5 tipologii de angajați pe care trebuie să-i ai în echipă

11.04.2021

În orice companie, indiferent de domeniu sau funcția pe care o ocupi, trebuie să ai de-a face cu oamenii. Anunțurile de angajare sunt pline de cerințe și abilități, atât profesionale, cât și personale. Deși fiecare persoană are propriul mod de a-și exprima personalitatea, există anumite tipologii de angajați în care se încadrează majoritatea oamenilor. Cunoașterea acestor caracteristici vă poate aduce beneficii în companie în mai multe moduri.

tipologii de angajati

Crearea unei echipe de oameni productivi, motivați și eficienți, nu se întâmplă natural, ci vine odată cu o experiență și o gestionare abilă a tuturor tipologiilor de angajați care fac parte din ea. Într-o echipă funcțională, angajații recunosc diversitatea de idei și știu să pună în valoare calitățile fiecărui membru, pentru ca toată echipa să se coaguleze și să performeze în jurul unui obiectiv. Pe scurt, să aduci oameni cât mai diverși la un loc pentru un scop comun și să-i ajuți să crească împreună este o necesitate în organizațiile de astăzi.

 

Ce avantaje ai când cunoști tipologiile angajaților

 

Cunoașterea și înțelegerea diferitelor tipuri de personalitate oferă multe avantaje. Aceste beneficii nu sunt utile doar la locul de muncă, dar vă pot ajuta și să navigați în lume în afara muncii, îmbunătățind relațiile de orice tip. Să aruncăm o privire la unele dintre cele mai importante beneficii:

 

  • Iei decizii în cunoștință de cauză

 

Cunoașterea tipologiilor angajaților te ajută în luarea deciziilor corecte. Cum? E un lucru știut că oamenii sunt diferiți, însă când tu, cel care îi conduci, știi ce tipologii au, ce anume îi motivează, ce anume în determină să-și atingă potențialul, iei decizii corecte atât în favoarea lor, cât și a companiei. 

 

  • Eviți conflictele

 

Conflictul apare atunci când două tipuri de personalitate se blochează în propria lor metodă de gândire și nu pot vedea o situație dintr-un unghi diferit. Fiecare personalitate are, de asemenea, trăsături pozitive și negative, care determină modul în care se confruntă cu conflictul. Există oameni care au tendința de a reacționa fără să se gândească, agravând probabil o situație. Cunoscând tipologiile știi când este cazul să intervii și să aplanezi un eventual conflict.

 

  • Înțelegi și apreciezi diversitatea gândirii

 

Înțelegând mai bine tipul de personalitate al angajaților, începi să îți dai seama de raționamentul din spate și de ce alții abordează lucrurile într-un mod diferit sau răspund de la ceea ce poate părea nepotrivit pentru tine. Începi să devii conștient de trăsăturile de personalitate cu care operează ceilalți din jurul tău și acest lucru te ajută să vezi mai ușor lucrurile din perspectiva lor. De asemenea, îți arată cum abordarea lucrurilor cu reacții diferite sau cu o mentalitate diferită poate avea și avantaje.

tipologii angajati

 

  • Ai angajați mai motivați și mai fericiți

 

Fiecărei cariere i se potrivește un tip de personalitate. Cunoașterea acestor tipologii vă va ajuta să restrângeți opțiunile și să vă concentrați asupra angajaților care se potrivesc cel mai bine cu domeniul. De exemplu, în vânzări este nevoie de o tipologie de angajat căruia îi place interacțiunea cu oamenii, să vorbească și să negocieze. Pe de altă parte, o carieră în programarea computerelor se potrivește unei persoane analitice. Concentrându-vă pe trăsăturile de care are nevoie o persoană pentru a îndeplini un anumit loc de muncă, vei găsi omul potrivit pentru jobul potrivit.

 

În calitate de angajator, este important să știți ce tipuri de personalitate se potrivesc cel mai bine pentru funcțiile din companie, astfel încât să poți lua deciziile corecte de angajare. 

