Analiza SWOT - ce înseamnă și cum îți poate ajuta afacerea

16.01.2021

Orice business întâmpină probleme. Este un fapt real, dar nu unul care să te determine să dai bir cu fugiții. Majoritatea problemelorsunt dificil de vizualizat, pentru că sunt abstracte. Dar asta nu înseamnă că nu avem strategii și tehnici la îndemână pentru a găsi obstacolele și pentru a găsi soluții. Primul pas este să te dai un pas în spate și să analizezi situația.

Analiza SWOT - ce înseamnă și cum îți poate ajuta afacerea

Analiza SWOT este un instrument de management foarte popular, care îți oferă o analiză a situației în care te afli, dar îți poate oferi și o direcție către care să te îndrepți. O analiză SWOT te determină să te uiți la potențialul afacerii, fie că este vorba de o afacere abia la început, fie că vrei să treci la următorul nivel. Aceasta vă oferă o perspectivă de ansamblu nu doar asupra performanței companiei la momentul actual, ci și la modul în care s-ar putea desfășura lucrurile pentru o săptămână sau chiar peste un an.

 

Ce este analiza SWOT?

 

Conceptul de analiză SWOT a fost propus în anii 1960, de către Stanford Research Institute şi este un acronim provenit din cuvintele englezeşti Strengths (Puncte tari), Weaknesses (Puncte slabe), Opportunities (Oportunităţi), Threats (Ameninţări).

 

De regulă, un astfel de studiu se face în faza de început a unui proiect, pentru a se putea valorifica la maximum resursele şi capacităţile companiei sau resursele individuale, pentru a se evita pe cât posibil incertitudinile şi nereuşitele.

 

În general, analiza SWOT te ajută să ai o privire clară asupra ce vrei să dezvolți:

 

  • Punctele forte descriu aspectele la care excelează o companie și ce o diferențiază de competiție. Poate fi vorba despre un brand puternic, o bază de clienți loiali sau o tehnologie inovatoare.
  • Punctele slabe sunt acele zone care trebuie îmbunătățite pentru ca business-ul să rămână unul competitiv. În raport cu punctele forte, aici poate fi vorba despre un brand slab, produse neatractive, produse /servicii cu prețuri foarte mari, un lanț de aprovizionare insuficient sau lipsă de capital. 
  • Oportunitățile se referă la factorii externi favorabili care ar putea oferi companiei un avantaj competitiv. 
  • Amenințările sunt factorii care au potențialul de a dăuna unei companii. Un exemplu simplu ar fi pandemia de coronavirus, fenomenele naturale, cum sunt inundaţiile, ploile torenţiale şi grindina, sau seceta prelungită, care reprezintă o amenințare pentru producătorii agricoli, întrucât acestea pot distruge complet sau pot reduce semnificativ randamentul culturilor. Alte amenințări frecvent întâlnite sunt aspecte legate de creșterea costurilor materialelor, creșterea concurenței sau lipsa forței de muncă.

Analiza SWOT - ce înseamnă și cum îți poate ajuta afacerea

Cum se folosește analiza SWOT?

 

La fel ca matricile caracteristică-beneficiu, există mai multe modalități de a efectua o analiză SWOT. Cu toate acestea, indiferent de modul în care alegeți să vă structurați analiza, trebuie să începem prin a pune o serie de întrebări.

 

Puncte tari - Puncte slabe

 

  • Ce facem cel mai bine? Ce fac mai bine competitorii noștri?
  • Pe ce resurse ne putem baza? – Oameni, experiență, cunoaștere, facilități de cercetare și dezvoltare, patente pentru invenții și inovații etc
  • Ce procese și strategii au fost implementate cu succes în cadrul organizației?
  • Ce performanțe pozitive au avut angajații tăi?
  • Cât de loiali sunt angajații companiei?
  • Ce facilități avem?
  • Ce resurse financiare avem? – lichidități, posibilități de finanțare
  • Care sunt avantajele noastre competitive?
  • Ce valoare aduc produsele / serviciile noastre pe piața actuală, dar în viitor?
  • Cum stăm pe piață? – poziționare, notorietate, cotă etc
  • Cum ne ajută procedurile interne? Dar cultura organizațională?
  • Constrângeri de timp?
  • Lucru sub presiune?
  • Planuri de rezervă?

Analiza SWOT - ce înseamnă și cum îți poate ajuta afacerea

Oportunități – Amenințări

 

  • Cum se va dezvolta piața / industria /  mediul de afaceri?
  • Există posibilitatea de a apărea noi tehnologii în viitorul apropiat?
  • Care sunt procesele interne care pot fi îmbunătățite?
  • Există tehnologii depășite care inhibă performanțele angajaților?
  • Care sunt tendințele de creștere e pieței în care activezi?
  • Există o cerere crescută pentru produsele sau serviciile pe care le oferi?
  • Au clienții o părere pozitivă despre companie?
  • Ce departamente suferă din cauza lipsei de personal sau din cauza personalului slab pregătit?
  • Cum stăm cu furnizorii? – acoperă nevoile noastre, avem contracte de exclusivitate, pot face livrările în timpul stabilit?
  • Există posibilitatea pentru parteneriate strategice?
  • Cum vor evolua politicile guvernamentale? – Legislație, taxare, constrângeri legate de pandemie etc
  • Există sezonabilititate pe această piață?

 

Cum interpretăm rezultatele

 

Analiza SWOT ne poate oferi soluții de rezolvare a unor probleme, dar și o direcție în care să mergem. Astfel, se pot imagina mai multe abordări:

  • Strategie de tip S-O – Ne uităm care sunt punctele forte și încercăm să le folosim în așa fel încât să maximizăm oportunitățile;
  • Strategie de tip S-N – Ne uităm care sunt punctele forte și încercăm să le folosim în așa fel încât să minimizăm amenințările;
  • Strategie de tip W-O - Ne uităm care sunt oportunitățile și încercăm să minimizăm punctele slabe;
  • Strategie de tip W-T - Identificăm metode de a elimina punctele slabe astfel încât să evităm amenințările.


Analiza SWOT - ce înseamnă și cum îți poate ajuta afacerea

De ce este importantă analiza SWOT pentru afacerea ta

 

Acest tip de analiză se face ca parte a procesului general de planificare corporativă în care sunt stabilite obiective financiare și operaționale și sunt create strategii pentru îndeplinirea acestor obiective. Analiza SWOT realizează o radiografie al punctelor forte și slăbiciunilor interne în companie precum și a oportunităților și amenințărilor externe care îți pot influența afacerea.

 

Pe scurt, o analiză SWOT te poate ajuta să:

 

  • Folosești resursele disponibile într-un mod eficient;
  • Îmbunătățești operațiunile afacerii tale;
  • Descoperi noi oportunități;
  • Gestionezi eficient situații de risc;
  • Dezvolți o poziționare strategică și competitivă a afacerii tale.

 

Este important să analizezi cu atenție atât aspectele pozitive, cât și pe cele negative ale organizației tale, și să le poți grupa în cele patru categorii, astfel încât să obții o privire de ansamblu și obiectivă asupra afacerii tale.