Ce înseamnă branding și de ce este esențial pentru compania ta

07.08.2020

People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.” Dan Wieden

 

Există o mulțime de definiții și sensuri ale termenului „brand”. Cel mai des, atunci când oamenii vorbesc despre un „brand”, ei se referă la marca fizică (sau sigla) imprimată pentru a identifica afacerea care a fabricat un anumit produs. Dar un brand este mai mult decât un logo. Este și o experiență emoțională, consolidată sau slăbită prin fiecare interacțiune cu acel business. Practic, definiția cea mai simplă ar fi: brandul este ceea ce oamenii gândesc, simt și spun despre business-ul tău.

Ce înseamnă branding și de ce este esențial pentru compania ta

Strategia de brand pare foarte complicată, dar nu ar trebui să fie. O strategie de brand este un plan pentru dezvoltarea sistematică a mărcii în strânsă legătură cu strategia de afaceri. O strategie de brand vă ajută să înțelegeți cine sunteți, să acționați și să comunicați în modul în care vreți să fiți înțeleși de clienți.

 

Ce înseamnă branding de companie?

 

Branding-ul este o practică de marketing în care o companie creează un nume de marcă, simbol sau design care este ușor de identificat ca aparținând companiei. Acest lucru ajută la identificarea unui produs și la deosebirea acestuia de alte produse și servicii de același fel. Există multe domenii care sunt utilizate pentru a dezvolta un brand, de la publicitate, customer services, marketing, grafică etc. Toate aceste domenii colaborează pentru a crea un profil profesional unic și care să atragă atenția.

 

De ce este importantă strategia de branding?

 

Când nu știi cine ești, de ce exiști, în ce crezi sau ce încerci să obții, afacerea ta suferă. De la problemele de comunicare cu clienții până la păstrarea angajaților, lipsa strategiei de brand provoacă probleme la toate nivelurile unei organizații.

 

O strategie de brand completă este împărțită în trei părți distincte. Aceasta ar trebui să pornească de la nucleul mărcii tale (valorile companiei, crezul pentru care ai conceput business-ul), la conceperea  mesajelor (cum vorbești despre cine ești), către identitatea ta vizuală (expresia vizuală a brandului). 

Ce înseamnă branding și de ce este esențial pentru compania ta

Atunci când te bazezi pe o strategie de branding coerentă:

 

  • Înțelegi cine ești cu adevărat și îți poți folosi convingerile și valorile pentru a-ți ghida deciziile în modurile cele mai bune mai bune pentru oameni, pentru afacere și pentru viitor.
  • Comunici mesajul brandului într-un mod clar și eficient.
  • Atragi clienții potriviți pentru a-ți construi un brand puternic și de durată.
  • Îți poziționezi brandul într-un mod care te ajută să faci față concurenței în prezent dar și în viitor.

 

Când nu ai o strategie de branding:

 

  • Nu înțelegi scopul, viziunea, misiunea sau valorile companiei, deci iei decizii de marketing și de afaceri care nu reflectă ceea ce îți dorești.
  • Nu ai un plan de marketing documentat, dar speri că orice vei face va funcționa.
  • Echipa ta este confuză, ceea ce face dificil pentru angajați să se simtă implicați și interesați.
  • Este dificil să atragi oameni care îți împărtășesc valorile (clienți, angajați, parteneri de afaceri etc).

Pe scurt, fără o strategie de branding, pierzi foarte mult.

 

Cum să-ți construiești o strategie de brand puternică

 

Cu o strategie de branding completă vei putea să-ți împărtășești povestea în mod eficient și să ajungi la inimile clienților care îți vor fi aproape pentru multă vreme de acum înainte. Acordă atenție acestor metode de construire a strategiei de branding și cu siguranță vei găsi elementele care te definesc și te fac remarcat:

 

1. Găsește valorile business-ului - brand heart

 

Fiecare brand deține un set de valori de bază care influențează tot ceea ce fac. Aceste credințe sau valori vor constitui nucleul business-ului. Să știi care sunt aceste principii și de ce contează este imperativ, deoarece sunt o forță puternică, care ți poate sprijini activ sau dimpotrivă sabota afacerea. Când credințele business-ului sunt aliniate, vei putea reuni oamenii, vei construi o cultură a organizației și vei putea crea viitorul afacerii pe care o dorești. Când nu ai aceste convingeri, angajații vor pleca mult mai ușor, cât și clienții, ceea ce înseamnă că îți poate afecta obiectivele pe termen lung.

 

2. Conturează-ți mesajul potrivit

 

În continuare, trebuie să descoperi cum să exprimi cât mai coerent cine sunteți, mesajul brandului. Unele mărci sunt tentate să sară direct la proiectarea identității lor vizuale (logo-ul, culorile etc.), dar există totuși câțiva pași cruciali pentru a fi finalizați înainte de aceasta. Lucruri precum logo-ul, culorile și designul sunt esențiale pentru brand., dar acestea sunt în cele din urmă o exprimare vizuală a mesajelor brandului. Dacă nu știi ce încerci să comunici, este dificil să creezi o identitate vizuală care să o întruchipeze.

 

3. Creează identitatea vizuală 

 

Identitatea vizuală este ambsadorul tăcut al unui brand. O identitate vizuală puternică este destinată, în primul rând, scopului. Așadar, nu te gândi la un logo pentru ziua de azi, ci gândește-te la viitorul brandului tău. Astfel, o identitate vizuală bună ar trebui să fie:

 

  • Flexibilă: ar trebui să poată crește odată cu brandul, indiferent dacă ramificați afacerea sau concepeți produse noi, servicii sau chiar noi industrii.
  • Completă: ar trebui să ofere designerilor grafici și creatorilor de conținut instrumentele de care au nevoie pentru a-și face treaba în mod corespunzător.
  • Intuitivă: ar trebui să fie un concept intuitiv și bine construită astfel încât fiecare element să-l completeze pe celălalt.

 

Strategia de branding a afacerii tale ar trebui să definească exact ceea ce faceți, să reprezinte  o promisiune pe care o faceți către clienți. Chiar dacă include logo-ul, paleta de culori și sloganul, acestea sunt doar elemente creative care te ajută să transmiți mesajul brandului. Însă, nu uita că brandul trăiește în fiecare interacțiune de zi cu zi pe care o ai cu piața în care activezi.