10 competențe profesionale pe care orice angajat ar trebuie să le îmbunătățească în 2020

06.03.2020

Fiecare job vine la pachet cu aspecte motivante, cât și cu unele demotivante pentru angajat. Poate că ești genul de persoană extrem de creativă, care are mereu agenda plină de idei îndrăznețe, însă nu îți plac deloc taskurile ce țin de organizare și raportare. Secretul constă în identificarea unei modalități optime de confruntare cu acele sarcini pe care ai tendința de a le evita sau mai simpu spus de găsire a unei metode de a-ți îmbunătăți competențele profesionale.

Suntem convinși că de la bun început picăm de acord într-un aspect: fiecare afacere este diferită, iar ceea ce funcționează pentru o echipă sau pentru un angajat s-ar putea să nu funcționeze pentru alta sau altul. Există însă anumite competențe profesionale pe care toată lumea, indiferent de domeniul în care lucrează, ar trebui să și le însușească permanent.

 

Tu, pe care dintre aceste competențe profesionale ar trebui să le îmbunătățești?

 

Dacă ești angajat, manager de resurse umane sau antreprenor, garantăm că vei găsi cel puțin un aspect care are nevoie de upgrade. Aceste competențe profesionale sunt benefice atât pentru fiecare angajat în parte, dar și pentru companie, deci iată ce aspecte sunt de luat în calcul în 2020:

 

1. Time management

 

Time management-ul se referă la durata pe care o acorzi fiecărei sarcini și la modul în care îți organizezi îndeplinirea acesteia. Sunt unele zile haotice în care trebuie să ne împărțim atenția între numeroase activități variate la job și, de cele mai multe ori, nu reușim să rezolăm mai nimic din ce ne-am propus. Modul în care îți prioritizezi taskurile (de exemplu, e recomandat să te ocupi de cele mai grele dimineața), procrastinarea, multitaskingul și eliminarea lucrurilor care îți distrag atenția sunt câteva dintre lucrurile pe care trebuie să înveți să le gestionezi corect.

 

2. Comunicarea interpersonală

 

Nu contează dacă te ocupi de un restaurant, o cafenea sau o firmă de contabilitate, tu și toți angajații ar trebui să îmbunătățiți comunicarea interpersonală. Dacă vei merge la un curs de comunicare vei învăța cum să te exprimi astfel încât să fii înțeles corect, să transmiți mesaje clare și pe înțelesul tuturor, să te adaptezi ușor la o discuție și să știi să folosești întrebările corecte pentru a rezolva o problemă. Comunicarea interpersonală eficientă ar trebui să fie una dintre competențele profesionale de bază într-o echipă modernă.

10 competențe profesionale pe care orice angajat ar trebui să le îmbunătățească în 2020

3. Cooperarea 

 

Chiar dacă practica în România a fost multă vreme una individualistă, în școli și în societate, mediile de lucru din prezent pun foarte mult accesnt pe cooperare. Pentru ca angajații unei companii să funcționeze la potențialul lor maxim și să depășească obstacolele vor avea nevoie de ajutorul și cooperarea celor din echipa din care fac parte. Respectul pentru ceilalți membri ai echipei este o necesitate. Respectul față de colegi poate fi arătat, tratându-i pe toți în mod corect și în mod egal. Colegii de echipă care se respectă reciproc le permit tuturor să participe la discuții și să-și spună punctul de vedere.

 

4. Rezolvarea conflictelor

 

Conflictele dintre angajați nu sunt o „rara avis” nici măcar în echipele cu vechime. Uneori, stresul taskurilor urgente poate fi copleșitor, iar până la producerea unui conflict nu mai e decât un pas. De obicei, sarcina managerului este de a stinge focul conflictelor, dar dacă îți poți îndruma angajații să urmeze cursuri de managementul conflictelor sau să citească despre strategii de gestionare a lor ar fi extraordinar, pentru că în final toată lumea va beneficia infinit mai mult de pe urma acestei decizii. Gestionarea adecvată a conflictelor poate avea multe rezultate pozitive pentru organizație. 

