Ce este angajabilitatea și care sunt abilitățile de angajare care fac diferența

06.09.2020

Angajabilitatea sau employability cum este cunoscut termenul în limba engleză este un concept cu mai multe semnificații, cel mai des fiind perceput ca un set de realizări - abilități și atribute personale - care ajută absolvenții să aibă mai multe șanse în a obține locuri de muncă și să aibă succes în joburile alese, ceea ce aduce atât beneficii personale, cât și companiilor. 

Ce este angajabilitatea și care sunt abilitățile de angajare care fac diferența

Însă, vorbind de generații diferite, automat că nu putem să nu luăm în calcul și percepțiile diferite asupra forței de muncă. Percepții diferite, procese diferite. De aici apar și viziunile diferite cu privire la angajabilitatea în rândul celor trei generații. Astfel, fiecare generație în parte pornește cu un set de calități, care în percepția lui îl fac să fie angajabili.

 

Prin urmare, angajabilitatea nu este doar despre obținerea unui loc de muncă, ci dobândirea unui set mai larg de competențe și atribute care vor permite unui angajat să aibă succes pe tot parcursul vieții lor profesionale. 

 

Ce sunt abilitățile de angajare?

 

Abilitățile de angajare sunt competențe de bază necesare în aproape fiecare loc de muncă. Sunt abilitățile generale care fac pe cineva să se potrivească în orice organizație, dincolo de competențele profesionale specifice jobului. Managerii de angajare caută întotdeauna angajați cu aceste competențe, deoarece știu că sunt oameni adaptabili, care pot învăța ușor.

 

Abilitățile de angajare includ skiluri care îți permit să lucrezi bine cu ceilalți, să folosești cunoștințele pentru a rezolva probleme și să te încadrezi în orice mediu de lucru. Acestea includ, de asemenea, abilitățile profesionale care îți permit să ai succes la locul de muncă, considerate abilități transferabile, deoarece le poți aplica la orice loc de muncă, indiferent de domeniu.

 

  • Comunicare

 

Toți angajatorii caută candidați cu abilități de comunicare. Acestea se referă la capacitatea cuiva de a transmite altora informații în mod coerent. Angajatorii își doresc angajați cu abilități puternice de comunicare scrisă, verbală și nonverbală. O parte din a fi un bun comunicator include implicit și a fi un bun ascultător; astfel, angajații trebuie să poată înțelege întrebările și preocupările clienților lor și să asculte recomandările managerului sau ale colegilor cu care lucrează.

 

  • Munca în echipă

 

Munca în echipă este importantă în aproape orice mediu de lucru. Dacă un angajat lucrează la mai multe proiecte de grup, trebuie să fie capabil să se înțeleagă bine cu ceilalți și să-și asume partea din volumul de muncă. Chiar dacă un angajat nu participă la multe proiecte de echipă, trebuie totuși să poată lucra bine cu colegii și managerii.

 

Ce este angajabilitatea și care sunt abilitățile de angajare care fac diferența

 

  • Gândire critică

 

Gândirea critică se referă la capacitatea de a înțelege, analiza și interpreta informațiile și de a trage concluzii. În orice loc de muncă, un angajat va trebui să evalueze situațiile și să rezolve problemele ivite. Angajații trebuie să gândească logic și să judece rațional, așadar este necesar să dea dovadă de gândire analitică, creativitate, raționament inductiv și gândire deductivă. 

 

  • Etică

 

Etica este un domeniu vast care se referă la principiile de viață și valorile unui angajat. Companiile doresc angajați care înțeleg și respectă regulile companiei, sunt onești și de încredere, și acționează profesional și responsabil. 

 

Iată și alte abilități pe care angajatorii le caută în candidații pe care îi angajează:

 

  • Flexibilitate
  • Motivație
  • Organizare
  • Abilități administrative
  • Reguli de etichetă în conversațiile telefonice
  • Serviciu clienți
  • Relații cu clienții
  • Eficienţă
  • Multitasking
  • Managementul timpului
  • Abilități de negociere
  • Abilități de vânzări
  • Stabilirea obiectivelor
  • Prioritizare
  • Administrarea informației
  • Inițiativă
  • Proactivitate
  • Concentrare
  • Entuziasm


 

Cum influențează angajabilitatea generațiile de pe piața muncii

 

Fără a categorisi candidații strict doar prin prisma vârstei lor, este important ca recrutorii să înțeleagă identitățile și diferențele dintre generații, cu abilitățile și skilurile profesionale specifice. Prin înțelegerea caracteristicilor fiecărei generații, se poate crea o ofertă de recrutare care să se alinieze valorilor și așteptărilor candidaților. Baby boomers, generația X, milenialii și generația Z au abilități diferite care corespund într-o mai mare sau mai mică măsură unui anumit domeniu. De exemplu, în anumite meserii, tinerii din Generația Z care intră abia acum pe piața muncii au abilități puternice și foarte apreciate, în special în domeniul digital și al comunicațiilor, electronică și managementul datelor.

 

Ce este angajabilitatea și care sunt abilitățile de angajare care fac diferența

Angajații din generația Millennials -Y, fac parte cei cu vârste de până la 29 de ani. Cei din generatia X sunt cei care au vârste cuprinse între 35 si aproape 50 de ani, iar Baby Boomers  sunt angajații cu vârste între 51- 69 de ani. Specialiștii în recrutare au observat că membrii din generațiile X și Y au percepții mai ridicate cu privire la angajare, față de Baby Boomers. În comparație cu Baby Boomers, indivizii din generațiile X și Y sunt privite ca persoane care au nevoie de mai mult feedback, petrec mai puțin timp într-o poziție/post și resimt un angajament mai scăzut față de o organizație. Acești factori sunt în strânsă legătură cu percepțiile angajabilității. 

 

De asemenea, conform studiilor se pare că angajații din Generația Y, cei care acum își finalizează studiile și intră pe piața muncii, se adaptează mai ușor decât indivizii din Generația X și Baby Boomers. Mai mult decât atât, se spune că Generația Y pune un accent mult mai mare pe aspectele ce țin de valorile ființei umane care trebuie să corespundă în raport cu cariera. Toate cele patru generații sunt interesate de un job provocator, de un management de susținere și de un mediu de lucru pozitiv. 

 

Viaţa profesională este plină de urcuşuri şi coborâşuri la care fiecare angajat trebuie să adapteze indiferent de vârstă. Nu există o reţetă magică sau vreun truc pentru a fenta acest lucru. Colegii de muncă pot fi un ajutor extraordinar în a face față schimbărilor sau în a te integra într-un mediu nou, de aceea codependenţă între generaţii este un lucru bun care trebuie încurajat.

 

Pe piața de locuri de muncă competitivă de astăzi, este important să ieși în evidență. Abilitățile de angajare pot face diferența. Prin urmare, mulți angajatori vor lua decizia finală de angajare pe baza acelor competențe pe care candidații le pot aduce la locul de muncă. Demonstrând abilități de angajare esențiale în orice companie ar putea fi exact acel lucru distinctiv care determină un angajator să te aleagă pe tine!



 

Categorie:

,