Biblioteca Austral: 5 cărți de business de citit cu un highlighter alături

26.04.2019

Dacă ne permiți, de această dată vrem să începem taman cu concluzia și să subliniem cu un highlighter digital astfel încât să se vadă cât mai bine:

 

Mai întâi, urcă în autobuz oamenii potriviți. Apoi dă-ți seama în ce direcție e bine să conduci autobuzul.” (Jim Collins)

Cu alte cuvinte, nu există o rețetă universală pentru succes în business, însă înainte de orice strategie e important să atragi oameni cât mai buni alături de tine pentru că pe ei te vei baza în momentele cel mai dificile.

Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

Oamenii sunt resursa cea mai importantă dintr-o companie, însă la fel de importante sunt valorile asumate, idei pe care le vei înțelege din aceste 5 cărți de business pe care ți le recomandăm cu tărie. Indiferent de dificultățile întâmpinate, companiile cu renume de care auzim și citim frecvent au rămas fidele valorilor asumate inițial, fără ca acest lucru să le afecteze capacitatea de a face față schimbărilor. Preserve the core, but accept change!

 

Așadar, iată 5 cărți de business ”obligatoriu” de citit într-o piață competitivă, aflată în permanentă schimbare! Cu notițe, cu pasaje accentuate cu un highlighter - oricum ar fi, cu sfaturi practice strânse la final.

 

1. Startup de 100 $ - Chris Guillebeau

Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

Imaginează-ți că scrii acest email șefului tău: „Dragă șefule, vreau să te anunț că de mâine nu mai vin la birou. Îți mulțumesc pentru tot, dar de acum vreau să fac lucrurile în modul meu.

 

Bănuim că îți este greu să faci acest lucru, pentru că primul lucru care s-ar putea să-ți vină în minte sunt ratele, facturile, nevoile financiare ale copilului etc. Să renunți la job și să pornești pe cont propriu mânat de un vis este fără îndoială greu de făcut. Mulți vor spune că este o nebunie. Alții îți vor adresa întrebările acelea incomode de care vrei să scapi cât mai repede. Există însă cineva care te-ar susține și ți-ar spune că se poate începe o afecere din orice, indiferent cât de nebunească e ideea ta, atâta vreme cât există cerere.

 

Chris Guillebeau, autorul cărții Startup cu 100 $, oferă cele mai valoroase lecții ale celor care au învățat cum să găsească drumul spre succes prin ceea ce fac. Totul stă în a descoperi unde se intersectează „pregătirea“ ta – ceea ce știi și îți place să faci – cu lucrurile pentru care oamenii sunt dispuși să plătească o sumă de bani.

În urma cercetărilor sale, Chris Guillebeau a descoperit 1.500 de indivizi la fel ca și el care și-au construit afaceri cu venituri de peste 50.000 $ anual pornind de la o idee pe care o aveau în minte și de la o investiție modestă (100$ sau chiar mai puțin). Din acest grup, autorul se concentrează asupra celor mai surprinzătoare 50 de studii de caz. Explică, folosind poveștile unor antreprenori, principiile de bază pe care ar trebui să le urmeze un startup, pornind de la idee, lansare, strategii de marketing până la extindere și chiar externalizare. Practic, e ca și cum ai lua lecții direct de la cei pe care autorul îi întâlnește în călătoriile sale. Așadar, ține aproape un highlighter pentru că vei avea multe lucruri interesante de notat!

 

2. Cei care schimbă jocul - Mona Dîrțu, Andreea Roșca


Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

Dragoș Petrescu, Mihai Marcu, Vasile Armenean, Adrian Mihai, Neculai Mihai, Dragoș Paval. Bănuim că aceste nume nu îți spun nimic. Însă dacă spunem, Caru’ cu bere, MedLife, Betty Ice, Dedeman și Fan Courier, atunci lucrurile se schimbă, deoarece vorbim de companii mari, de branduri cunoscute. Poveștile de viață ale unora dintre primii antreprenori români transpuse în această carte de Mona Dîrțu și Monica Andrei îți vor oferi o perspectivă din spatele succesului.

 

Pentru că un consumator vede doar produsul, fără să știe că în spatele a ceea ce el a cumpărat se află un drum anevoios, lung, cu multe piedici și provocări. Sunt 7 povești de viață, ale primilor 7 antreprenori români care au pornit în lumea afacerilor după 1989, despre ambiție, noroc, inspirație și multă muncă. Interesant este că majoritatea antreprenorilor afirmă că nu au visat să creeze o anumită afecere, ci businessul lor a crescut treptat, a evoluat și s-a adaptat în funcție de ceea ce le oferea prezentul. Când au pus prima cărămidă la propriul business niciunul nu s-a gândit unde va ajunge peste 15-20 de ani.