 

5. Comunicarea scrisă

 

Este adevărat că tehnologia modernă a făcut comunicarea cu ceilalți mult mai rapidă și mai ușoară. Atât de mult, încât tindem uneori să nu mai respectăm regulile de comunicare adecvată. Totuși, tehnologia nu poate îmbunătăți exprimarea angajaților. Sigur, poate ajuta la surprinderea unor greșeli mici de ortografie și gramatică, dar nu poate îmbunătăți calitatea și claritatea cuvintelor lor. Mai ales dacă afacerea ta se bazează pe comunicarea scrisă, marketing și publicitate, nu ar fi deloc rău să iei în considerare încurajarea angajaților să meargă la cursuri de business storytelling

 

6. Acceptarea feedback-ului negativ și a criticilor constructive

 

Feedback-ul și critica constructivă ar trebui să reprezinte o competență profesională necesară angajatului modern pentru îmbunătățirea modului de lucru. Dar acceptarea feedback-ului și criticile constructive pot fi dificile uneori. Mai ales atunci când ai încredere că angajații tăi dau tot ce e mai bun și nu sunt rău intenționați, faceți-vă timp ca echipă pentru feedback și critici constructive, dar recomandați-le angajaților să accepte sfaturile cu mintea deschisă. 

10 competențe profesionale pe care orice angajat ar trebui să le îmbunătățească în 2020

7. Răbdarea

 

Cu toții credem că avem răbdare, până într-un punct. Adică până când munca devine dificilă și începem să ne pierdem răbdarea la cea mai mică problemă apărută. În plus, există manageri cu experiență care nu mai au răbdare cu angajații la început de drum, nu-i mai lasă să termine propozițiile pentru că știu prea bine ce urmează, totul fiind gândit la nivel de eficiență.

 

În acest caz, un coach poate fi persoana care să echilibreze situația și să explice un fapt extrem de dureros: valoarea muncii crește în mintea multora până la punctul în care ajunge să minimizeze orice altceva. Atenția se orientează excesiv de mult pe sarcini și mult prea puțin pe oameni și relații.

 

8. Adaptabilitatea

 

Peste 90% dintre managerii de HR care au participat la un studiu de specilitate considera ca una dintre comptetențele profesionale importante, deoarece candidații vor fi recrutați în funcție de capacitatea de a face față schimbărilor și incertitudinilor. Adaptabilitatea sau flexibilitatea implică 5 caracteristici pe care orice angajat trebuie să le aibă: încredere în sine, toleranță (deschiderea de a asculta părerile celorlalți), empatie, optimism (te conduce către evenimente pozitive), respect (pentru cei din jurul tău și munca lor).

 

9. Leadership

 

Se spune că profesioniștii buni nu sunt și cei mai buni manageri, lideri, deoarece își concentrează energia prea mult pe ceea ce fac și mai puțin pe comunicarea cu cei din jur. Un profesionist bun trebuie să știe să comunice foarte bine pentru a putea fi un lider bun. Dacă un profesionist este extrem de introvertit, mesajul lui s-ar putea să fie înțeles greșit sau să nu fie înțeles deloc. Există diverse programe speciale sau traininguri dedicate managerilor la început de drum și gândite astfel încât să ajute acești oameni să înțeleagă exact ce înseamnă leadership, ce au de făcut și ce greșeli trebuie să evite. 

 

10. Intuiție

 

Gândirea se îmbunătățește atunci când alegi să te uiți la lumea din jurul tău, asculți ce spun alții și înveți din informațiile celor din jur. La început, intuiția se poate simți ca o „senzație ciudată” înnăscută despre ce trebuie făcut sau cum să reacționezi în anumite situații. În multe privințe, acest lucru este adevărat.

 

Dar, ține cont că intuiția este o sabie cu două tăișuri, pentru că uneori luăm drept intuiție ceea ce este, de fapt, propriul nostru subiectivism. Ca să-ți dai seama că intuiția este cea care „vorbește” întreabă-te dacă situația seamănă cu ceva ce ai mai văzut până acum? Dacă da, ar putea fi un semn că nu e intuiție, ci subiectivism.