 

Tipologii de angajați de care ai nevoie în echipă

 

Așadar, există câteva tipologii de angajați, pe care dacă le recunoști, le poți atribui diverse roluri care să ajute atât echipa, cât și proiectul. Iată care sunt cele mai des întâlnite 5 tipologii de angajați de care ai nevoie în companie:

 

1. Angajatul creativ

 

Este o persoană care vine des cu propuneri de schimbare, investește timp şi pasiune în munca pe care o depune, creează conexiuni care face ideea să se tot dezvolte. Propunerile și ideile angajatului creativ sunt de obicei în fază incipientă, dar tocmai aici intervine echipa. Creativii au marele rol de a propune o mie de idei pe secundă, de aceea rolul lor cel mai bun este într-un departament de creație-marketing.

 

2. Angajatul analitic

 

Când vă gândiți la personalitatea analitică, gândiți-vă la omul de știință. Persoana analitică este în mod normal îngrijită și ordonată și abordează situațiile cu un plan complet format. Sunt liniștiți și adesea se bucură să lucreze singuri. Acești indivizi sunt adesea perfecționiști. Pe partea negativă, aceștia sunt indivizii care pot părea distanți, incapabili să ia decizii. Problema este că tind să supra-analizeze și să ia timp pentru a lua o decizie. Puteți obține o reacție mai bună de la persoana analitică, menținându-vă vocea calmă și întrebând, mai degrabă decât spunându-i, ce doriți. Apoi, fă un pas înapoi și dă-le șansa să se gândească la asta înainte de a-și da răspunsul.

tipologii angajati

3. Angajatul organizator

 

Organizatorul ştie să conducă o echipă prin coaching. Organizatorul verifică, ţine legătura cu echipa şi o dezvoltă constant. Sunt persoane care nu neglijează niciodată promisiunile, aspectele financiare şi legale. Expert în managementul timpului, el îşi va motiva colegii să fie activi şi să se încadreze în temenele limită impuse. Practic, el „jonglează” cu task-urile și e maestru în a pune lucrurile la punct.

Deși procesele de creare sau testare a ideii îi pot plictisi pentru că au nevoie de acțiune, ei se remarcă atunci când un produs trebuie creat, deoarece găsesc metode și resurse să facă lucrurile să se întâmple, indiferent de situație.

 

4. Angajatul executant

 

Este foarte bine dacă ai în companie persoane care, chiar dacă sunt bune la un anumit domeniu, au cunosținte din mai multe arii. Astfel de angajați se pot adapta la un număr divers de sarcini și sunt extrem de apreciați. Abilitatea lor a de a jongla cu cele cerute îi scutește pe angajatori de problema personalului limitat.

 

5. Angajatul empatic

 

Orice companie trece și prin momente dificile. În aceste situații de criză, este foarte dificil să îi păstrezi pe toți într-o condiție bună de muncă. Din acest motiv, este foarte important să ai câțiva angajați cu un grad de empatie mare, care să ridice moralul colegilor, să aibă întotdeauna cuvinte frumoase de încurajare și motivare.

 

Atunci când muncești pentru o firmă care se confruntă cu dificultăți financiare, motivația poate scădea la cote dramatice. De aceea, este foarte important să ai în companie anumiți indivizi care pot vedea lumina de la capătul tunelului indiferent de circumstanțele problematice. Chiar dacă nu aduc bani mai mulți în mod direct, aceștia pot avea o influență pozitivă asupra moralului celorlalți, ceea ce se poate vedea și în productivitatea lor.

 

În calitate de angajator, este important să știi ce tipuri de personalitate se potrivesc cel mai bine pentru funcțiile din companie, astfel încât să poți lua deciziile corecte de angajare. De asemenea, vă va ajuta să cunoașteți cel mai bine cum să vă susțineți, să vă promovați și să vă motivați echipa dacă aveți o mai bună înțelegere atât a tipurilor lor de personalitate individuală, cât și a ceea ce funcționează cel mai bine pentru fiecare dintre pozițiile din organizație.