Ce înseamnă multitasking? Te ajută sau dimpotrivă te sabotează?

25.06.2021

Viteza, evoluţia, productivitatea, eficienţa sunt cuvintele care ne definesc modul de lucru din prezent. Încercăm să muncim cât mai mult pentru a produce mai mult. Dar, cum ziua nu are decât 24 de ore, iar oamenii sunt foarte creativi, a apărut o soluție: multitaskingul.

multitasking

În traducere, multitasking înseamnă să faci cât mai multe lucruri și să rezolvi cât mai multe probleme într-un timp scurt. Toți am vrea să putem face multitasking atât în viața profesională, cât și personală, însă nu toți posedăm abilități de concentrare și memorie atât de ridicate. Ce înseamnă multitaskingul, care sunt avantajele dar și care sunt repercursiunile care apar când lucrezi la mai multe sarcini în același timp vei afla din rândurile ce urmează. 

 

Ce înseamnă multitasking?

 

Multitasking-ul desemnează capacitatea de a lucra la diferite sarcini în același timp sau de a trece de la o sarcină la alta fără aproape niciun moment de pauză. Multitaskingul reprezintă un concept preluat din lumea IT și presupune executarea mai multor activități în același timp (“task” însemnând sarcină). Termenul a fost folosit pentru prima oară în anul 1965, într-un raport al celor de la IBM, care făcea referire la capacitățile celui mai recent computer lansat pe piață. Practic era vorba despre capacitatea unui sistem de a rula mai multe programe în mod concomitent. Astăzi, această abilitate de a jongla cu multiple sarcini deodată este văzută de unii ca o mare abilitate, însă tot mai multe cercetări dovedesc contrariul.

 

Se pare că multitasking-ul a fost observat și în rândul adolescenților care reușeau să facă mai multe lucruri concomitent cu ajutorul tehnologiei, de exemplu să-și scrie temele, să asculte muzică, să socializeze și să joace jocuri pe consolă etc. „Generația multitasking” au fost definiți tinerii născuți în anii ’90, care par a avea capacitatea de a desfășura mai multe activități în același timp. Însă, viața modernă se mișcă într-un ritm rapid și majoritatea oamenilor fac mai multe sarcini în același timp. Este foarte puțin probabil să vedeți pe cineva care face o singură sarcină pe rând în ziua de azi.

 

Multitasking-ul poate aduce avantaje sau dezavantaje în funcție de diferiți factori. Dar, este multitasking-ul atât de eficient și esențial pe cât credem noi ca societate? 

 

Avantajele multitasking

 

  • Eficiență crescută

 

Multitasking-ul te ajută să atingi obiective diferite în mai puțin timp. Un profesionist poate termina mai multe sarcini în același timp, în timp ce altul realizează o singură sarcină. Există într-adevăr multe sarcini de rutină pe care fiecare individ trebuie să le facă aproape în fiecare zi. Aceste sarcini de rutină necesită multitasking, mai ales atunci când persoana este obișnuită cu acele sarcini și le face de foarte multă vreme. De exemplu, preluarea câtorva apeluri telefonice obișnuite în prima oră de lucru și verificarea tuturor noilor e-mailuri se poate face simultan.

avantaje multitasking

  • Productivitate crescută

 

Nu orice sarcină pe care o face un profesionist generează de fapt venituri. Multe sarcini sunt facilitatoare sau sunt activități care susțin munca altor angajați. Acele sarcini simple și banale, care nu implică riscuri, pot fi făcute în pararel cu alte taskuri pentru o productivitate crescută.

 

  • Rezistență sporită

 

Multitasking-ul este solicitant. O persoană trebuie să fie cu adevărat concentrată pe diferitele sarcini pe care le are pentru a le realiza corect. Acest lucru înseamnă consolidarea concentrării mentale. Un astfel de nivel de focalizare și capacitatea de a schimba crește, în timp, rezistența. Având în vedere lumea în care trăim și lucrăm, există un avantaj pentru cei care reușesc să se concentreze la mai multe lucruri în același timp.

 

  • Flexibilitate și adaptabilitate

 

Abilitatea de a trece de la o sarcină la alta rapid și de a lucra simultan la diferite lucruri îmbunătățește adaptabilitatea minții umane. Se îmbunătățește focusul și concentrarea, cât și adaptabilitatea și rezistența la schimbare.

 

  • Evitarea monotoniei

 

Este foarte ușor să apară plictiseala când efectuezi aceeași sarcină pe o perioadă lungă de timp. Multitasking-ul te ajută să eviți exact asta. Prin multitasking, poți include o varietate de activități diferite în viața ta de zi cu zi, în loc să fie nevoie să faci acest lucru la intervale rare.

 

Dezavantajele multitasking

 

  • Productivitate scăzută

 

Multitaskinul poate crește productivitatea însă doar în anumite condiții: făcut pe o perioadă scurtă de timp și cu sarcini ușoare, cu care ești deja bine familiarizat. Altfel, efectul este exact contrar. Un studiu realizat de Harvard Bussiness Review afirma că realizarea mai multor sarcini în același timp duce la scăderea productivității cu 40% și la creșterea stresului. 

De asemenea, probabilitatea ca persoana să greșească este cu 5-% mai mare când face trecerea de la o sarcină la alta, având nevoie de 50% mai mult timp pentru a o îndeplini. Astfel, studii peste studii au arătat că oamenii nu realizează cu adevărat procesul de multitasking, ci mai mult ,,sar” de la o sarcină la alta, fiind din ce în ce mai puțin productivi.

dezavantaje multitasking

  • Distragerea atenției

 

Multitasking-ul distrage atenția, iar această distragere a atenției poate deveni cronică. Este posibil ca persoana să nu se poată concentra asupra unui singur lucru atunci când este cazul pentru o sarcină mai minuțioasă. Sarcinile simple pot fi făcute în paralel, dar când este vorba de un task mai complicat, aceste trebuie îndeplinit individual. 

 

  • Uitarea

 

Ce se întâmplă de fapt? După un timp, multitasking-ul îți influențează memoria pe termen scurt. Un studiu de la Universitatea California din San Francisco a descoperit că multiplele “ciorne” din creierul tău sunt de fapt una dintre motivele pentru care uiți detalii. Ai atâtea mici bucățele de informație dezorganizate în minte, încât creierul tău obosește și le trimite direct în recycle bin.

 

  • Apariția greșelilor

 

Multitasking-ul forțează creierul să se cupleze și să se decupleze foarte rapid, în momentul în care trece imediat de la o activitate la alta. Un studiu publicat în revista de neuroștiință Brain Research a demonstrat că persoanele care petrec două ore angrenate în provocarea multitasking-ului, tind să facă mai multe erori și au timpi de reacție mai reduși, ceea ce s-a considerat a fi rezultatul extenuării mentale.

 

Tot mai mulți specialiști în neuroștiință afirmă că multitasking-ul e un mit. Experții în acest domeniul al studiului creierului au descoperit că multitasking-ul este responsabil cu creșterea nivelului de cortizol, hormonul stresului, precum și al adrenalinei, numită și hormonul „luptă sau fugi”, ambele fiind responsabile cu solicitarea excesivă a creierului.

 

Categorie:

,

Taguri:

,