Blue Ocean Strategy: cât de viabilă mai este strategia de a-ți crea propria piață?

07.03.2019

Te afli pe o barcă în largul unui ocean imens. În jurul tău, o mulțime de alte bărci, unele mai mari, altele mai mici, plutesc alături de rechini fioroși care așteaptă înfometați să-și înfigă colții însângerați în cei mai slabi. Pare a fi un coșmar care te lasă cu fiori reci pe șira spinării, dar este realitatea multor companii care se luptă zi de zi cu concurența, cu schimbările tehnologice, pentru că a rezista pe piață timp 5, 10 sau 30 de ani este extraordinar de dificil.

 

Dar, dacă găsești o idee revoluționară, inovatoare, un drum nou pe care nimeni nu l-a mai parcurs, ai fi pregătit să navighezi singur într-un imens ocean albastru? Ești pregătit să pornești pe un drum nou, să-ți creezi propria piață, urmând propria strategie, în propriul stil de lucru?

 

Blue Ocean Strategy - Strategia Blue Ocean Austral blog

 

În 2005, profesorii W. Chan Kim și Renee Mauborgne au lansat o revoluție în strategia de afaceri prin încurajarea firmelor “să evacueze apele infestate de rechini”. Specialiștii recomandau companiilor că este mult mai bine să câștige un spațiu de piață încă necontestat. Aceste spații libere au fost descrise ca fiind “oceane albastre”, în comparație cu piețele clasice unde activează deja concurența, așa numitele “oceane roșii”.

 

Dacia Duster, Kaufland, Starbucks - modele de strategie blue ocean

 

Blue Ocean Strategy sugerează companiilor, indiferent de industria în care activează, că este mult mai bine să caute noi modalități de a se poziționa pe piață, mai ales atunci când oferta depășește cererea. Acest tip de gândire nouă a fost aplicat și în România de companii cunoscute. Un exemplu de inovație în afaceri care a creat o nouă piață este conceptul Dacia Duster, care a îmbinat ideea de SUV și low-cost, cât și retailerul Kaufland care nu este nici hipermarket (este mai mic ca dimensiune), dar nici supermarket (este mai mare), și care vinde cu un preț de discounter.

 

Gândirea de tip blue ocean de a crea o nouă piață, propria piață, a fost abordată și de brandul global Sturbucks care a transformat aspectul funcțional al unei cafenele într-un concept emoțional de marketing. Angajații Sturbucks sunt trainuiți să recunoască și să răspundă nevoilor clienților. Astfel, ei învață să răspundă clientului într-un mod politicos, să zâmbească și să acționeze imediat în rezolvarea unei probleme dacă aceasta apare. Rezultatul? Baristas învață să recunoască momentele când clienții lor manifestă emoții negative și foarte important cum să abordeze aceste emoții într-un mod pozitiv.

 

Cum poți găsi oceanul albastru pentru a-ți crea propria piață

 

Secretul unui business de succes este să găsești acea idee genială, acel produs unic, care rezolvă problemele unui grup de oameni. Dar, ce facem într-o lume suprasaturată de produse, cum găsim clienții care să ne prefere pe noi, în detrimentul altor companii concurente?

 

În cartea Strategia Oceanului Albastru: Cum să creezi un spațiu de piață necontestat și să faci concurența irelevantă, cei doi autori W Chan Kim și Renee Mauborgne demonstrează că succesul durabil vine, nu din înfruntarea directă a concurenților așa cum se întâmplă în general, ci din crearea unor spații noi de piață nevalorificate, pregătite pentru creștere.

 

 

Cheia succesului unei afaceri excepționale nu este de a te bate cu concurența pe aceeași piață, ci de a face concurența irelevantă în ochii clienților. Astfel, le recomandă oamenilor de afaceri să ia în considerare 4 aspecte în realizarea unei noi curbe de valori în mintea cumpărătorului. Pornind de la exemplul unei periuțe de dinți electrice, produs care evoluează în ciuda faptului că scopul pentru care a fost creat este același, iată ce aspecte ar trebui urmărite:

 

1. Ce elemente ar trebui crescute cu mult față de ceea ce oferă concurența? (Eficacitatea periuței, oferind un produs care curăță mai în profunzime, chiar și în zonele ascunse.)

 

2. Ce factori concurențiali pot fi reduși? (Reducerea timpului de încărcare a periuței, nivel de zgomot, dimensiunile)

 

3. Ce factori pentru care industriile au concurat mereu ar trebui eliminați? (Eliminarea încărcătorului)

 

4. Ce elemente noi ar trebui create pe care nicio industrie nu le-a oferit niciodată? (Încărcare USB, design minimalist, materiale antibacteriene)

 

Pornind de la acest exercițiu, în care companiile ar trebui să examineze fiecare factor și să găsească elementele pe care să le crească, reducă, elimine sau creeze, vor ajunge să facă schimbarea corectă și să găsească acea portiță spre succes.

 

Blue Ocean Strategy - Strategia Blue Ocean Austral blog

 

Cum să-ți construiești o “barcă” puternică pentru strategia Blue Ocean

 

În momentul în care te decizi să pornești către un nou drum trebuie să te asiguri că pleci la drum și cu o “barcă” rezistentă. În primul rând, majoritatea companiilor pleacă de la premisa greșită de a-și învinge concurența în piața existentă cu un produs superior. Din păcate acest lucru nu este întotdeauna de succes.

 

Eforturile de a depăși concurența sunt mult mai mari decât de a crea o nouă piață, plecând la drum cu o companie puternică și o echipă motivată să reușească. Dacă te întrebi care sunt factorii care mențin pe linia de plutire mulți ani companiile de succes, iată cele mai importante aspecte de care să ții cont:

 

>>> Cultură organizațională puternică. Fără oameni pe care să te bazezi, în care să ai încredere, compania nu are cum să funcționeze spre succes, pe termen lung. Fără oameni buni, motivați, diferiți, celelalte resurse nu pot fi puse în valoare. Dacă tendința ta este să te apropii de oameni care îți seamănă, aceștia vor gândi la fel ca tine și vor emite lucruri similare, pentru că vă veți uita din același unghi. Incurajând diversitatea părerilor, libertatea opiniilor, vei avea o imagine de 360 de grade asupra situațiilor.

 

>>> Interes pentru inovație. Accesul la informații este crucial, dar la fel de important într-un business este să fii la curent cu toate trendurile, să știi ce se întămplă în piață, indiferent de zona geografică unde tu activezi.

 

>>> Clienți fericiți. Cu cât construiești relații mai bune cu clienții tăi, cu atât vei crește cifra de afaceri a companiei. Clienții fideli, mulțumiți nu doar de produsele tale, ci de întreaga experiență de cumpărare oferită, vor reveni și te vor recomanda mai departe.

 

>>> Simț al urgenței. Chiar dacă piața în care îți dorești să activezi este nouă, “needucată” în domeniul în care vrei să inovezi, și crezi că lucrurile trebuie să se așzeze, trebuie să fii pregătit pentru orice intervenție rapidă.

 

Competiția în industriile supraaglomerate nu reprezintă o strategie de succes sau de a menține performanțe ridicate pe termen lung.

 

Oportunitatea de a crea un “ocean albastru”, o piață nouă, înseamnă să explorezi cu busola în mână și mintea deschisă noi oportunități: elimini și reduci ceea ce este irelevant și costisitor, crești și creezi un produs revoluționar, indispensabil pentru cât mai mulți oameni.

Categorie:

,

Taguri:

,