Ce înseamnă feedback constructiv și cum îl poți transmite echipei tale

21.06.2020

Feedback-ul este liantul pentru a construi relații puternice și de durată, spun specialiștii. Dar, ca orice sfat, în teorie știm că este ușor de spus, greu însă de pus în aplicare. Mulţi dintre noi credem că sfaturile reprezintă a da feedback. Este greșit.

 

Ce înseamnă feedback constructiv și cum îl poți transmite echipei tale

 

Puterea feedback-ului vine din faptul că el poate redresa, menţine o stare bună sau schimba un comportament. Feedback-ul trebuie să fie răspuns la un comportament nu la persoana care are comportamentul respectiv, trebuie să fie raportat la obiectul discuţiei, nu la interlocutor. 

 

De ce este important feedback-ul

 

Există foarte multe studii care arată că există o legatură directă între gradul de satisfacție al unui angajat și cel al organizației în care acesta lucrează. Feedback-ul constructiv are ca scop creșterea performanței organizaționale prin folosirea și dezvoltarea sănătoasă a resurselor, adică a angajaților. De asemenea, feedback constructiv înseamnă să ai în vedere permanent ca angajații să se simtă valorizați și motivați, să aibă sentimentul că aparțin organizației, că sunt capabili și pot să se auto-depășească, să fie conștienți că au un loc al lor în organizație și că munca lor este apreciată, și nu în ultimul rând să se simtă încurajați în ceea ce fac.

 

De asemenea, trebuie să reținem că dacă dorim îmbunătățiri remarcabile trebuie să acordăm feedback constructiv, acesta având următoarele caracteristici:

  • Nu emite judecăţi de valoare;
  • Este specific;
  • Este bine intenţionat;
  • Este aplicabil;
  • Este realist;
  • Aduce îmbunătățiri.

 

Cu acest articol vrem să-ți oferim exemple de feedback constructiv pe care îl poți transmite membrilor echipei tale:

 

1. Dacă observi că un angajat este demotivat

 

Există angajați recunoscuți pentru performanțele lor, care au avut rezultate excelente dar care, deodată, nu mai sunt capabili să își ducă la bun sfârșit activitățile zilnice, au întârzieri în reacțiile lor, sunt din ce în ce mai stresați, manifestă reticență și neînțelegere pentru orice efort suplimentar, pe care în trecut și-l asumau cu încredere. Dacă un angajat este demotivat, este clar că există un anumit element care îl deranjează, dar pe care poate nu reușește să-l exprime. Dacă este un angajat serios și un bun profesionist, află care este motivul demotivării lui, exprimând exact ce ai observat în legătură cu atitudinea lui. 

 

Am observat în ultimele luni că nu mai ești la fel de entuziast cum erai de obicei și, voiam să știu dacă te pot ajuta cu ceva.

 

2. Dacă un angajat nu comunică bine cu colegii

 

Comunicarea deficitară este de multe ori motivul celor mai frecvente conflicte la locul de muncă. Așa că, dacă te afli în poziția de conducere a echipei, îți revine și sarcina de a gestiona conflictele dintre angajați. În situația în care există o persoană care intră mereu în conflicte sau este considerată sursa neînțelegerilor, atunci trebuie să ai o discuție în particular pentru a afla care este motivul pentru care nu comunică bine cu ceilalți membri din echipă. 

 

Motivul pentru care te-am chemat la această întâlnire este pentru a-ți spune că am primit câteva plângeri din partea celorlalți membrii ai echipei în legătură cu comportamentul tău. Aș vrea să discutăm deschis despre această situație pentru că vreau să te pot ajuta cumva în acest context. Aș vrea să găsim împreună o soluție pentru a evita această situație pe viitor.

 

Ce înseamnă feedback constructiv și cum îl poți transmite echipei tale

3. Dacă performanța unui angajat a scăzut

 

Angajații productivi reprezintă nucleul unei afaceri, iar întârzierile, așteptările nerealiste și lipsa de implicare sunt factori ce pot împiedica productivitatea și creșterea într-o companie. Dacă observi la unul dintre membrii echipei tale că nu mai este la fel de productiv, încearcă să afli care sunt motivele din spatele acestei situații, oferindu-i feedback constructiv. Nu te pripi să tragi concluzii pripite și încearcă să înțelegi motivul scăderii de performanță. 

 

În ultimele două luni, am observat schimbări în obiceiurile tale de lucru și în rezultatele obținute. Știu cât de mult ții la rezultatele tale, de aceea mi-am dorit să verific dacă există probleme pe care le întâmpini în ultima perioadă și pe care te pot ajuta să le rezolvi.

 

4. Dacă o persoană nu livrează la timp proiectele

 

 Un astfel de angajat are nevoie de un plan de reconstrucție și dezvoltare personală și, în niciun caz nu trebuie concediat, mai ales dacă vorbim de un angajat valoros. 

 

Mi-aș dori ca la următorul proiect să îți calculezi mai bine timpul, să cauți mai multe resurse pentru a-ți termina la timp responsabilitățile. Eventual, ai putea să îți planifici munca în avans, pentru a ne asigura că totul merge cum trebuie și nu lăsăm totul pe ultima sută de metri.

 

5. Dacă un angajat greșește constant

 

Atitudinea unui manager în fața greșelilor unui angajat contează indiferent că ești la început de carieră sau că ești o persoană cu experiență. Pentru că a fi lider presupune, înainte de toate, a fi om în fața oamenilor tăi, iar oamenii fac greșeli. Nu vei părea slab în ochii lor, din contră, așa le devii mentor, așa le arăți că orice greșeală poate fi o lecție și că merită să aibă încredere în tine. Când oferi feedback, concentrează-te mai mult pe ceea ce poți îmbunătăți, nu pe greșeală:

 

Dacă ai nevoie să stabilim o întâlnire pentru a-ți explica încă o dată cum se procedează în acest program, nu este nicio problemă, mi-ar face plăcere să îți arăt pentru a ne asigura că nu vei mai fi în situația de a greși.

 

Una dintre cele mai mari provocări ale managerilor din orice domeniu este să reconstruiască performanța unui angajat care, din diferite motive, nu mai înregistrează rezultate bune, comunică nepotrivit și face greșeli repetate, pentru că acest tip de comportament generează costuri companiei. Însă, soluția nu este concedierea angajatului, pentru că de multe ori o astfel de schimbare vine cu costuri și mai mari, ci transmiterea feedback-ului constructiv periodic și încercarea găsirii unei soluții convenabilă pentru toate păriține implicate la problema apărută.