Business storytelling - ce înseamnă să spui povești bune în afaceri

31.05.2019

Să ridice mâna cei care ar prefera să vadă mai degrabă un episod din Games of Thrones în loc să asculte discursul șefului lor? Suntem convinși că majoritatea ați ridicat mâna nu pentru că ați avea ceva cu CEO-ul companiei unde lucrați, ci pentru că trebuie să recunoaștem: tuturor ne plac poveștile. Iar povestea filmului este una foarte bună.

La serviciu, mesajele sunt de obicei o colecție de fapte și cifre, cu o structură logică. Când auzi astfel de date, creierul tău activează zona rațională din creier. În schimb, când auzi sau citești o poveste emoționantă, creierul va reacționa într-un alt mod și va activa până la șapte domenii simultan, inclusiv zona care procesează imaginile, despre care se știe că funcționează de 60.000 de ori mai repede decât limbajul. Alte zone activate sunt cele care declanșează emoții legate de simțuri: atingerea, auzul, gustul sau mirosul. Acest lucru face diferența dintre o poveste de succes și un discurs corporativ, dintre o idee care prinde avânt și una care nu se desprinde niciodată de la sol.  

 

 

„Produsul meu e cel mai bun!”, când e cazul să eviți stereotipurile

 

Să spui povești înseamnă să pornești de la ceea ce cunoști cel mai bine, iar în domeniul business asta înseamnă: produsul tău. Dar, deopotrivă a spune povești bune înseamnă să fii atent la ceilalți și să creezi scopuri comune cu ei. Business storytelling este mai mult decât o abilitate literară, așa cum poate cred cei mai mulți specialiști în marketingul de brand, este o funcție socială de împărtășire, de înțelegere, de raliere. Fiecare poveste grozavă este mai presus decât subiectul ei și cuvintele alese cu măiestrie. Este un univers al stării de sine sau, așa cum a scris Tolstoi, un vehicul care livrează toate tipurile de emoții, de la tristețe la extaz. O poveste captivantă seamănă cu un montagne russe emoțional care te trece prin cele mai diverse stări.

 

Din păcate, riscul în business storytelling este să te ia valul și să ajungi să vorbești doar despre cât de bun este produsul tău. Așa că prima regulă de bun simț ar fi mai puțin conținut de brand și mai mult conținut de calitate, care să vorbească despre beneficiile pe care potențialul tău client le obține.

Iată 3 dintre cele mai importante tehnici de storytelling în business, după părerea noastră, sau cum să spui povești despre produsul tău care să conteze:

 

1. Vorbește pe limba clienților tăi

 

Oricine își dorește ca mesajul lui să rezoneze cu cititorii, să îi mențină interesați. Tocmai de aceea, este important să vorbești pe limba lor și să pui nevoile lor în discuție. Pentru că atunci când un potențial client nu înțelege imediat mesajul care îi este comunicat, mai ales în mediul online, el va renunța pur și simplu, fără să mai investească timp în ceea ce ai tu de oferit și implicit va căuta alternative în altă parte. Cum poți vorbi pe limba clienților tăi? Îți spunem în punctul de discuție următor.

 

 

2. Cunoaște-ți clienții

 

Dacă ai deja o bază de clienți, pur și simplu profită de acest lucru și stai de vorbă cu ei. Renunță la sondajele impersonale prin care le afli părerea, de altfel o părere deloc concludentă, ci pur și simplu dă-le un telefon sau un email personal în care le spui exact că te interesează punctul lor de vedere în legătură cu un subiect anume. Fă-o într-un mod foarte prietenesc și mai puțin oficial. De asemenea, pentru a înțelege cum vorbesc cei la care vrei să ajungi trebuie pur și simplu să observi cum discută în diverse locuri: forumuri și grupuri de social media (Facebook, Instagram, Linkedin). Discuțiile și comentariile purtate în acele locuri sunt mine de aur pentru a înțelege exact modul de exprimare al publicului tău. O altă sursă de inspirație sunt evenimentele unde au loc dialoguri cu publicul, astfel în aceste întâlniri vei afla ce subiecte îi interesează pe clienții tăi, ce dezbateri se nasc din acest discuții și vei aduna astfel mult mai multe insighturi decât din sondajele clasice.

 

3. Construiește-ți mesajul din propriile lor cuvinte

 

Uită-te cu atenție la cuvintele cel mai des folosite, la comparații, la metafore, la exemplele, poveștile și experiențele pe care oamenii le împărtășesc. Așa le vei înțelege cel mai bine limbajul și așa îți vei construi povestea pe care ei o așteaptă, care îi va captiva, care pare scrisă de ei. Să înșiri grațios cuvintele într-un text nu e foarte complicat pentru un om școlit, în schimb să înțelegi care este povestea potrivită care va stârni emoție în sufletele oamenilor, acesta este secretul. Oamenii vor răspunsuri comunicate clar, pe limba lor. Asta oferă credibilitate și duce, într-un final la conversia mult dorită.

 

 

De asemenea, nu e niciun secret din faptul că pe lângă a fi simpatic pentru clientul tău, trebuie să-i transmiți încredere pentru a cumpăra de la tine și pentru a rămâne fidel. Știm că în mediul business e poate cel mai dificil să fii autentic, să-ți arăți punctele slabe, pe care concurența le poate specula. Însă o poveste de business credibilă este o poveste autentică, reală, cu bune și mai puțin bune. Așa că nu încerca să „îți cosmetizezi” punctele mai puțin pozitive crezând că nu o să vadă, dimpotrivă.  Mai puțină cultură corporate” și mai multă autenticitate nu ar strica în modul în care comunici.

 

Cuvintele sunt o armă. Probabil cele mai influente arme din lume. Singurele care pot porni un război sau care pot face cea mai frumoasă declarație de iubire. Totuși, mulți se confruntă cu situația neplăcută ca atunci când povestesc oamenii nu îi ascultă. Cu atât mai mult cu cât povestea pe care o spun este din domniul afacerilor. De ce? Poveștile nu se culeg și nu se nasc dacă stai toată ziua lipit de o tastatură. Poveștile se nasc din experiențele trăite de oameni, din emoțiile care ne conduc pe toți în viață. Așa că îndrăznește să-i dai poveștii tale de business... culoare, gust și miros.

Categorie:

Sfaturi de business ,

Taguri:

,