Adaptabilitatea: supraviețuiește și evoluează compania care se adaptează cel mai bine la schimbări

04.04.2020

Se spune că lumea afacerilor este dură, că eșecul te pândește la tot pasul, că trebuie să perseverezi în tot ceea ce crezi. Probabil ai auzit că Tomas Edison a realizat mii de becuri prototip până când a reușit. El este cel care a afirmat că tocmai „eșecurile" sale, despre care se spune că au fost peste zeci de mii, au fost cele care i-au arătat cum nu ar trebui să se facă unele lucruri. Rezultatul? Adaptabilitatea sa a dat lumii întregi câteva dintre cele mai fascinante invenții de la începutul secolului XX, cum ar fi fotografia, telegraful și imaginea în mișcare.

Adaptabilitatea: supraviețuiește și evoluează compania care se adaptează cel mai bine la schimbări

Bineînțeles că nu putem nega faptul că trăim într-o eră de risc și instabilitate. Globalizarea, noile tehnologii și transparența mediilor de comunicare s-au combinat pentru a susține mediul de afaceri. Însă, dacă o companie nu se adaptează în timp util schimbărilor din mediul economic, probabilitatea să reziste în viitor este minimă.

 

E de ajuns să ne uităm la ce se întâmplă în prezent, situație cauzată de epidemia cu noul coronavirus, ca să înțelegem de ce trebuie să privim compania ca un organism viu care trebuie să devină mai rezilient, anti-fragil, adaptabil, cu scenarii de lucruri negative, dar și pozitive pentru viitor, și cu tehnici testate de management al riscului. 

 

Importanța adaptabilității în orice tip de business

 

Evoluționistul Charles Darwin spunea : „Nu specia cea mai puternică sau cea mai inteligentă supraviețuiește. Ci aceea care se adaptează cel mai bine la schimbări”. Într-un context tot mai perturbator, în continuă schimbare, capacitatea de adaptare și reinventare este singurul avantaj competitiv durabil pe care îl poate avea o organizație. Organizațiile capabile să se adapteze vor prosperă în condiții de incertitudine și haos. Companiile conduse de lideri cu o atitudine adaptabilă nu se vor plânge de eșecuri, ei vor recunoaște situația, vor învăța din greșeli și apoi vor continua să meargă mai departe.

 

Chiar și atunci când vorbim de adaptabilitatea unui business facem automat o analogie cu flexibilitatea unei persoane. Pentru că adaptabilitatea sau flexibilitatea înseamnă să fii pregătit în toate etapele carierei tale să te adaptezi noilor cerințe sau noului context. Să știi să acumulezi rapid în etapa de început, să gestionezi incertitudinile maturității sau ale rupturii de carieră. 

Adaptabilitatea: supraviețuiește și evoluează compania care se adaptează cel mai bine la schimbări

Reziliența este o probă a adaptabilității și a capacității de reacție în caz de dificultate. Nu mai există afacerii cu parcurs rectiliniu, derulate într-un mediu controlat, iar polivalența e mai prețuită decât multitasking-ul. Incertitudinile vremurilor și rapiditatea schimbării  influențează în egală măsură și companiile. Deci, odată ce un business înțelege că în ziua de azi, nimic nu e mai constant decât schimbarea, atunci ne asumăm consecințele.

 

5 moduri prin care poți ajuta compania să se adapteze

 

1. Abilitatea de a observa și reacționa la semnale. Pentru a se adapta, o companie trebuie să aibă ”antenele” reglate la semnale de schimbare din mediul extern, să le decodeze și să acționeze rapid pentru a perfecționa sau reinventa modelul său de afaceri. Dar, în această epocă saturată de informații, când semnalele complexe și variabile pot fi disponibile simultan pentru toți jucătorii, companiile adaptative trebuie să se bazeze în mod similar pe sisteme personalizate pentru a se asigura că obțin informațiile corecte. Și trebuie să aplice tehnologii avansate de extragere a datelor pentru a recunoaște modelele relevante din ea.

 

2. Curajul de a experimenta. Ceea ce nu poate fi dedus sau prognozat poate fi deseori descoperit prin experimentare. Desigur, toate companiile folosesc o formă de experimentare pentru a dezvolta și testa noi produse și servicii. Cu toate acestea, abordările tradiționale pot fi costisitoare și consumatoare de timp. Mai mult, cercetarea bazată pe percepțiile consumatorilor este adesea un predictor al succesului destul de slab. 

Lumea reală este un mediu scump pentru experimentare, iar testele eșuate pe piață pot pune în pericol marca și reputația unei companii. Pentru a depăși aceste bariere, un număr tot mai mare de competitori adaptivi utilizează o serie de abordări și tehnologii noi, în special în medii virtuale, pentru a genera, testa și reproduce un număr mai mare de idei inovatoare mai rapid, cu costuri mai mici și cu un risc mai mic decât rivalii lor pot. Acum câțiva ani, Procter & Gamble a dezvoltat un model de experimentare Connect + Develop, utilizând rețelele InnoCentive și alte rețele de inovare deschisă pentru a rezolva problemele de proiectare tehnică. 

Adaptabilitatea: supraviețuiește și evoluează compania care se adaptează cel mai bine la schimbări

3. Trebuie să știi când să renunți la lucrurile care nu funcționează. Când toată lumea este de părere că produsul nu funcționează, nu trebuie să îl menții. Atunci când ideea nu are succes nu mai investii în ea cu nesaț.

 

4. Nu te limita la un singur produs. Majoritatea întreprinzătorilor au eșuat la un moment dat în istoria lor. Ce rămâne de învățat este că pentru a te adapta trebuie să poți trece cu ușurință de la un produs la altul, de la un concept la altul. Nu deveni legat de un singur produs, chiar dacă este de mare succes.

 

5. Fii flexibil cu clienții. În business este bine să fii încăpățânat, dar a fi inflexibil când vine vorba de relația cu clienții nu e tocmai atitudinea potrivită, deoarece acest lucru poate duce la eșec. Antreprenoriatul nu înseamnă că vei face doar ceea ce crezi că este bine, ci mai degrabă să te adaptezi clienților, oamenilor cu care interacționezi și mediului economic.

 

Adaptabilitatea reprezintă abilitatea de a face față și de a ne reveni atunci când lucrurile nu merg conform planului.  De aceea, trebuie să fie o condiție naturală a oricărui business din prezent și nu ne referim doar la situația actuală, legată de epidemie cu noul coronavirus. Organizațiile trebuie să creeze medii care să încurajeze fluxul de cunoștințe, diversitatea, autonomia, asumarea riscurilor, împărtășirea informațiilor și flexibilitatea. 

 

O afacere de succes se datorează capacității sale de adaptare la schimbări. Lumea afacerilor este plină de evenimente neașteptate și surprize. Cu alte cuvinte, nu este niciodată statică și este imprevizibilă. Adaptabilitatea vă permite să răspundeți la circumstanțe și să rămâneți competitivi. Îți păstrează afacerea într-o stare lichidă, făcând astfel posibil ca afacerea ta să se adapteze la orice situație.