5 idei de afaceri cu un parcurs neliniar: de ce nu trebuie să renunți la ideea în care crezi

10.08.2018

Harland Sanders, fondatorul binecunoscutului lanț de fast-food KFC, a încercat să-și vândă rețeta de pui prăjit de 1009 ori înainte de a fi acceptată. Producătorul de film cu cel mai bun succes financiar al tuturor timpurilor, Steven Spielberg, a fost respins de 3 ori la Facultatea de Științe Cinematografice din California din cauza notei sale mici. Thomas Edison a avut 1000 de încercări nereușite înainte de a inventa becul. Și nu sunt singurii care au încercat de zeci, de sute, de mii de ori, până au reușit.

Exemple de afaceri neliniare

Inspirația pentru o afacere de succes poate veni din orice direcție. Privind în urmă, la povestea marilor oameni de afaceri ai lumii poți observa că nu există o rețetă de reușită. Drept vorbind, foarte mulți antreprenori de succes nu s-au așteptat la amploarea afacerii lor, dar au crezut în ideea lor și au continuat în ciuda greutăților ivite pe parcurs.

 

Tocmai de aceea, poveștile lor de viață sunt o adevărată sursă de motivație, o dovadă de curaj și încredere în propriile forțe. Îți povestim despre 5 idei de afaceri și experiențele oamenilor din spatele lor, idei care au dus la formarea celor mai mari companii din întreaga lume.

 

KFC - o rețetă de afaceri unică în lume

 

9 septembrie 1890 se naște fondatorul unuia dintre cele mai mari lanțuri de fastfood din întreaga lumea. Rămas orfan de tată, tănărul Harland Sanders este nevoit să renunțe la școală pentru a-și ajuta mama să-i crească pe frații săi mai mici. Începe astfel să lucreze de la o vârstă fragedă, întâi la o fermă, ca de-a lungul timpului să experimenteze joburi extrem de variate: pompier, vatman, avocat, vânzător de asigurări, operator de benzinărie.
 

Angajat al unei benzinării, Sanders începe să gătească pentru călătorii care se opreau să alimenteze cu carburant mașinile. Reușește într-un final să-și deschidă propriul restaurant și astfel dă naștere unei rețete de pui crocant cu 11 ierburi și mirodenii speciale.
Exemple de afaceri neliniare

Nu restaurantul este cel care îi aduce succesul financiar, ba dimpotrivă este nevoit să-l închidă, ci tocmai rețeta secretă de pui prăjit pe care încearcă să o vândă o lungă perioadă de timp. În 1955, după peste 1000 de încercări eșuate, Colonelul Sanders găsește un partener de afaceri și pun astfel bazele unui sistem de franciză prin care să răspândească rețeta. Această rețetă a făcut ca, în prezent, în întreaga lume, să existe peste 18.000 de restaurante KFC.

 

Starbucks - o cafea savuroasă într-o atmosferă de vacanță

 

Nu este doar o cafenea extrem de apreciată în prezent, ci unul dintre cele mai valoroase branduri din lume. Povestea de succes din spatele Starbucks îi aparține americanului Howard Schultz, născut în 1953 într-o familie modestă din Brooklyn, New York. Deși locuia într-o casă socială a statului, fără posibilități materiale, Howard Schultz este încurajat de mama sa să-și continue studiile și să urmeze o facultate. Ajunge astfel să doneze sânge și să lucreze ca barman pentru a putea să-și plătească facultatea.

 

La începutul anilor 1980, Schultz se alătură companiei Starbucks ca Director de Marketing. După o vizită de lucru în Italia, fermecat de atmosfera relaxantă a cafenelelor italiene, Howard Schultz propune noua viziune celor 3 proprietari. Deoarece nu reușește să-i convingă pe fondatori să implementeze schimbarea și să se extindă la nivel internațional, Schultz decide să plece. În 1987 obține brandul Starbucks de care se atașase puternic și pune bazele celei mai mari expansiuni din istorie în domeniul comerțului cu amănuntul. Astfel, în prezent renumita companie deține peste 27.000 de cafenele în 75 de țări.