 

3. Excelența în afaceri - Jim C. Collins

Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

Optimiștii mor primii. Exact așa scrie Jim Collins în cartea sa Excelența în afaceri descriind paradoxul Stockdale ca mod de a acționa și în domeniul business, unde consideră că trebuie să accepți cu stoicism brutalitatea realității dar, în același timp, să ai încredere neclintită într-un final fericit, însă fără să-l proiectezi la o dată fixă pentru că s-ar putea să fii dezamăgit. Această carte care a ajuns obiect de studiu în cadrul programelor MBA este bazată pe un proiect de cercetare ce a durat 5 ani în care au fost analizate peste 1400 de companii incluse în Fortune 500. Doar 11 dintre acele companii au îndeplinit criteriile de excelență în afaceri, pentru că așa cum menționează autorul în cartea sa: „Bun este dușmanul lui excelent.”

 

Așadar, ideile marcate de noi cu un highlighter din această carte ca fiind importante sunt: o echipă excelentă este formată din mai mulți oameni excelenți, o companie excelentă îți poate oferi o viață excelentă dacă ești înconjurat de oameni pe care îi respecți și pe care ajungi să-i iubești, uneori secretul succesului e mai simplu decât crezi keep it simple și nu te abate de la drumul pe care ai pornit.

 

4. A vinde e omenește - Daniel Pink

Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

Orice business se bazează pe actul de a vinde ceva cuiva, indiferent că vorbim de un produs sau un serviciu. Deși nu realizăm, fiecare dintre noi vinde ceva în fiecare zi. Modul nostru de a comunica, de a-i convinge pe ceilalți să acționeze conform ideilor noastre, reprezintă „o vânzare fără vânzare” cum afirmă însuși autorul. În această carte, autorul bestsellerului Drive, analizează ce factori psihologici și sociali determină succesului unei vânzări etapă esențială în orice business.

Ce am notat noi pe agenda noastră și vrem să-ți împărtășim este exact acest gând al autorului:

 

„Vânzări? Bleah. Pentru cei deștepți, vânzarile sunt un demers care nu necesită prea multă materie cenușie - o sarcină destinată șmecherilor mereu gata să-ți întindă mâna, care se lasă purtați prin viață de lustrul pantofilor și zâmbetul mieros. Pentru alții vânzările sunt domeniul personajelor periculoase care se ocupă de lucruri alunecoase - un tărâm în care tertipurile și înșelăciunea au rolul principal, în vreme ce onestitatea și corectitudinea privesc mute din culise. O altă categorie consideră că vânzările sunt echivalentul funcționăresc al curățatului toaletelor - necesar, poate, dar neplăcut și chiar puțin neigienic.

 

Aceasta este o carte despre vânzări. Dar nu seamănă cu nicio carte despre vânzări pe care ați citit-o (sau ignorat-o) până acum. Asta deoarece vânzările, în toate formele - fie că vorbim de Buick-uri sau de prezentarea unor idei într-o ședință, s-au schimbat mai mult în ultimii zece ani decât în întreg secolul trecut. Majoritatea lucrurilor pe care credem că le înțelegem în legătură cu vânzările sunt construite pe o fundație de principii care s-a năruit.”

 

5. Emotionomics: Leveraging Emotions for Business Success - Dan Hill

Carti de Business de citit cu un highlighter in mana

În lumea afacerilor, emoțiile nu au avut ce să caute multă vreme. Deciziile raționale, bazate pe judecată și date concrete, au fost cele după care mulți oameni de business și-au condus afacerile. Emotionomics analizează emoțiile umane din punct de vedere al oportunităților de business și susține cu exemple elocvente cum unele produse de succes au beneficiat tocmai de pe urma sentimentelor umane. Dovezile științifice susțin faptul că oamenii reacționează emoțional mult mai repede când văd un anumit lucru decât raționând în mod logic. Obținerea unui răspuns emoțional într-o piață competitivă este foarte important deoarece reușește să ajungă mult mai repede în inimile potențialilor clienți și chiar să-i câștige pe termen lung.

 

Ce am învățat noi din toate aceste cărți? Că trebuie să renunți definitiv la mituri precum “ai nevoie de o super idee pentru a reuși” sau “singura măsură pentru succesul unei afaceri este profitul”. Oportunitățile vin atunci când îți deschizi mintea către noi perspective. Alege și alte cărți din recomandările #BibliotecaAustral, în funcție de domeniul sau jobul tău.

Categorie:

Biblioteca Austral ,

Taguri:

,