Ce înseamnă să faci inovație în afaceri și de unde începi

21.09.2018

Amazon. Visa. Procter & Gamble. General Electric. Ce îi face să reziste pe piață de atâția ani? Produse excelente? Da. Angajați buni? Sigur. Lideri de succes? Probabil. Dar, dacă veți săpa mai adânc în ceea ce privește managementul acestor companii de succes veți găsi un lucru comun: inovația. Pentru că inovația în gândire și în tehnologiile folosite separă liderii de restul firmelor.  

 

Dacă ar fi să definim efectiv ce înseamnă inovația în afaceri am putea spune că aceasta înseamnă să te abați de la principiile, metodele și practicile tradiționale de management sau de la formele organizatorice obișnuite în ceea ce privește activitatea de conducere și să îndrăznești să încerci lucruri noi. Într-o companie, singura modalitate de a schimba fluxul de lucru este de a reinventa procesele de coordonare.

Inovatie in afaceri - Austral blog

Planificarea strategică, bugetarea de capital, gestionarea proiectelor, angajarea, evaluarea și promovarea angajaților, comunicările interne și gestionarea cunoștințelor reprezintă uneltele care transformă principiile de management în practici cotidiene. Schimbarea practicilor de management în direcția inovării are potențialul de a aduce o contribuție majoră întregii organizații pe termen lung.

 

Management inovator - cum și de unde încep?

 

Mediul economic și social alert în care trăim în prezent determină foarte multe firme să facă schimbări în permanență. Inovația tehnologică, comportamentul consumatorilor, globalizarea piețelor sunt câțiva dintre factorii care fac chiar și modelele de afaceri cu rezultate bune să aibă cicluri de viață scurte. Inovarea devine astfel metoda cea mai bună de a-și păstra avantajul competitiv în fața altor companii.   

 

Ce mai mare problemă întâlnită în managementul inovației este găsirea unei idei cu adevărat noi. Deși în multe domenii se spune că e greu să mai reinventezi roata, există însă șansa de a inova prin adăugarea unor lucruri noi, a unor îmbunătățiri la produsele sau serviciile deja existente. Și astfel apar telefoane mobile mai performante, mașini mai puternice, electrocasnice mai inteligente, retețe noi de biscuiți, arome noi de sucuri etc.

Dacă și tu îți dorești să-ți transformi compania într-un sistem inovator de management, iată de unde ai putea începe:

 

  • Problemele sufocante și consecvente

  • Principii noi

  • Gândire diferită de trecut

 

Problemele care aduc soluții inovatoare

 

Cu cât problema este mai mare, cu atât mai mare este șansa de a inova, spun specialiștii în management. Pentru a mări șansele unei schimbări trebuie să începi cu o problemă care este și sufocantă și consecventă. Gândește-te ce ar trebui schimbat în firmă, fără să-ți fie teamă de rezultate și nu te gândi numai la profit. Pentru că schimbările mari cer sacrificii mari care în timp aduc beneficii importante pe toate planurile.

 

Pune-ți în gând întrebările cele mai arzătoare ale companiei și de acolo vei putea găsi răspunsurile de care ai nevoie: La ce capitol compania stă cel mai rău? Care sunt concluziile dure la care membrii companiei par să nu pice de acord?  Care sunt provocările cu care compania se va confrunta pe viitor raportat la concurență? Ce puncte slabe are compania concurentă?

Inovatie in afaceri Austral blog

 

Principii și valori noi: thinking out of the box

 

O problemă care persistă nu va fi cu siguranță rezolvată mergând pe aceleași cărări bătătorite. Bineînțeles că este greu de știut ce principii sunt cu adevărat noi. Dar, provocarea unui manager este de a descoperi acele metode neconvenționale care deschid noi oportunități de inovare în afaceri.

 

Orientarea către client și dezvoltarea unor parteneriate cu aceștia, implicarea angajaților în planul de dezvoltare și organizare, îmbunătățirea continuă permițând angajaților timp și sprijin în dezvoltare personală, toate aceste principii conduc către definirea sistemului de inovare în organizație.

 

Gândire diferită, mai puțin legată de tradiție pentru inovație în afaceri

 

Pentru a putea îmbrățișa un nou principiu de conducere bazat pe inovare în afaceri, va trebui să slăbești puterea celui vechi, renunțând la vechile credințe. Lasă la o parte chiar și dovezile așa-zis științifice și datele certe și treci peste adevărurile incontestabile din businessurile vechi. Pune pe masă toate părerile angajaților despre conducere, fluxul taskurilor, părerile clienților și identificați-le împreună pe acelea care se repetă.

 

În multe situații, când vine vorba de o schimbare strategică, majoritatea angajaților cred că schimbarea trebuie să înceapă de sus, că este nevoie de o criză pentru a genera o schimbare, că este nevoie de un lider puternic pentru a schimba o companie mare. De asemenea, mai cred că schimbarea înseamnă organizare eficientă, că oamenii se opun cel mai mult schimbării și că orice schimbare aduce câștigători și perdanți.

 

La primă mână, aceste păreri general întâlnite pot părea adevărate, însă un inovator ar trebui să fie capabil să distingă între ceea ce este aparent adevărat și ceea ce este etern adevărat. În general, aceste credințe apar deoarece în majoritatea companiilor, câțiva directori executivi au primul și ultimul cuvânt de spus cu privire la direcția strategică, iar restul trebuie să se supună. Prin urmare, o echipă de management legată de tradiție, care nu dorește să renunțe la certitudinile de ieri, poate să țină pe loc capacitatea întregii organizații de a-și îmbrățișa viitorul.


Aceste principii revelatoare ale creativității umane sunt la fel de importante pentru inovarea în afaceri ca și pentru orice alt gen de inovație. Până să ajungi în momentul în care să strigi EVRIKA este într-adevăr cale de străbătut, dar toate eforturile vor conduce către obținerea scopului propus. Nicio companie nu poate scăpa de faptul că, odată cu fiecare an care trece, prezentul devine un ghid tot mai puțin util pentru viitor. Așadar, gândirea în perspectivă trebuie să existe, nu trebuie să aștepți ca un concurent să se poticnească, ci poți deveni un inovator de succes chiar tu!

Categorie:

,

Taguri:

,