 

Panasonic - peste 100 de ani de inovație tehnologică

 

În urmă cu 100 de ani, Konosuke Matsushita, un tânăr de 23 de ani pasionat de electronică, crea în subsolul casei sale mostre de socluri pentru lămpi. În timp ce lucra la compania Osaka Electic Light Company, se decide să-i prezinte ideile sale de îmbunătățire șefului său, care îl refuză pe motivul că Matsushita nu avea experiență și nici studii de specialitate în domeniu.

 

Motivat de refuzul șefului său, Konosuke Matsushita își continuă munca în subsolul casei sale, iar după un timp în care lucrurile se schimbă în favoarea sa, ajunge să semneze contracte și astfel fondează compania Matsushita Electric.
 

Compania japoneză își schimbă numele în 2008 în Panasonic pentru a se conforma cu numele său global, în prezent fiind unul dintre cele mai mari companii de electronice din lume.

 

Oracle, debut sub semnul eșecului

 

Laryy Ellison, fondatorul Oracle - una dintre cele mai mari companii de software la nivel global, se naște pe 17 august 1944 într-unul dintre cartierele rău famate ale New Yorkului. Dat spre adopție la vârsta de 9 ani unchiului și mătușii sale din Chicago, Laryy Ellison are un parcurs școlar promițător, este desemnat studentul eminent la Științe al anului I, dar decide să abandoneze facultatea, după mai multe încercări de continuare a studiilor.
 

Schimbă o mulțime de slujbe, ca într-un final să se angajeze ca programator IBM. În anul 1977, împreună cu doi colegi, Ellison părăsește compania IBM și fondează Software Development Labs. Contractul cu CIA pentru realizarea unui sistem de management la bazelor de date, numit Oracle, reprezintă marea schimbare a carierei sale. IBM se decide să cumpere dreptul de folosire al programului Oracle, astfel vânzările firmei Lui Laryy Ellison de dublează timp de 7 ani consecutiv. Succesul acestui proiect îi determină pe cei 3 fondatori să schimbe numele companiei în Oracle. Aproape de marginea falimentului din cauza unor aspecte contabile, Oracle Corporation se redresează și ajunge în 1992 lider mondial în managementul bazelor de date. În prezent de află pe locul 3 după Microsoft și IBM.

Exemple de afaceri neliniare

Walt Disney Company - omul din spatele lui Mickey Mouse

 

Creatorul celebrului perrsonaj de desene animate Mickey Mouse se naște într-o familie numeroasă și săracă din Hermosa, Illinois. Din cauza condițiilor sociale precare, se decide să plece de acasă. La 19 ani, înființează o companie de animație, care din păcate nu are impactul dori și intră în faliment. Nu după mult timp, Walt Disney deschide un studio de animație în garajul casei sale, unde lucrează timp de 5 ani, fără a obține vreun profit. Succesul muncii sale vine în 1982 când creează o peliculă de succes, însă trădat de proprii colegi pierde drepturile de autor pentru propria creație.

 

După o serie de eșecuri, lui Walt Disney îi vine ideea creării lui Mickey Mouse. Primul scurt-metraj mut a fost Plane Crazy, în 1928, care se bucură de un real succes. O lungă perioadă de timp Walt Disney înregistrează vocea din spatele personajului de desene animate care l-a consacrat.

 

Visul său este însă acela de a construi un parc de distracții unde copiii împreună cu familiile lor să se distreze printre personaje din desene animate. În ciuda oponenților și a sumei enorme de bani care risca să-l trimită în faliment, proiectul său prinde viață în vara anului 1955 în California și astfel se naște Disneyland.

 

Oare ideea mea de afacere va avea succes? Este prima din multele întrebări pe care ți le vei pune în momentul în care te decizi că vrei să începi un business. De câte ori va trebui să încerc până să reușesc? Este prima din multele întrebări pe care ți le vei adresa după ce lucrurile nu vor merge așa cum te așteptai.
 

Ceea ce stă la baza poveștilor de succes este perseverența și ambiția. Eșecul este un cuvânt pe care nimeni nu ar vrea să-l pronunțe, însă uneori, tocmai piedicile sunt cele care te ajută să devii mai bun, să reușești!

Categorie:

,

Taguri:

,