profil, în ziare şi reviste HR.

 

Networking pentru construirea unui brand personal

Networking-ul profesional este o modalitate foarte bună pentru cei aflați la mid-level de a identifica cele mai bune practici de afaceri sau în industria lui. Fie că discutăm despre networking ca şi contact direct cu profesionişti din domeniu, fie despre online networking, networkingul este acum mai important ca niciodată. Construirea unei reţele vaste de contacte şi întreţinerea acesteia prin diferite mijloace aduce cu sine o mai bună informare, posibilitatea construirii unui brand personal sau de business care să te poate ajuta să devii din ce în ce mai vizibil în aria profesională în care activezi.

 

Dacă îți faci cunoscută experienţa profesională, dacă participi la discuţiile din  grupurile din care faci parte prin postarea de comentarii valide şi, dacă îți faci cunoscută disponibilitatea pentru noi oportunităţi profesionale, aceste contacte pot deveni un catalizator al carierei tale.

 

Cu o participare constantă la sesiuni de networking vei putea obține cel mai important beneficiu pentru tine: recomandările. Venind de la un grup sau o comunitate sunt de obicei calificate și de calitate

 

Construirea de noi relaţii cu potenţiali clienţi cu scopul dezvoltării afacerii tale

Business networking înseamna business prin recomandare. Networking-ul este o modalitate foarte bună de a-ți găsi noi potentiali clienți, de a pune bazele unor noi parteneriate si de a avea acces la informație nouă. Altfel spus, poți să pui umărul la dezvoltarea business-ului pe care îl reprezinți și poți apela la cunoştinţele care fac parte din reţeaua ta pentru a genera noi oportunităţi de afaceri. În primul rând trebuie să îți definești obiectivele și apoi să îți creezi o strategie prin care să le atingi.

 

Unul din cele mai rapide beneficii ale networking-ului de care te poți bucura este că vei avea acces direct la furnizori în care poți avea încredere, pentru că vin cu recomandari și fac parte dintr-o rețea activă de oameni de afaceri. Mai mult, dacă ești în căutarea unor posibili parteneri, aici vei putea afla păreri live de la cei prezenți și vei putea afla concret cu ce te pot ajuta. Relaţiile sunt un catalizator pentru succes, oamenii fac afaceri cu oamenii pe care îi cunosc, îi plac și în care au încredere.