Ce înseamnă managementul riscului și de ce avem nevoie de el

06.12.2020

Pandemia cu coronavirus ne-a demonstrat că, indiferent că vorbim de o companie mare sau de una mică, angajatorii trebuie să aibă un plan de risc bine pus la punct pentru a trece de eventuale crize. Aceste strategii de identificare a unor potențiale riscuri înseamnă conștientizarea că există incertitudini legate de anumite evenimente și identificarea pașilor care pot fi luați pentru a proteja organizația. Modul în care se realizează managementul riscului și nivelul de detaliu în care se analizează eventualele situații ce pot fi luate în considerare pot varia de la o organizație la alta. 

 

Ce înseamnă managementul riscului și de ce avem nevoie de un plan de risc

Managementul riscului nu a stat întotdeauna în fața altor priorități în mediul de business, companiile acordând puțină atenție planificării unor strategii pentru a face acestor potențiale crize. Dar, în acest prezent, este mai real ca oricând că modul în care companiile reușesc să mobilizeze eficient resursele pentru a lua deciziile de risc în îndeplinirea obiectivelor lor este singurul avantaj competitiv.

 

Ce înseamnă managementul riscului

 

Managementul riscului presupune ca riscurile să fie identificate și definite în raport cu obiectivele companiei și cum pot fi acestea urmate în condiții dificile. Din această cauză, existența unui sistem de obiective clar definite constituie premisa esențială pentru identificarea și definirea riscurilor. Înțelegerea riscului înseamnă presupunerea faptului că obiectivele stabilite să nu fie realizate.

Din păcate, doar în companiile mari există un departament de risc management care veghează ca afacerea să fie sigură şi lucrurile să meargă bine. Însă, atunci când vorbim de un antreprenor la început de drum, ești nevoit să te ocupi tu de acest aspect şi să transpui toate mişcările pe care le faci în toate scenariile posibile, pentru a evidenţia eventualele riscuri.

Managementul riscului în afaceri se poate manifesta în două moduri:

  • riscul este prezent în orice activitate și influențează deciziile companiei;
  • atitudinea față de risc este diferită și depinde de mărimea impactului și probabilitatea de apariție.

 

După ce s-a făcut identificarea şi s-au cuantificat eventualele pagube, se trece la un plan de răspuns la risc și la găsirea unei metode de diminuare a riscului. Una dintre cele mai folosite metode de identificare a riscului în afaceri este cea cunoscută drept checklist sau lista de control. Prin această metodă se stabilesc în prealabil anumite standarde pe care un proces ar trebui să le atingă, iar în timp ce acesta se desfăşoară, se verifică în ce măsură realitatea corespunde cu standardele stabilite.

 

Ce înseamnă managementul riscului și de ce avem nevoie de el

 

De asemenea, există două modalități posibile de evaluare a riscului:

  • prin metode calitative, când se va determina “utilitatea” rezultatelor activității așteptate și influența pierderilor posibile asupra firmei;
  • prin metode cantitative, când se va evalua impactul prognozat și probabilitatea producerii acestuia.

 

Strategii de managementul riscului: cum poți proteja afacerea

 

Exemplul cel mai elocvent de criză este fără îndoială pandemia Covid-19 prin care întreaga lume trece în prezent. Realizarea unui plan solid de gestionare a riscurilor este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le puteți face pentru business. Companiile eșuează din diverse motive, uneori pur și simplu din ghinion, „în alte cazuri din cauza economiei sau din alte circumstanțe neprevăzute, așa cum se întâmplă în prezent. Gestionarea riscurilor este despre a fi pregătit pentru cât mai multe dintre aceste evenimente nefericite, astfel încât să puteți elimina problemele.

 

1. Face-ți un plan de risc

 

Fiecare afacere ar trebui să aibă un plan solid de gestionare a riscurilor. Formatul poate varia foarte mult, în funcție de nevoile companiei. Un plan de gestionare a riscurilor pentru o afacere mare și complexă ar putea avea sute de pagini, în timp ce o afacere mică ar putea avea doar o mică foaie de calcul care se concentrează pe principalele elemente. 

În primul rând, orice companie ar trebuie să se concentreze pe riscurile pe care le-ați identificat și pe ceea ce faceți în prezent pentru a controla acest risc și cât de eficient este acesta. Următorul pas este să luăm în considerare eficacitatea acțiunilor respective. Cât de bine funcționează lucrurile acum? Dacă clientul X plătește întotdeauna la timp, de exemplu, atunci calculele sunt eficiente. Dar dacă X a întârziat cu plățile sale de două sau trei ori deja în acest an, calculele sunt inadecvate. Managementul riscului înseamnă exact să găsești soluții pentru aceste situații nedorite.

 

Ce înseamnă managementul riscului și de ce avem nevoie de el

 

 

2. Stabiliți cum gestionați fiecare risc

 

Situațiile de criză sunt foarte diverse și nu se referă doar la profitul companiei, uneori demisiile în masă sau incapacitatea de a găsi forță de muncă în momente cheie poate însemna un risc foarte mare. Tocmai de aceea, un plan bun înseamnă identificarea riscurilor principale din afacerea noastră. Următorul pas este să decidem ce să facem pentru fiecare risc, astfel încât să le putem gestiona cel mai bine. Uneori poate fi necesar să evitați un risc și alteori veți dori să îl reduceți, să îl transferați sau pur și simplu să îl acceptați. 

 

​3. Actualizați permanent planul de risc

 

Un plan de risc nu înseamnă o strategie făcută pe termen lung, de care ulterior să uitați. Punerea în aplicare a măsurilor la un moment dat nu este suficientă; de asemenea, trebuie să verificați dacă funcționează și să vă monitorizați în mod regulat afacerea pentru a identifica și a face față noilor riscuri.

Punctul de plecare este planul pe care l-ați pus la punct. Acum ar trebui să aveți o listă cu toate riscurile din afacere, o evaluare a probabilității și impactului acestora, o evaluare a controalelor actuale și un plan de acțiune pentru gestionarea acestora.

 

Dacă niciuna dintre aceste opțiuni nu funcționează, atunci puteți căuta alte alternative. Într-o perioadă de criză, este important să vă axați atenția spre activitatea principală a companiei, indiferent dacă vânzările au crescut sau au scăzut. O analiză a posibilelor riscuri trebuie să fie un document viu, care să reflecte modificările pe măsură ce acestea se petrec. El trebuie să fie axat pe soluții, iar acțiunile de atenuare a riscurilor să fie coerente și inteligibile. 

 

 

Categorie:

,